• Vallmo78

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

UndrandeSökare skrev 2017-04-13 09:55:20 följande:
    Vallmo - Jag går hos AvaRiga och efter insättning om man blöder så råder de sina patienter att höja dosen Progynon (östrogen). Äter du Progynon?

Drick apelsinjuice och vila mycket så hoppas jag blödningen avstannar.
    Skicka ett påminnelsemail till Dr D och skriv som rubrik att det är akut
    och att du blöder så hoppas jag du får svar !

Om du har Utrogestan 100mg hemma så byt till det istället, samma dos som Lutinus men mycket mindre små bollar som man trycker in med fingret. Mycket snällare än de jättestora kakorna Lutinus och den där hemska pinnen....

Hoppas det går bra för dig !
    Tack snälla för dina tipsHjärtaJag fick svar från Dr D nyss och han ville jag skulle sluta få panik och hålla mig till planet.. så han är lugn men inte jagSkäms. Jag tar 3 tab/dag Progynon, ska jag höja det tycker du? Jag köpte Utrogestan när jag var i Athen men tar Lutinus istället. Är Utrogestan bättre alltså? Kan testa det..jag har ju det hemma och så slipper jag pinnen. 
    Återigen Tack för ditt svar och dina tips. Vad skulle jag göra utan er Hjärta
  • Vallmo78
    minaimaginärabarn skrev 2017-04-13 11:01:17 följande:
    Grattis Vallmo! Jag hade rosa flytningar varje dag under de första veckorna och blödde två gånger men det gav med sig, peppar peppar. Vet att många andra här inne också har blödigt i början. För mig var HCG testerna både min skräck och räddning då dem ökade jättefint, det kunde lugna mig lite. I övrigt har jag enbart följt Dr D:s ordinationer, tog mycket dropp i början och sen har det blivit en gång i veckan. Han har inte skickat iväg mig på något extra dropp eller ordinerat mer kortison utifrån mina rapporter kring att jag varit varm och svettats. Han har mycket utgått från helheten, mina rapporter tillsammans med blodprovssvar. Jag har dock kännt att kroppen varit ganska lugn hela tiden med några nätter med svettningar, dock inte i närheten mot när jag ruvat utan dropp. Har också kännt att kroppen reagerat positivt på droppet.

Ska du ta fler HCG-prover snart?

Lycka till!
    Tack fina Hjärta Dr D är lugn och vill jag ska följa vår plan och då är det blodprov nästa v. igen. Jag litar på honom...men är så orolig bara. Jag har fått en akuttid nu för ul kontroll så jag får se vad det visar...om det kan ens visa nåt?! 
  • Vallmo78

Stort tack för ditt kommentar. Så mycket kunskap finns här hos er. Så härligt att ha en bra klinik som verkligen bryr sig om en. Det hjälper en så mycket med ens oro.

UndrandeSökare skrev 2017-04-14 09:44:26 följande:

Vallmo78- Innan insättning och efter insättning hos AvaRiga så tog jag Progynon 1 tabl 3 ggr dagligen. Efter insättningen fick jag min koordinators mobilnr och blev tillsagd att höra av mig när som helst oavsett tid på dygnet vid blödningar/spotings eller andra symtom.

Några dagar efter insättning på kvällen började jag få spottings, skickade då direkt sms till kordinatorn och blev då tillsagd att ta en extra tablett den kvällen. Sen från och med nästa morgon ändra doseringen till 2 tabletter morgon och 2 tabletter kväll. Alltså 4 tabletter dagligen. Jag gjorde så och alla blödningar/spottings försvann ! Nu har jag inga blödningar alls !!! Spottingen berodde alltså på östrogenbrist !!!! Så skönt att gå hos en bra klinik som har koll ! Kan verkligen rekommendera AvaRiga !

När det gäller valet mellan Lutinus och Utrogestan, så skulle jag aldrig tveka - jag rekommenderar absolut Utrogestan ! Så har du det hemma byt och testa ! Utrogestan är vita små runda bollar som man trycker in med fingret. Kladdar inte alls som Lutinus gör !!! Enligt AvaRiga ska man endast ta Utrogestan Vaginalt och samma dos som Lutinus. Jag tar Utrogestan 100mg 2st tabletter 3 gånger dagligen alltså 6st totalt per dag.

Ta det inte oralt (man kan bli mycket yr i huvudet då, det blev jag när jag testade det vid en tidigare graviditet).

Lycka till !

• Vallmo78

Är det nån om har koll på normal progesteron värde i de första gravidsveckorna? Tex var bör prog ligga vid v 7? Tack :)

• Vallmo78

Hej allihopa gamla och ny!

Härligt att läsa att det är så många som är på gång och till och med fått plus och lilla miraklet i famnen <3. Stort grattis till er alla!

Jag har en fundering! Jag vet att Dr D vill att man ska ta kortison hela graviditeten och lite efteråt med. Hur har ni gjort det? Har ni berättat det till läkarna här hemma? Jag får hela tiden negativ respons att jag ta kortison (10mg) funderar att skippa och lämna det till de eller till och med ljuga :( dock jag vill inte det helst men jag är så trött att höra att kortison är inte bra ( vilket jag vet) och sånt.

Hur har ni gjort?

Btw hör oh häpna vi är i v 29!! <3 helt otrolig !!

Kram på er

• Vallmo78

Tack för ditt svar och den givande diskussion ni har haft nu. Jag ska försöka ta blodprovet nästa vecka och se hur mina värde är. Har inte kunnat ta blodprover på en månad...om det ser stabilt ut eller om det har sjunkit så kanske han är med att sänka kortisonet.

UndrandeSökare skrev 2017-09-26 08:22:36 följande:

En av anledningarna till att svenska läkare helst inte vill att man ska ta kortison hela graviditeten är att kvinnan kan bli beroende av kortisontabletter sen, pgr av att man har tryckt ner sitt egen kortisol under lång tid. Har läst om många här i tråden som råkat ut det efter förlossningen. De får ledvärk i händer/fötter och blir tvungna att fortsätta med kortison sen i framtiden.

• Vallmo78

Inga biverkningar alls vad jag vet men vill gärna minska och helst sluta med det :)

finee skrev 2017-09-26 19:25:01 följande:

Vallmo - har du mycket biverkningar av kortisonet? Eller är det mest att du vill sluta ändå (kan förstå det)?

• Vallmo78

Hej alla kämpande själar!

Det var längesen jag skrev här men jag vill meddela att vår underbara efterlängtade guldklimp är äntligen här:)) vi är otrolig glada och tacksamma! Kan ni tänka er att man kunde lyckas efter så många försök...mmm trägen vinner! Med rätt behandling ;))

Jag har en fundering. Är det normalt med frossning, nattsvettningar och ledvärk efter förlossningen? Eller kan det vara pga immunförsvaret? Jag blir rädd att det är nåt fel på mig. Anledning att Dr D behandling var att jag hade något ?överkänslig? immunförsvar bara...

Tack för er kloka input :))

• Vallmo78

Tack <3

För nästan exakt ett år sedan var jag hos honom, körde han ?förbehandling? 3 månader sen direkt FET försök med hans support och tada...här sitter man och ammar lilla miraklet. Vi hade kört ivf i 4 år ....jag tror inte på tur och sånt...vi fick rätt behandling helt klart! Så tacksam och glad att Dr D finns och att jag åkte ner till honom. Tusen tack för att denna tråd finns också!!!

LadyMaria skrev 2017-12-13 13:37:16 följande:

Fantastiskt!! STORT GRATTIS!! 

Hur lyckats ni tillslut? Tog det många behandlingar med dr.D:s hjälp? 

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!