Vem ska städa?
Hur tycker ni att skötseln av hemmet ska se ut? Min sambo anser att den som är hemma med barnet (jag, vi har en bebis) ska sköta även hemmet, dvs. städning, tvätt, matlagning, plockande osv. Om jag gör detta när vår bebis sover middag på dagen så hinner jag med allt, och han kan ta det lugnt när han kommer från jobbet. Även på helgerna är det jag som tar nästan alla blöjbyten, matning etc. Jag blir uttråkad av detta och har istället valt att göra något "skoj och avslappnande" när bebisen sover middag. Jag läser böcker, surfar på nätet, etc. Detta gör att jag "hämtar kraft" och är en pigg och glad mamma igen när bebisen vaknar. Under dagen hinner jag ändå tvätta, bädda sängen, dammsuga, gå och handla och laga mat till bebisen (ingen burkmat här). Dessutom lägger jag mycket tid på att umgås med bebisen, sjunga och leka. Detta är inte ok enligt min sambo utan han vill att jag ska ägna hela "pausen" åt att städa så att inget behöver göras på kvällar och helger (som tex. tvätta fönster, städa badrum, kylskåp, moppa golven eller annat jag inte kan göra när bebis är vaken.) Vad tycker ni? Har man rätt att ta sig lite ledigt när bebis/barn sover middag eller ingår det i min mammaledighet att sköta hela hemmet också? Ska man dela 50-50% på skötseln av hemmet eller ska den som är hemma med barn fixa allt så att den som jobbar utanför hemmet kan vara ledig när han/hon kommer hem och på helger?