Nu är jag äntligen på gång igen, startade med nedregleringen i dag.
Förra veckan så bråkade jag mest med olika läkare från IVF kliniken för att försöka få utskrivet prednisolon igen (som jag fick vid mitt förra avbrutna försök innan jag fick blodpropparna.)
Kunde inte bli så förbannad som jag egentligen ville på dem för då hade de väl vägrat skrivit ut något alls åt mig. Den här läkaren hade iaf läst min journal den här gången. Vilket inte andra gjort tidigare.
Hon ifrågasatte så klart VARFÖR jag ville ha kortisonet utskrivet, jag förklarade att det kan hjälpa till att dämpa att dämpa mitt immunförsvar iom att jag har Endometrios. Då säger läkaren att det finns inte några tillförlitliga studier om att detta alls hjälper. Tror ni att jag var nära att be (ursäkta) kärringen att fara och flyga..!?
Men jag försökte hålla mig så lugn som jag kunde så till slut efter att vara mycket påstridig så gick hon med på att skiva ut det ändå. Det lät som på henne hon bara skriver ut en burk på 5 mg eftersom hon sa att jag bara ska äta det i samband med ET och till testdag. Rekommenderad dos 5mg och sen 10mg vid ET. 5mg är ju knappast verksam, det vet vi ju alla här… =(
Tänker att om det skulle gå bra denna gång så behöver jag ju äta kortisonet till minst v12-20. Det kommer det knappast att räcka till eftersom jag planerar äta en högre dos.
Har kanske någon av er någon burk över som jag skulle kunna få köpa?! Vet inte annars hur jag ska kunna få tag på mer prednisolon?
Så här ser min (egna) planering ut inför behandlingen.
Prednisolon minst 10mg öka till 15 efter ET. Trappa ner till v12 -20 (OM jag får tag i mer kortison!)
Trombyl : Fick inte det utskrivet. Ska istället äta Albyl Minor (1/3 dels barnalbyl motsvarar 75g Trombyl dos)
Innohep 2 st sprutor a 4500 morgon och kväll (eftersom jag nyss haft proppar och är blodproppsbenägen)
Progesteron (LUTINUS) 3x1 börjar ta dem samma dag som ägguttaget. Har kvar lite sen tidigare så med det jag får utskrivet så borde det räcka ca 4 veckor.
Vitaminer dagligen (sen december 2013)
C vit
D vit
E vit
magnesium
zink
q10 (trappat upp så ligger jag på 700mg sen i helgen)
bipollen
folsyra
jättenattjusolja
Fiskolja (inte varje dag men några gånger i veckan)
Ska 2-3 v innan ET skippa kaffe, gluten och dra ned på mejeriprodukter samt börja dricka citronvatten några dagar i veckan.
Kommentera gärna om något ser helt galet ut är ni snälla!
=)