ViVäntarLois skrev 2012-01-23 00:14:51 följande:
Fast det här håller jag riktigt med om, hushållsarbete måste inte vara tråkigt och den som är föräldraledig har ju i alla fall "fördelen" av att befinna sig i hemmet. Jag har inga problem med att gå runt och plocka med dottern i sjalen om hon ändå sover. Nu är hon lite äldre, har börjat krypa osv. Damsugning är för tillfället det roligaste hon vet! Att hjälpa till med disken är också toppen :) Jag ser det dels som nyttigt för barn att delta i hushållsarbete, oavsett om det är före eller efter den arbetande förälderns arbetstid. Jag ser det också som ett utmärkt sätt för och dottern och mig att få "dagarna att gå" samtidigt som vi umgås.
Själv hade jag problemet att dagarna gick alldeles för fort när jag var hemma. Skulle inte för mitt liv ha tid att göra alla hushållssysslor på dagtid. Jag spenderade min mammaledighet till 80% utomhus plus att den yngsta av någon anledning var (och fortfarande är) väldigt rädd för dammsugaren(?)
Däremot så upplevde jag det bitvis som väldigt skönt att få göra en del hushållssysslor efter maken kommit hem, så han kunde leka med barnen. Då kunde jag stänga in mig och skura toaletten och avsluta med ett härligt bad.
Under min mammaledighet så är min huduvdsakliga uppgift att ta hand om mina barn, om min sambo skulle förvänta sig att jag gjorde alla gemensamma sysslor hemma så skulle även jag förvänta mig att han kom hem under sina raster och luncher för att hjälpas åt. Som tur är så har vi en lösning som fungerar utmärkt för oss.
Om jag en dag ville städa hemma så frågade jag snällt svärmor om hon ville ta barnen på en promenad eller dyl.
Jag tycker dock att man åtminstone kan försöka stöka undan det man själv stökat fram under dagen när man är hemma. Gör man det så blir inte hushållsysslorna så betungande. Det är städning nog anser jag.