• Ebenhag

Vem ska städa?

Hur tycker ni att skötseln av hemmet ska se ut? Min sambo anser att den som är hemma med barnet (jag, vi har en bebis) ska sköta även hemmet, dvs. städning, tvätt, matlagning, plockande osv. Om jag gör detta när vår bebis sover middag på dagen så hinner jag med allt, och han kan ta det lugnt när han kommer från jobbet. Även på helgerna är det jag som tar nästan alla blöjbyten, matning etc. Jag blir uttråkad av detta och har istället valt att göra något "skoj och avslappnande" när bebisen sover middag. Jag läser böcker, surfar på nätet, etc. Detta gör att jag "hämtar kraft" och är en pigg och glad mamma igen när bebisen vaknar. Under dagen hinner jag ändå tvätta, bädda sängen, dammsuga, gå och handla och laga mat till bebisen (ingen burkmat här). Dessutom lägger jag mycket tid på att umgås med bebisen, sjunga och leka. Detta är inte ok enligt min sambo utan han vill att jag ska ägna hela "pausen" åt att städa så att inget behöver göras på kvällar och helger (som tex. tvätta fönster, städa badrum, kylskåp, moppa golven eller annat jag inte kan göra när bebis är vaken.) Vad tycker ni? Har man rätt att ta sig lite ledigt när bebis/barn sover middag eller ingår det i min mammaledighet att sköta hela hemmet också? Ska man dela 50-50% på skötseln av hemmet eller ska den som är hemma med barn fixa allt så att den som jobbar utanför hemmet kan vara ledig när han/hon kommer hem och på helger?

• Svar på tråden Vem ska städa?
  • skogsvitter

Låter som att han bara vill göra livet surt för dig. Jag skulle aldrig tillåta ens en sådan uppdelning som ni har i dagsläget. Här delar vi på sådant, tycker det är grymt svinigt att förutsätta att man ska hinna med allt det du gör och till råga på allt tjura över att ännu mer ska hinnas med under den lilla andningspaus du nu har. Jag skulle ha blivit stortokig om jag var du och krävt att han bannemej tar sitt föräldraansvar och hushållsansvar han också. Ni bor där båda, och ni är båda föräldrar. För mig är det så självklart att det inte ens borde finnas en diskussion om saken.

• skogsvitter
    vargaa skrev 2012-01-22 23:01:04 följande:
    Ang att man ghellre umgås med sitt barn än moppar golv så tycker jag att det är riktigt egoistiskt att säga så. Jag slår vad om att pappan känner likadant. Och hur många timmar per dag får han med sitt barn jämfört med en hemmamamma? Jämställdhet handlar idag visst om att ge mamman så mkt förmåner som möjligt, inte om att man ska ha en likvärdig livssituation eller att det på ngt sätt ska vara rättvist. Usch vad såna ogenomtänkta åsikter stör mig.

Om det handlar om att föräldern ska få tid med sitt barn är det hemmaföräldrarna som ska ta på sig alla övriga sysslor. För inte ens då kommer den arbetande föräldern att få lika mkttid med sitt barn som den som är hemma.
    Ena förälder är föräldraledig dvs hemma endast i ett enda syfte, att just det, vara med sitt barn. Att öht börja jämföra den tiden och det ansvaret med den tid och det ansvar som då den arbetande föräldern har möjlighet att ta, är sjukt löjligt. Den arbetande föräldern har ett annat ansvar. Det frånsäger inte honom allt hushållsarbete! Hur fan gör man med två arbetande människor i samma hushåll? Menar du att det då fortfarande bara är den ena som ska göra precis allt??? Eller ska ingen göra hushållsjobbet, för att båda arbetar ju så då behöver man inte? Hur tänker du, ärligt talat?
  • skogsvitter

Förövrigt vill ju karlsloken till TS inte ta hand om bebisen heller, eftersom hon får sköta näst intill all omsorg även på helgerna. Vissa män vill knappt peta på sina barn med tång ens. Vart är egoismen då kan man undra...

• ViVäntarLois
    skogsvitter skrev 2012-01-22 23:47:46 följande:
    Ena förälder är föräldraledig dvs hemma endast i ett enda syfte, att just det, vara med sitt barn. Att öht börja jämföra den tiden och det ansvaret med den tid och det ansvar som då den arbetande föräldern har möjlighet att ta, är sjukt löjligt. Den arbetande föräldern har ett annat ansvar. Det frånsäger inte honom allt hushållsarbete! Hur fan gör man med två arbetande människor i samma hushåll? Menar du att det då fortfarande bara är den ena som ska göra precis allt??? Eller ska ingen göra hushållsjobbet, för att båda arbetar ju så då behöver man inte? Hur tänker du, ärligt talat?
    Fast det här håller jag riktigt med om, hushållsarbete måste inte vara tråkigt och den som är föräldraledig har ju i alla fall "fördelen" av att befinna sig i hemmet. Jag har inga problem med att gå runt och plocka med dottern i sjalen om hon ändå sover. Nu är hon lite äldre, har börjat krypa osv. Damsugning är för tillfället det roligaste hon vet! Att hjälpa till med disken är också toppen :) Jag ser det dels som nyttigt för barn att delta i hushållsarbete, oavsett om det är före eller efter den arbetande förälderns arbetstid. Jag ser det också som ett utmärkt sätt för och dottern och mig att få "dagarna att gå" samtidigt som vi umgås. 
  • Lenora

Jag kan bara svara för mig själv men då min dotter var väldigt liten så var det svårt att få något gjort. Jag var trött och slut av all avbruten sömn och hade inte ork att ta hand om hela hushållet. Då dottern sov på dagen behövde jag sova också.

