• Snart lycklig

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

singhatjejen skrev 2013-11-11 09:48:44 följande:
    Ni pratar om koritsol. Hur vet man om det är lågt eller högt? Jag tog i fredags och hade 154 (togs på morgonen) men hittar inte var jag ska mäta om det är högt eller lågt? Och hur bör man ligga i fertilitetssynpunkt?

Vet dock inte heller i fertilitetssynpunkt. Någon annan?
  • Snart lycklig

Lite otydligt i min tabell, men jag hade 134 runt kl 07.30-08.30.

Cortisol 134 nmol/L

Adults at. 07:00    200-800
    Adults at. 13:00    100-800
    Adults at. 19:00      50-600 
    Adults at. 01:00      20-400     

• Snart lycklig
    aylak skrev 2013-11-11 15:24:55 följande:
    Om dina binjurar är uttröttade nu så är frågan VARFÖR rätt viktigt. Vad är det som skapar stressen? Relationer, Jobb, Sjukdom etc. Man kan medicinera trötta binjurar, men om man inte också hittar orsaken är kan man efter en tid behöva ännu mer kortison för att kroppen ska svara. Det kan dröja läääänge innan binjurarna blir uttröttade så det kan mkt väl ha en koppling till de höga värdena när du blev inlagd. 134 på morgonen är väldigt lågt - konstigt att inte din läkare reagerat på det?

Sömnen är A och O för att vila upp binjuren. Släcka före 22 och gärna sova 8-9 timmar. När jag mådde som sämst tog jag som Cathy också höga doser magnesium (både på dagen och kvällen) och det gav stor effekt - kroppen kunde som slappna av igen. Det finns flera vitaminer och mineraler som stödjer binjuren - har för mig att de flesta finns i Adrekomp. Viktigt också att hålla en jämn blodsocker nivå och äta ofta och undvika sockerbomber. Näringsterapeuter är ofta duktiga på binjuretrötthet.

Jag har en kontakt som skickar salivprov på analys till Genova Diagnostics (så som Scandlab gjorde tidigare). Men eftersom svenska läkare ofta inte vill eller kan tyda eller behandla utifrån dessa prover så är det kanske bättre att istället behandla själv - finns mkt bra info på länken som Cathy la ut. Ett annat bra sätt som indikerar binjurarnas status är att mäta blodtrycket. Vila liggande 5-10 minuter och mäta och sen direkt ställa sig upp och mäta igen. Det systoliska trycket bör då stiga 10-20 enheter. Om det inte gör det, om det sjunker eller om pulsen rusar så är det troligt att binjuren inte mår riktigt ok. Om man mäter upprepat över dygnet så kan det synas rätt väl vilka tider på dygnet som binjuren svajar.

Ang. melatonin, om man tar det för sömnen, så är dosen rätt känsligt. Prova t.ex. att halvera dosen och se om det fungerar bättre. Jag fick utskrivet på licens i Sverige på 5 mg, men de jag köpt utomlands på 1,5 mg fungerade mkt bättre. Och Cirkadin (depåtablett) fungerade inte alls, fick otäcka drömmar och vaknade 10 gånger på en natt.
    Om du tar DHEA och har kortisolbrist är det viktigt att du även tar kortison - balansen dem emellan är inte oviktig. 
    Oh vad duktiga ni är. Jag har ju precis börjat med Adrekomp. Jag äter enligt LCHF för det mesta, inte mycket socker alltså.

Hur påverkar trötta binjurar vikt, eller rättare sagt omöjligheten av överhuvudtaget gå ner i vikt? 

Tror ni detta kan ha påverkat mina resultat vid både återföring när jag gjort IVF? Kan det ha påverkat också vid enbart stimuleringar? 
  • Snart lycklig
    Angla, så fantastiskt med två tickande hjärtan, även om du får gå igenom en "berg och dalbana". Njut för stunden och hoppas det fortsätter att utveckla sig bra.
  • Snart lycklig
    aylak skrev 2013-11-12 07:32:19 följande:
    Intressant att så många har känt av trötta binjurar!!! Kan det vara en av anledningarna till att vi fick immunproblem.....?

Min hjärna gick på högvarv igår kväll. Jag funderade också i samma banor som du. Jag kom också på att jag började med 10 mg kortison per dag samma dag som jag började med adrekomp, så det kan ju vara orsaken till att jag blev så pigg i helgen (mot vad jag brukar vara). Det blev ett riktigt "uppåttjack".

