• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • elab01

Hej tjejer! Jag har bestämt mig, det blir Athen:) En liten fråga bara.... När jag tar kontakt med dr d via mailadressen skriver jag då hela min historia med en gång eller börjar jag bara med en presentation om min bakgrund och att jag önskar utredning? Översätter jag journaler och tidigare provresultat i första mailet eller kommer det sen?

• Zinfandel

Jag började med att bara skriva lite kort för att "etablera kontakt" Skrattande Sen skickade jag formulären + vår historia och sen hade vi telekonsultation. Lycka till!!

• Ljusgläntan

Singha - håller med dig om att de kändes som han lyssna och förstod. Men jag fick också både bra och nedstämd känsla efteråt för till mig sa han att det kan vara att vi inte helt är helt kompatibla jag och min man men han trodde att detta kunde hjälpa oss med det ändå. Inte så roligt att höra att man inte är kompatibla :(

Har du en tid inbokad med honom nu också? Åker du i juni?

• Ljusgläntan

Zin - jag har några sprutor innohep kvar så frågan är om jag kan använda upp dom först innan clexane? Kanske dumt att använda olika läkemedel?

• Hjärtefröjd

Någon som varit i Aten och handlat på apoteket på flygplatsen, hade de både Prezolon och Clexane där? 

• Zinfandel
    Ljusgläntan skrev 2012-06-07 21:59:17 följande:
    Zin - jag har några sprutor innohep kvar så frågan är om jag kan använda upp dom först innan clexane? Kanske dumt att använda olika läkemedel?
    Har du inte tillräckligt med Clexane? Använd bara det i så fall och spara Innohep till en annan  gång. Säkert finns det någon här som köper dem av dig annars.
    Hjärtefröjd skrev 2012-06-07 23:34:23 följande:
    Någon som varit i Aten och handlat på apoteket på flygplatsen, hade de både Prezolon och Clexane där? 
    Vet inte varför du ska köpa på flygplatsen men mitt råd är - vänta inte tills ni kommer dit. Det kan vara strejk, helgdagar, ombyggnader och annat som gör att man behöver leta efter ett öppet apotek och bara för att det är flygplats så är det inte självklart att apoteket där är öppet. Och då har ni kanske inget alternativ.

• Hjärtefröjd

Vi tänker alltså inte vänta, utan planerar att köpa på Apoteket på flygplatsen direkt när vi landar eftersom många apotek verkar vara stängda och/eller tömda inne i Aten.

• HollyGolightly
    Hjärtefröjd skrev 2012-06-07 08:30:57 följande:
    BHCG är samma som HCG, men vad BCHG är vet jag inte.
    Oj, slant på tangenterna där. Men tack, då vet jag.

Däremot kvittar det den här gången, för jag är rädd att jag är den som pajar den fina statistiken i gruppen. Fick mens i morse, skulle egentligen testa på måndag.

Att själva försöken går åt skogen är jag ju mer än van vid, så den besvikelsen kan jag ta. Däremot kändes ju Dr Ds behandling lite som sista chansen, om inte den funkar så vet jag inte vad som ska lyckas. Nu hann jag bara ta två dropp innan FET, så det är klart jag ska försöka klämma in ett försök till innan semestern och då förhoppningsvis ha lite bättre förutsättningar. Men idag känns det nattsvart, ska erkännas ...

(Obs, inte menat att oroa er som är på väg till Athen förstås, de flesta här har ju fått fantastiska resultat och jag är säker på att det kommer att gå bra för er. Men jag har ingenstans att lufta det här annat än här i gruppen, så jag hoppas ni har överseende med mig.)
  • CurlyRed

Ingen fara Holly! Klart man ska få lufta! Vi har ju inte lyckats hela vägen till baby heller än trots dr D. Men nu har vi fått 3 plus, innan inga alls. Kan ta några cykler att ställa in mediciner och när man ska börja för att inte immunförsvaret ska kicka igång (och det verkar ju vara olika för alla). Sen finns det ju tyvärr vissa embryos som är sämre kvalitet och de hade ju inte tagit sig naturligt heller (dr D sa till oss att eftersom vi är 37&38 år så är det i snitt bara 2 embryos per år som leder till barn, tungt att höra men säkert sant). Så ge inte upp hoppet ! Ni är nära!

• HollyGolightly
    CurlyRed skrev 2012-06-08 07:28:21 följande:
    Ingen fara Holly! Klart man ska få lufta! Vi har ju inte lyckats hela vägen till baby heller än trots dr D. Men nu har vi fått 3 plus, innan inga alls. Kan ta några cykler att ställa in mediciner och när man ska börja för att inte immunförsvaret ska kicka igång (och det verkar ju vara olika för alla). Sen finns det ju tyvärr vissa embryos som är sämre kvalitet och de hade ju inte tagit sig naturligt heller (dr D sa till oss att eftersom vi är 37&38 år så är det i snitt bara 2 embryos per år som leder till barn, tungt att höra men säkert sant). Så ge inte upp hoppet ! Ni är nära!
    Tack för peppen Curly, och jag vet ju också det där med embryona (vi är 35 och 40) och ändå hade jag nästan orimligt höga förhoppningar den här gången bara för att vi faktiskt gjorde något annorlunda än att vara "stoppa in en eskimå och hålla tummarna". Menmen, det är så klart bara att ta nya tag. Nu har vi 4 frysisar kvar, alla tvådagars, så för att komplicera det ytterligare så måste jag pricka rätt ägglossningsdag också. Men gör jag det så får vi två tillbaka!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!