• lill111

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Angla skrev 2013-10-15 21:15:42 följande:
    Om du frågar mig New girl - så ska du OM du kan adoptera. Du blir mamma till ett ljuvligt barn!!! Jag tror inte på immunologi fast jag tror att det är orsaken men jag tror inte man idag vet hur det skall behandlas. Kan det vara så att det forskas på oss? Och testas nya teorier? Nä, nu ska jag vara snäll och inte kritisk och inte sätta tvivel i någon. Men vad vet man egentligen? det allra viktigaste är att vi alla gör det som känns rätt för det är vi som ska leva med valet resten av livet! Bara du och din man vet svaret!
    Intressant reflektion det där med om behandlingsalternatvien fungerar eller ej - jag resonerar så här: Dr D och fler läkare med honom är ju ialla fall benägna att pröva och Ja, om det är vi som är forskningsobjekt kan jag gärna ställa upp på det för att ev lyckas....det jag INTE vill vara med om är att om det nu skulle visa sig att IL, pred, fragmin, humira mm, är en lösning om ca 10-20 år när förhoppningsvis forskning kommit en bit påväg med osss kring upprepade missfall och jag aldrig testat det då skulle jag ångra mig - men visst jag förstår ditt resonemang, jag är ju med osäker, men vill ju såklart veta om jag har höga TNF-Alpha och NK-celler som vi albsolut vet ställer till det vid graviditet....sedan är det ju behandlingsformerna som är osäkra...men bättre och testa anser jag eftersom dessa preparat är relativt ofarliga för kroppen.....
  • lill111
    Solkattan skrev 2013-10-16 09:43:06 följande:
    Behöver råd, tips och en lite tröst just nu.... och här inne är ju proffsen! Hållit på med IVF drygt 1,5 år för att få ett syskon till vår 4 åriga son. Resultatet... ett MF på första FET, sen minus, sen MA på ET, sen minus (möjligen biokem. grav runt dag 10), sen dött ägg och nu ET igen med svaaagt plus på RD 11 men idag blankt. Alltså är allt detta bara en ren j*vla otur??? Är 38 år och "fullt" frisk. Sonen kom till på första IVF:en. Vi använder oss av spermiedonator så den biten borde ju vara "perfekt"? Har skrivit anteckningar vid varje FET/ET. Och jag har blivit genomsvettig nattetid vid ruvning. Är det vanligt eller kan det vara ett tecken på immunolgi problem? Iom. min egen envishet har jag tjatat mig till TSH och APC resistens. Lågt TSH (0,3) men inga antikroppar (TRAK). APC visade på ensidig ärftlighet så jag har på eget begär fått trombyl och 2500 ei fragmin vid sista försöken. Nu har vi två ägg kvar i frysen. Men det känns menlöst att sätta tbx om de ändå kommer fara ut lika fort igen.... :( Hur skulle ni gå vidare om Ni vore mig...??? Jag har god lust att meddela akademiska nästa vecka att jag fått ett tredje mf/Ma och att de nu måste göra en mf-utredning. Kommer jag få igenom det iom. att vi fått ett barn 2008? Dessutom är vi självbetalande och det kanske inte görs nåt då? (alltså jag är bered att betala.. sktisamma om det inte blir några julklappar iår... hemsytt och hembakat är ju också julklappar typ). Sambon är inte lika "på" som mig. Tror aldrig jag får med honom på att åka till Aten eller nåt sånt.... hur reagerar era män. Är de gladligen med på allt..? Som sagt .. alla tips o råd mottages tacksamt!!

