• Pickeli

Vem ska städa?

Tycker du kan be din man att komma hem på rasten och lunchen för att städa.

Hemma är det jag som har tagit på mig hela ansvaret för städning etc eftersom jag jobbar och han är hemma. Han ska inte behöva tänka på det när han har ungar att passa.

Google it!
  • Pickeli

Fast vi städar gemensamt ändå. Den som har bäst ork och motivation utför de sysslor vi gemensamt behöver få gjorda.

Google it!
  • Pickeli
    MHM skrev 2012-01-17 13:51:11 följande:
    Jag sköter städ/tvätt/mat osv själv. Jag är hemma med tre barn.
    Min man jobbar mer än en normal arbetsdag så det är självklart att jag gör det. När han är hemma gör vi roligare saker.

Varför kan man inte moppa när barnet är vaket? 
    För att man kansek hellre umgås med sitt barn är moppar golv?
    Google it!
  • Pickeli
    MHM skrev 2012-01-17 13:55:43 följande:
    Men det tar ju inte direkt lång tid :) hur löser man det när barnet inte sover då? ;)
    Det ebror ju på hur stort hus man har

Jag brukar säga att varje minut tillbringad vid dammsugaren är en minut mindre med mina barn. Därför kommer jag "köpa en städerska" när vi båda börjar jobba.

När jag var hemma hade jag sällan och aldrig tid att städa. Höll på med så mycket andra saker. Ungarna ska ju ha mat 6 ggr om dagen liksom. bara det är ju nog så tidskrävande

Nä men ärligt talat. Hinner man och orkar städa så kan man väl göra det när det "passar" Men att man ska städa bara för att man är hemma är det dummaste jag hört. Klart man städar upp efter sig om man gör något men att man ska ansvara för hushållet bara för att mitt jobb mestadels sker på hemma plan tycker jag är trams. Det tycker min sambo också. Så för oss funkar vårt upplägg jättebra!
    Google it!
  • Pickeli
    ViVäntarLois skrev 2012-01-23 00:14:51 följande:
    Fast det här håller jag riktigt med om, hushållsarbete måste inte vara tråkigt och den som är föräldraledig har ju i alla fall "fördelen" av att befinna sig i hemmet. Jag har inga problem med att gå runt och plocka med dottern i sjalen om hon ändå sover. Nu är hon lite äldre, har börjat krypa osv. Damsugning är för tillfället det roligaste hon vet! Att hjälpa till med disken är också toppen :) Jag ser det dels som nyttigt för barn att delta i hushållsarbete, oavsett om det är före eller efter den arbetande förälderns arbetstid. Jag ser det också som ett utmärkt sätt för och dottern och mig att få "dagarna att gå" samtidigt som vi umgås. 
    Själv hade jag problemet att dagarna gick alldeles för fort när jag var hemma. Skulle inte för mitt liv ha tid att göra alla hushållssysslor på dagtid. Jag spenderade min mammaledighet till 80% utomhus plus att den yngsta av någon anledning var (och fortfarande är) väldigt rädd för dammsugaren(?)

Däremot så upplevde jag det bitvis som väldigt skönt att få göra en del hushållssysslor efter maken kommit hem, så han kunde leka med barnen. Då kunde jag stänga in mig och skura toaletten och avsluta med ett härligt bad.

Under min mammaledighet så är min huduvdsakliga uppgift att ta hand om mina barn, om min sambo skulle förvänta sig att jag gjorde alla gemensamma sysslor hemma så skulle även jag förvänta mig att han kom hem under sina raster och luncher för att hjälpas åt. Som tur är så har vi en lösning som fungerar utmärkt för oss.

Om jag en dag ville städa hemma så frågade jag snällt svärmor om hon ville ta barnen på en promenad eller dyl.

Jag tycker dock att man åtminstone kan försöka stöka undan det man själv stökat fram under dagen när man är hemma. Gör man det så blir inte hushållsysslorna så betungande. Det är städning nog anser jag.
    Google it!
  • Pickeli

Jag vet inte hur ni har det men vi har inte så mycket hushållssysslor att vi måste hålla på städa och fejja varje dag. Den som är hemma tar i mån av tid reda på det som rivits fram under dagen. Och dammsugning, moppning, byte av sängkläder, dammtorkning, tvätta bilen etc. Det sker på helgerna, vanligtvis en timme på lördag eller söndag.

Ingen av oss tycker att det är speciellt jobbigt eller tråkigt.

Google it!
  • Pickeli

Jag bara undrar hur mycket hushållssysslor ni egentligen har, är ni livrädd för damm och smuts eller vad är det frågan om. Menar ni att ni måste städa VARJE dag?

Man håller väl efter eller?

Google it!
Svar på tråden Vem ska städa?