• lill111

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Jättebra Bling!! Jag kommer med direkt, är så vansinnig nu så jag spricker!! Tack!

• lill111
    aylak skrev 2013-10-27 14:49:46 följande:
    Louise Follin: 0752-47 33 01 (47 30 00-reception) Det var jag som jagat socialstyrelsen. Jaga gärna vidare!! 

Tack!!
  • lill111
    CurlyRed skrev 2013-10-27 14:52:07 följande:
    Fenan - LAP förkortning för Laparoskopi dvs titthålsoperation (här i Sverige) för att se om jag har Endometrios och isåfall operera bort/bränna bort Endo härdar och ev cystor. Vill även att de ser hur äggledarna ser ut och om de är skadade eller läcker vätska vill jag att de opererar bort dem. Hoppas att jag med detta kan lugna immunförsvaret m Immunbehandling då inflammationen (från Endo) går ner i kroppen. Hittills har vi gjort 5 IVFs och 5 FET och fått 3 missfall på 6 års försök (varav 1,5 år m Immunbehandling) Nu har vi betalt för ytterligare en IVF som blir hos Peny på Serum i Aten, så hoppas kunna åka dit i jan/feb om inget oväntat hittas under LAP. Stort lycka till på VUL i veckan, ska hålla tummarna hårt för er !

Så endo kan orsaka mf/ma...?? Har du symptom på endo och isf vilka?? Tacksam för svar....
  • lill111
    NinaCamilla skrev 2013-10-27 18:33:31 följande:
    Lill: Endo behöver inte ha några symptom tyvärr. Om äggledarna är förstörda och läcker vätska i livmoder, kan de påverka att äggen inte fäster sig. Det är bra om du kan kolla upp det. Själv fick jag diagnos som 38-åring och då var det försent för mig. Jag avråder att söka hjälp från SÖS. De har felbehandlat mig nu flera år. Sofiahemmet är riktig bra.

Ok,mack snälla för svar! Jag blir ju ändå trots gravid så jag hopas att endo inte är mitt bekymmer då??
  • lill111

När ska man då eventuellt gå på endspåret tro?? Kan ju vara det som gör att jag får alla mf/ma eller....blir ju gravid, men mf v 7-8.... Detta letande och sökande gör mig galen....i Sverige får jag ingen laparskopi har frågat och de säger att det inte kan vara endo, eftersom jag blir gravid, men ja, vad vet jag....litar ju inte på någon, bara på er här inne....kram....

• lill111
    Katt12 skrev 2013-10-27 20:42:13 följande:
    Lill, har du inga symptom liknande det Curly beskriver och heller ingen kraftig mensvärk så skulle jag inte oroa mig jättemkt över Endo när du har relativt lätt för att bli gravid. Även om det skulle vara det bör förutsättningarna bli bättre med immunbehandling, eftersom det främst är den störda miljön som kommer från endoinflammationen som ställer till det.

Tack rara för svar!! Jag känner ju av äl, men det har jag alltid gjort och menssmärta har jag men svårt att definiera svår smärta det känns ju men bara första dagen blöder ca 4 dagar rätt normalt tror jag... Så ja, har inte övriga symptom som curly räknar upp, men svullen mage har jag ju iofs ca 5 dagar innan mens..dr d tittade noga på mina äggstockar samt livmoder och sa att det såg mkt fint ut...så ja får väl tro att det inte är endo då...tack igen och lycka till nu fram över!! Kram!!
  • lill111
    CurlyRed skrev 2013-10-27 16:56:15 följande:
    Lill: det verkar finnas olika teorier bland läkare om Endo orsakar större risk för missfall, vissa säger att det gör det och andra inte. men det är känt att det påverkar fertilitet och upp till 30% oförklarligt barnlösa sägs bero på Odiagnosticerad Endo. Jag vet ju inte säkert om jag har Endo (men Gyn såg svartaområden vid livmoderslemhinnan och misstänker jag har Adeno, dvs blod som läcker ut mellan de 3skikten i livmoderslemhinnan. Dock vet man inte med säkerhet förrän man gjort Laparoskopi. Mina symptom är: smärta i äggstockar och livmoder 2-3 dagar vid ägglossning och innan mens. Ont i nedre delen av ryggen och i höfterna. Ont i tarmarna och uppsvullen mage (särskilt om jag äter gluten, socker eller fett). Har gjort gastroskopi för att se om jag är glutenallergiker men det var jag ej, utan fick bara diagnos "IBS". Så bara vänta på LAP resultatet och se hur man går vidare. Men kontakta din Gyn och be om remiss för Endo om du har något av dessa symptom (tex i Stockholm: till Cevita på ST Göran). Kram!

Tusen tack curly för svar... Är ju inte lätt detta alltså veta vad som är vad..men jag får ha koll, tack rara igen och jag håller tummar och Tår för dig... Ska bli intressant att höra om resultatet!! Kram!!
  • lill111
    CurlyRed skrev 2013-10-27 21:32:55 följande:
    Lill: jag fick alla mina 3 missfall v7-9 dvs samma veckor som du. Men jag sökte för mina andra symptom och fick LAP tid. Så har du andra symptom förutom missfall så skulle jag ringa Cevita och be att få en tid för konsultation. Tog bara 2v väntetid. Inget att förlora så att säga.

Ok, tusen tack igen curly! En fråga bara cevita är det någon i Sthlm?
  • lill111

Måste bara fråga är det inga andra härmintråden med upprepade mf/ma som funderat på endo?? TWH, Che tex...jag menar man vill ju utreda alla ev orsaker till missfallen....bara tankarmfrån mig...eller hundar nimresonerat....är det något spår som också behöver utredas....Dr d nämnde inget om endo för min iofs men nu funderar jag ju på detta med....alla dessa funderingar och tankar....

• lill111

Måste bara fråga är det inga andra härmintråden med upprepade mf/ma som funderat på endo?? TWH, Che tex...jag menar man vill ju utreda alla ev orsaker till missfallen....bara tankarmfrån mig...eller hundar nimresonerat....är det något spår som också behöver utredas....Dr d nämnde inget om endo för min iofs men nu funderar jag ju på detta med....alla dessa funderingar och tankar....

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!