Precismfått mitt femte mf/ma här....vi har en son som kom till på tredje försöket han är född 2010....var 35 när vi fick honom....men nu är vårt mått rågat, tror inte på tesen som svenska läkare säger att kör på igen så kommer det funka...vi vill verkligen utreda TNF Alpha och nk- celler....allt annat är ju så perfekt enligt svenska läkare... Jag och min man åker nu på söndag för möte och provtagning på måndag....det är jättetufft ekonomiskt och framför allt känslomässigt med vår underbara son, gillar inte att vara ifrån honom....men med lånade pengar så satsar vi på detta....jag kommer inte vara tillfreds om jag inte får veta oavsett vad om jag har immunproblem eller inte blir lättare att förlika sig....min man var tveksam, men efter mitt femte mf så inser även han att det ev kan föreligga ngt annat bekymmer.... Återigen beklagligt att vi svenska par ska betala för att få en fullständig kartläggning över vad allt detta kan bero på, men hopp finns ju nu genom den nya lagen so. Trädde i kraft 1 okt som vi genast ska prova efter Athenresan....
  • lill111
    Solkattan skrev 2013-10-17 07:51:56 följande:
    Tack för alla fina svar jag fått av er alla ! Ni är såna kämpar... Läser tråden dagligen sen i somras o blir så Glad när nån lyckas... O lika ledsen när det misslyckas. Funderar på det där med mf utredning. Vi gjorde ju en fertilitetsutredning 2008. Vad skiljer en sådan mot en mf utredning? Jag är ju tråkigt nog portar ifrån Centralsjukhuset här i stan o har bara en privat klinik att gå till. Tror inte de gör mf utredningar. Men jag tänkte ändå försöka övertala dem att ta prover. Vilka är de "viktigaste" proverna att ta.. ? Är det nån som har nån lista? Ska försöka få ut av Centralsjukhuset dr prover som togs 2008. Om kromosomprover då såg ok så behöver man väl inte ta om dessa... ? Sen tillbaks till en fråga om läkare. Han i Aten verkar ju nååågot överlastad. Funderar på tex England. Är inte hjälpen "lika bra" där.. ? Kommer bli svårt att få ihop en resa med en 4 årig son. Är så ofantligt lycklig över denna gosse och vill inte lämna bort honom till någon. Så resan måste inkludera honom. Tänkte ått London kanske hade nåt kul som kan locka en fyraåring... Sambons lite negativa inställning beror också på att han värnar om sonen. Tycker att sonen blivit lidande de senaste 1,5 åren då vi försökt o livet liksom leva som i en bubbla. Pengar ska sparas endast till syskon... Tårar o psykutbrott som sonen inte förstår. Usch vad det känns motigt.. :(
    Guuud vad jag känner som du - vår son är ju tre år och han har fått ta mkt också när jag tappat greppet om tillvaron i sorg och psykutbrott precis som du nämner vid varje mf/ma....usch, min man resonerar precis som din och säger att nu gör vi inte mer än Aten sedan får det bero - ska ju dock köra ivf just för att jag snart fyller 39 - åren går och jag kanske inte är så fertil länge till...men visst är det jobbigt när man redan har ett barn, får såå dåligt samvete mellan varven samtidigt som längtan och viljan att ge honom ett syskon är såååå starkt...

London är mkt dyrare jag fick tid till Dr D inom 10 dagar så vansinningt överbelastad är han nog inte....
    Vår son har reagerat oerhört starkt denna gång - vilket värker i mig - försöker härbergera mina psykutbrott men det är inte lätt - jag diskuterar gärna mer med dig eftersom våra situationer är ganska lika - skönt i allt elände att man inte är själv, jag har känt mig så ofantligt dum och vilsen idetta om vi gör rätt, just utifrån att vi måste värna och skydda vår son - inte nog med tankar och bekymmer....usch....hoppas våra barn inte tar skada....
  • lill111
    che71 skrev 2013-10-17 11:51:17 följande:
    Lill111
    39 är ingen ålder..jag är gravid för 7 e gången sen jag fyllde 39 år o är nu 42..har fått 6 missfall. ..har inga barn...så gravid kan man bli men svårare att behålla. .

Tack Che, så skönt att höra - då får jag hålla modet uppe - nu stundar Aten för oss på söndag och det ska bli spännande att träffa Dr d...är det något som jag inte får glömma?? Tänkte kan man be honom testa hidden klamydia och ureplasma som någon nämner här eller är det främst för dem som inte lyckas bli gravida??

Jag har ju precis som du Che lätt för att bli gravid men många Mf/ma Tacksam för all input och stöd här!!

Så roligt att det går bra för dig nu Che, du ger mig hopp:))))
  • lill111

Nu är vi påväg till Aten!! Hoppas, hoppas detta kan leda till vårt efterlängtade Barn nr 2!! Är så glad att se att ni Lyckats Che och Skogsbruden!! Hoppas jag inte glömt någon nu... Ni ger mig hopp!! Nu lyfter vi😀

• lill111
    Snart lycklig skrev 2013-10-20 07:48:26 följande:
    Alltså, är i Aten igen. Dags för nytt äggplock. Plocket blir på tisdag. Behövde åka så D kunde göra VUL , då mina folliklar var ojämna vid mätningen i torsdags och därmed svårbedömt när uttag skulle bli lämpligt. Min läkare i Sverige gör inte vaginalt utan vanligt UL. Sista mätningen verkar stämma, men gången innan måste ha varit fel. Hur kan en äggblåsa växa från 10.1 till 23.1 på två dagar? Inte vet jag i alla fall.... Mkt svårt att gissa resultatet av mina fyra ojämna folliklar, igår 24 (vilken D ignorerar och struntar i), 20, 15 och 14 (några pyttesmå också, som inte på ngt sätt hinner ikapp). Alltså eg bara en i normal storlek, Ovitrelle sent ikväll. En extra dos Menopur vid 15.00 idag. Vi får se, kan inte göra så mkt, förutom koppla av och njuta lite. Mkt varmare här än vad jag trodde, så min packning är inte optimal. Ska sova, läsa böcker, sitta i solen på fik och restauranger, promenera och strosa omkring. Nu tror ni säkert alla att jag ska hålla på med äggplock i all evighet , men det ska jag inte. Efter detta uttag blir det MAX tre stimuleringar och plock till. I samband med sista plocket kommer jag att göra en hysto.

