• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Hjärtefröjd
    HollyGolightly skrev 2012-06-07 07:15:33 följande:
    Hmm, rättelse - idag ska jag bara ta FBC, men på måndag (som är min gravtestdag) ska jag ta både FBC och BCHG, och det är där jag är osäker på om jag tar rätt.

Mvh Ruvaren =)
    BHCG är samma som HCG, men vad BCHG är vet jag inte.
  • Hjärtefröjd

Jag fattar ingenting... i september 2010 var mitt AMH-värde 1,3 och i januari i år hade det sjunkit till 0,9. 

Idag fick jag resultatet från mitt senaste blodprov och då är det plötskligt 2,1.

Hur är det möjligt? Är inte AHM ett värde som bara kan sjunka och aldrig öka?

• myran6801

Hjärtefröjd, jag hade 2010 ett värde på 1,7 och 2011 på våren 0,25 (chock) och i januari 2012 var det 0,7. Så det där med att det värdet inte kan förbättras beroende på allmäntillstånd mm tror jag inte en sekund på. Har du tagit några tillskott eller gjort ngt annat?

• Hjärtefröjd

Nä, ingen förändring, tar samma tillskott som tidigare. Däremot tog jag provet på dag 14 den här gången och dag 3 förra, men det ska ju inte göra nån skillnad...

• Ljusgläntan

Nu har jag haft telefonkonsultationen med Dr D.. Tycker han verkar väldigt duktig. Det var dock lite svårt att höra allt han sa men tillslut förstod vi nog varann ;)
    Han sa att det inte är nån ide att jag blir gravid innan vi ses för han ser i min journal med min bakgrund att jag behöver medicinskt stöd så fort jag blir gravid.. Så vi kommer inte att försöka nåt nu utan satsa på i kombination med Dr D behandling senare i juli istället.

• Hjärtefröjd
    Ljusgläntan skrev 2012-06-07 15:58:35 följande:
    Nu har jag haft telefonkonsultationen med Dr D.. Tycker han verkar väldigt duktig. Det var dock lite svårt att höra allt han sa men tillslut förstod vi nog varann ;)
    Han sa att det inte är nån ide att jag blir gravid innan vi ses för han ser i min journal med min bakgrund att jag behöver medicinskt stöd så fort jag blir gravid.. Så vi kommer inte att försöka nåt nu utan satsa på i kombination med Dr D behandling senare i juli istället.
    Vad va det i din bakgrund som gjorde att han tyckte att ni inte skulle försöka utan stöd?
  • singhatjejen

Myran och hjärtefröjd: Det var väldigt intressant vad AMH-värdet kan variera. Har faktiskt läst om fler som upplevt samma sak... Om AMH värdet kan variera så pass så känns det ju inte så tryggt att de dömer ut en så hårt efter det. Jag vet en bekant som blev vägrad försök på klinikerna på grund av för lågt värde.... Hon kanske bara hade en dålig månad? Usch ...

Ljusgläntan: Jag hade också min första konsultation med Dr D i dag och känner mig både upplivad och nedstämd. Så skönt att en läkare äntligen lyssnar på en och tar sig tid. Jag sammanfattade hela min fertilitetshistorik - och annat som jag lärt mig kan vara av värde efter vad jag läst av er kära "medsystrar" :), tack för det!! - i ett mejl till honom innan konsultationen och han kände sig 100 % säker på att jag hade immunproblem. Och han tror jag hade det redan innan jag blev gravid med min lilla grabb. (Jag hade en ordentlig infektion i kroppen i samband med det IVF:et och han tror att mitt immunförsvar var upptagen av den just då, vilket gjorde att det lilla embryot kunde "smita" förbi. Lucky strike, alltså...)
    Men jag blev nedstämd av att höra att han inte tyckte jag skulle använda mina frysisar, utan spara dem och gå på IVF för att ha frysisarna kvar om det inte skulle gå vägen med IVF - inga bra ägg eller att immunbehandligen slog fel på något sätt... (Detta på grund av min ålder och att äggens kvalitet drastiskt försämras i min ålder). Och han tyckte att jag skulle äta Fertile XX minst två månader innan IVF:et.
    Jag hade liksom siktat in mig på en snabb behandling över sommaren - och slippa stressa med jobb och annat samtidigt - och vara redo för frysisarna så fort kliniken öppnar igen. Men nu dröjer det ytterligare lite tid, och jag måste tråckla med jobb och IVF igen och det värsta av allt... kostnaderna....(pengar börjar onekligen ta slut här) 
    MEN jag är ju samtidigt glad att det verkar som han tror det finns chans för mig - att jag kanske till och med är mer fertil för min ålder än jag borde vara.
    Hur som helst så snurrar det i huvudet och jag är både nedstämd och glad - samtidigt. :)
    Förlåt det blev långt.

• Zinfandel
    Ljusgläntan skrev 2012-06-07 19:30:46 följande:
    Någon som vet om Clexane och Innohep är samma sak??
    I stort sett ja, olika verksamma ämnen.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!