Vi skaffade städare under den första tiden och det var en välsignelse, helt underbart och värt varenda krona.

Ju äldre hon blev desto mer kunde jag göra runt huset utan att gå in i väggen och numera behöver vi inte städare utan jag sköter det mesta själv. Maken handlar och hjälper till på helgerna dock så allt ansvar kring hemmet är inte på mig. 

• Pickeli
    ViVäntarLois skrev 2012-01-23 00:14:51 följande:
    Fast det här håller jag riktigt med om, hushållsarbete måste inte vara tråkigt och den som är föräldraledig har ju i alla fall "fördelen" av att befinna sig i hemmet. Jag har inga problem med att gå runt och plocka med dottern i sjalen om hon ändå sover. Nu är hon lite äldre, har börjat krypa osv. Damsugning är för tillfället det roligaste hon vet! Att hjälpa till med disken är också toppen :) Jag ser det dels som nyttigt för barn att delta i hushållsarbete, oavsett om det är före eller efter den arbetande förälderns arbetstid. Jag ser det också som ett utmärkt sätt för och dottern och mig att få "dagarna att gå" samtidigt som vi umgås. 
    Själv hade jag problemet att dagarna gick alldeles för fort när jag var hemma. Skulle inte för mitt liv ha tid att göra alla hushållssysslor på dagtid. Jag spenderade min mammaledighet till 80% utomhus plus att den yngsta av någon anledning var (och fortfarande är) väldigt rädd för dammsugaren(?)

Däremot så upplevde jag det bitvis som väldigt skönt att få göra en del hushållssysslor efter maken kommit hem, så han kunde leka med barnen. Då kunde jag stänga in mig och skura toaletten och avsluta med ett härligt bad.

Under min mammaledighet så är min huduvdsakliga uppgift att ta hand om mina barn, om min sambo skulle förvänta sig att jag gjorde alla gemensamma sysslor hemma så skulle även jag förvänta mig att han kom hem under sina raster och luncher för att hjälpas åt. Som tur är så har vi en lösning som fungerar utmärkt för oss.

Om jag en dag ville städa hemma så frågade jag snällt svärmor om hon ville ta barnen på en promenad eller dyl.

Jag tycker dock att man åtminstone kan försöka stöka undan det man själv stökat fram under dagen när man är hemma. Gör man det så blir inte hushållsysslorna så betungande. Det är städning nog anser jag.
    Google it!
  • Pickeli

Jag vet inte hur ni har det men vi har inte så mycket hushållssysslor att vi måste hålla på städa och fejja varje dag. Den som är hemma tar i mån av tid reda på det som rivits fram under dagen. Och dammsugning, moppning, byte av sängkläder, dammtorkning, tvätta bilen etc. Det sker på helgerna, vanligtvis en timme på lördag eller söndag.

Ingen av oss tycker att det är speciellt jobbigt eller tråkigt.

Google it!
  • ViVäntarLois
    Pickeli skrev 2012-01-23 07:55:23 följande:
    Jag vet inte hur ni har det men vi har inte så mycket hushållssysslor att vi måste hålla på städa och fejja varje dag. Den som är hemma tar i mån av tid reda på det som rivits fram under dagen. Och dammsugning, moppning, byte av sängkläder, dammtorkning, tvätta bilen etc. Det sker på helgerna, vanligtvis en timme på lördag eller söndag.

Jag satt precis och funderade på hur stort ni bodde egentligen om ingen har tid att röja undan hushållssysslor under föräldraledigheten :p Men av just den anledningen du beskriver här, att det inte handlar om så mycket tid, tycker jag är skälet till att det inte är några problem att röja undan det innan den andra kommer hem från jobbet :)

Sedan är det en jättestor skillnad om ens partner kräver att man gör vissa saker, eller om  man själv inte tycker att det är några problem. Vi har som sagt aldrig diskuterat sysslor på det sättet här hemma utan båda gör det den känner för, det har bara fallit sig så att jag oftast tycker mig ha tid att få undan hushållsarbetet dagtid.  Mycket för att jag själv uppskattar att vi sedan kan slappa tillsammans och för att dottern tycker att det är kul att fixa hemma.
  • ViVäntarLois
    Pickeli skrev 2012-01-23 07:55:23 följande:

Bör kanske tilläggas att moppning, dammtorkning och tvätta bilen t.ex. aldrig har hänt här hemma :p Så att röja undan här hemma på dagarna lägger både jag och maken på en ganska basic nivå :p
  • vargaa
    skogsvitter skrev 2012-01-22 23:47:46 följande:

Föräldraledighetens syfte är att barnet inte ska lämnas bort från sina föräldrar.innan det är moget för det. Inget annat. Det innebär inte att föräldern som är hemma blir handlingsförlamad och måste underhålla barnet konstant. Den andra föräldern arbetar hela dagen och träffar inte barnet mer än kanske mellan 17 och 20. Dvs 3 timmar av 24. Jag tycker att detviktigaste för barnet är att få den tiden med den andra föräldern. Och om man anser att 3 h per dygn är tillräckligt med tid för barnet med förälder nr 2. Så förstår jag inte varför inte hemmaföräldern som spenderar ca 12h per dygn med barnet kan avvara 1-2 timmar per dygn att ägna åt att underhålla vardagliga hushållet. Den andra fötäldern offrar 8h per dag åt att underhålla hushållet ekonomiskt. På bekostnad av att tiden med sitt eget barn. Vad är eg viktigt i livet. Familjen eller vem som gör vad?
    Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Vem ska städa?