mom2012 skrev 2015-12-17 18:18:56 följande:
Piperoni - vad lustigt. Vi hade snarlika värden på våra immuntester. Högt TNF alfa (jag hade 47) och CD3 tror jag det var. Jag fick "vanliga" behandlingen med enbart prednisolone och IL dropp och blodtunnande. Nästa behandling vill han lägga till neupogen, men pratade med honom om Humira då jag läst att det är mer effektivt mot att just sänka TNF-alpha. Jag känner att jag behöver fråga en gång till om det.
Hur tanker du kring biverkningarna? Både neupogen och Humira kan I värsta fall ge leukemi, vilket skrämmer mig. Annars är jag villig att testa det mesta......
Jag är också orolig för biverkningarna. Jag är också villig att testa det mesta, men jag trodde nog att det skulle räcka med IL, prednisolon, fragmin och baby aspirin till en början. Jag har ju ändå lyckats bli gravid två gånger tidigare, även om jag har fått missfall i v. 8 och 11. Vid tidigare försök har jag ju inte tagit något (eller ja, prednisolon från ET vid förra försöket), så bara den vanliga arsenalen av mediciner känns som ett stort steg framåt för mig. Men IL kanske inte hjälper mot högt TNF...? Jag känner nog i alla fall att jag ska fråga Dr D lite mer innan jag bestämmer mig för att ta Humira. Det känns lite hetsigt att försöka få till ett TBC-test och lyckas lösa ut Humira på Apoteket med Dr D:s recept nu innan jul, och det känns lite sådär att ta något som kan ge så mycket svåra biverkningar när hela Sverige stänger ner över jul... Jag oroar mig också för om Humira-sprutan ger mig en flare och vi istället försämrar chanserna. Men samtidigt så vill jag ju inte "slänga bort" 35.000 kr heller, om Dr D inte tror att vi har så stor chans att lyckas utan Humiran... Svårt, och just nu känner jag mig bara matt av alla beslut och allt som måste fixas. Måste ju försöka få till ett IL-dropp direkt efter nyår också.
Lite intressant att han vill lägga till Neupogen för dig men Humira för mig om vi båda har högt TNF. Undrar vad skillnaden är...?