Vem ska städa?
vargaa skrev 2012-01-22 23:01:04 följande:
Ang att man ghellre umgås med sitt barn än moppar golv så tycker jag att det är riktigt egoistiskt att säga så. Jag slår vad om att pappan känner likadant. Och hur många timmar per dag får han med sitt barn jämfört med en hemmamamma? Jämställdhet handlar idag visst om att ge mamman så mkt förmåner som möjligt, inte om att man ska ha en likvärdig livssituation eller att det på ngt sätt ska vara rättvist. Usch vad såna ogenomtänkta åsikter stör mig.Om det handlar om att föräldern ska få tid med sitt barn är det hemmaföräldrarna som ska ta på sig alla övriga sysslor. För inte ens då kommer den arbetande föräldern att få lika mkttid med sitt barn som den som är hemma.
Men till TS: Vi har faktiskt inte ens diskuterat detta i vår familj, jag antar att vi båda utgår från att den andre gör så gott den kan och prioriterar rätt. Jag är den som är hemma just nu och städnivån här hemma varierar väldigt mycket. En del dagar vaknar både jag och dottern på fel sida, går i pyjamas hela dagen och bara längtar till när maken kommer hem från jobbet och kan laga lite mat! Andra dagar är vi uppe med tuppen, storstädar hela lägenheten, gör matlådor, rensar i källaren och målar om en byrå. Inte fullt så extremt, men ni förstår nog hur jag menar :) Det skönaste är som sagt att jag vet att min make anser att jag "gör det jag anser är bäst" och han är nöjd med det. Precis som att jag är nöjd med hans prestation oavsett hur effektiv han är när han kommer hem, lägger han sig på soffan så utgår jag från att han är goda skäl till det!
Men med det sagt så tycker jag att det var väldigt skönt att även min make har tagit mycket föräldraledighet, han vet precis hur det är att vara hemma med dottern. Vissa dagar kan man få med henne på allt och vissa dagar är det en snorig gnällfia som man måste bära, trösta och sjunga för en hel dag :)
Så mitt bästa råd är väl att låta din sambo och ert barn ha lite egentid och se hur effektiv han själv är :p