Hej!, vi är också i härliga Aten...visst är det härligt!! Vi har möte med D im ska bli spännande....varmt och gott här nere:)
  • lill111
    aylak skrev 2013-10-20 10:17:29 följande:
    blåvingen: Gott att höra att första IL-droppet kändes positivt! Känner igen det där med värmekänslan, kände likadant. Till mig sa dr D att symptomen först kan bli värre innan det blir bättre, kanske gäller det även för ledvärken? (men jag har mer något liknande kroniskt trötthetssyndrom) Zin: Vi packade ner i incheckat bagage, men då var det flera veckor tills jag skulle börja ta medicinen... lill111: Antar att ni har landat nere i värmen nu. Stort lycka till!! 

Japp landat och har det underbart....bor på olympic nära kliniken....här är det jättefint väder,! Jag och mannen har just ätit en middag och spytt galla över svenska gynekologer....hihih...känns skönt att få avreagera sig....kram Aylak tack för att du tänker på mig:))
  • lill111
    Snart lycklig skrev 2013-10-20 15:51:13 följande:
    lill111, ja visst är det härligt varmt och skönt här. Trodde nästan mitt äggplock skulle bli imorgon, så kanske vi hade sprungit på varandra. Jag önskar er all lycka till imorgon. Det kommer att gå jättebra! D är en så varm person. Ha det nu så mysigt och njut av era dagar här. Jag har varit här så många ggr så jag har t o m tillåtet mig att ligga inne ngn timme nu på em och läst en rolig tjejbok, även fast det är så fint ute. Jag har aldrig ro att ligga och läsa en em hemma. Ska gå ut för att äta lunch/middag om en stund, sedan hem för att slappa och läsa bok igen. Ha ha, vilken tråkmåns jag är. Jag vet inte var ni bor, men bor ni i stan, så ta er till Plaka ikväll, för mat, kaffe eller kanske en drink. Det är så mysigt när det mörknar och man ser Akropolis upplyst uppe på berget. Massor av restauranger men mkt folk. Naturligtvis finns det säkert många andra mysiga ställen också. Ha deg så trevligt, men ha koll på väskan och plånböcker.

Tack snälla du för alla tips:) precis kommit till hotelletigen, vi har gått en promenad runt halandri och ätit två gånger:) så Nu är det bad och ladda för im... Jag hoppas det kommer gå bra, skönt att han är en varm person, det behövs i dessa tider....vad härligt det låter med en god tjejbok, det är du vär, du är en kämpe som varit här flera ggr:) vi kör Plaka im, efter mötet och provtagning....det ser vi fram emot:) håller alla tummar och tår för att du får ut många fina ägg, blir det på tisdag då kanske? Så lustigt att vi är här samtidigt....vart bor du/ni? Stor kram!
  • lill111
    Angla skrev 2013-10-20 18:12:30 följande:
    Jo, fast jag är ju så neggo av mig Men det är nog mest rädslan ...
    Angla - mamma till slut

Angla Grattis, underbart! Hade du immunsupport, IVF, många frågor nu?? Kramar!!
  • lill111
    Snart lycklig skrev 2013-10-20 20:15:39 följande:
    lill111, jag är här själv och bor på hotell Chic. Nära Omonias Metrostation, men tillhör området bredvid Psrirri el dyl (heter inte så, men nästan). Gångväg in till Plaka och även till Syntagma om man orkar. Inte jättebra område, men ligger vid en stor gata, så helt ok om man inte ska gå hem sent. Nytt fint hotell. Trevlig personal, varav en är en riktig snygging . Ja, visst hoppas jag på många fina ägg, men jag vet ju redan att det inte kan bli så många. Tacksam för de jag kan få.

Aha, kul med lite snyggingar....det finns ju en hel del snygga greker helt klart;) tänkte ta en joggingrunda nu innan mötet med D, känns alltid bättre när jag joggat lite, Är lite nervös faktiskt...solen skiner och det är härligt väder...ja du det är sannerligen inte lätt det här med beisverkstan hoppas nu att allt går bra för dig...vad jag förstått så åker Dr D runt på olika kliniker....först berättade Mina att Dr D kanske skulle vara på ett annat ställe och att jag skulle ta mig dit...men nu blev det genisis hospital...ja, ja....spännande är det iaf....mycket man ska få uppleva i livet iaf, så vi får se det...stor kram
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!