Jag brukar alltid må så bra när jag börjar en stimulering och alltid tänkt att det vara hormonet (Menopur) som gjorde det, men kom på att det nog är kortisonet. Med mina låga värden av mitt kroppsegna kortisol/(kortison) säger det sig själv att kroppen antagligen skriker efter kortison.

Jag har också låga sköldkörtelvärden efter intag av Levaxin.

Jag har oerhört svårt att gå ner ett endaste gram i vikt, och jag behöver gå ner ca 10 kg. (Dock har jag hållit vikten under ett helt års tid och det är ju ändå mycket bra då jag gjort otaliga hormonstimuleringar, som ofta också ger viktökning.)   

Det känns som mina låga kortisolvärden, min icke viktnedgång, mina låga sköldkörtelvärden och numera kanske även lite låga östrogen- och progesteronvärden (kan ju bero på pldern också), tillsammans med mina symptom på extrem trötthet, oro, ibland hjärtrusningar, lättirriterad, nedstämdhet och håglöshet m.m. hänger ihop. Vad tror ni andra om det?

Jag går ju då och då på akupunktur, men han behandlar mest vid livmoder-/äggstockstrakterna. Han brukar ge mig någon eller några "glad"-nålar också. 

Nu behöver jag er hjälp! Vem ska jag gå till för att snabbt få hjälp med att lägga allt tillrätta, så gott det går? Snälla, jag behöpver verkligen tips, är det någon specifik läkare, eller alternativ behandlare? Bor i Sthlm. Inboxa mig gärna. Solig

• Snart lycklig

Liothyronin

Liothyronin används för att behandla underfunktion i sköldkörteln när Levaxin inte gett tillräcklig effekt.

Liotyronin är ett hormon som normalt bildas i levern och i sköldkörteln och som är av betydelse för ämnesomsättningen. Används oftast för att snabbt omsätta sköldkörtelhormon inför vissa typer av undersökningar, men också till patienter med underfunktion i sköldkörteln.

Liothyronin kan ibland användas i kombination med tyroxin när kroppen inte omsätter tyroxin till liotyronin. Något riktigt bra test för att undersöka nivåerna av liotyronin i kroppen används inte, utan bedömningen görs av läkare utifrån symptom.

Möjliga biverkningar: Feber och leverpåverkan kan uppstå i sällsynta fall. Hjärtklappning, diarré, huvudvärk, darrningar och nervositet kan komma om dosen är för hög eller ökas för snabbt.

Varning för! Liothyronin ska inte användas av personer som har nedsatt funktion av binjurar och hypofysframlob.

Intressant att det varnas för dem med nedsatt funktion av binjurar.........  Är det någon som tagit kombinationen Levaxin och Liothyronin? Jag har tidigare tagit ett kosttillskott samtidigt som Levaxin, tror det hette Porcine thyroid (har det hemma i kylen), men jag fick så låga TSH-värden, så jag slutade. Är det någon som vet om Porcine thyroid kan "likställas" med Liothyronin?  (Ursäkta att jag tagit över tråden med mina trötta binjurar mm.)

• Snart lycklig
    Zinfandel skrev 2013-11-12 17:47:23 följande:
    Snart Lycklig: jag tycker du ska kolla upp och försöka få prova Armour Thyroid istället. Licensierat men många svarar betydligt bättre på äkta vara.
    Jag är öppen för att testa, men var får jag tag på detta?

Jag är sååå trött på att vara min egna läkare.  

Alla symptom som jag läser verkar stämma helt in på mig. Om jag fattat det rätt så kallas det hypotyreos typ 2, får bra värden av Levaxin, menär långt ifrån symptomfri.

• Snart lycklig

Skogsbruden, tack för ditt inlägg!!! Jag har ögnat igenom den länkade artikeln och det känns som jag läser om mig och mitt mående. Jag ska läsa bättre vid datorn i morgon. Jag ska också försöka boka tid redan imorgon. Jag kan känna panik för att jag inte vetat och tagit mig tid att försöka lösa detta. Men det är så mycket som jag kämpat med, som ni vet, så jag måste nog förlåta mig själv lite. Man orkar inte kämpa med hur mycket som helst, särskilt med trötta binjurar, skämt åsido. Vad gjorde jag utan er alla!? Tänk vad mycket hjälp jag fått i denna tråd. Tack och åter tack vänner!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!