• trina

pcos - gravid?

Hejsan.

Blev diagnostiserad med PCO i fredags och gynekologen gav mig inte alls någon bra information. Ett besök på 20min där han gjorde en gynundersökning och förklarade snabbt vad PCO var och att jag antagligen aldrig har haft ÄL. Chockad så visste jag inte vad jag skulle säga så det var tack och hej. När jag väl kom hem fick jag googla runt för att få mer information om detta och jag insåg själv att jag har PCOS eftersom jag endast kan komma på 3 gånger jag hade mens under min tonårsperiod innan jag började med p-piller. Nu är jag jätterädd att jag inte ska kunna bli gravid. Om jag är bland 7-10% som får PCO(s) så kan jag ju lika gärna vara en av de få procenten som inte blir gravid ens med IVF? Jag hittade statistik som sa att 70% (av de med PCO) får igång ÄL med pergotime men att endast 15% av dessa blir gravida? Sedan har man 45% chans att bli gravid med IVF.

Är det någon med PCO/s som har blivit gravid? Med vilka hjälpmedel och hur lång tid tog det för er att bli gravida?

Jag hade gärna velat försöka på en gång eftersom jag vill veta så fort som möjligt om det är möjligt att bli gravid öht. Isåfall måste jag ju börja tänka på adoption snart eftersom köerna är så långa.....

Solskenshistorier välkomnas!! 

• Svar på tråden pcos - gravid?
  • trina

Grattis :)

Det låter som få försök med pergo, eller är det bara jag?

IVF känns läskigt för det är ju rätt så intimt på något sätt. Man vill att andra ska hjälpa en att kunna bli gravid för att man själv inte kan? 

• sofiabergman

Ja, fertilitetskliniken ville egentligen köra fler vändor med Pergotime men jag mådde så otroligt dåligt på de tabletterna. Var helt förstörd (psykiskt) och kände att det fick räcka med de två vändorna.

IVF är såklart också väldigt omtumlande och ett stort steg att ta, men jag har mått tusen gånger bättre i det än vad jag gjorde på pergon. Var verkligen ett vrak, grät dag ut och dag in och var helt hormonstinn.  

• Bjooork

Jag fick reda på att jag hade pco i januari-11. Läkaren sa då att jag absolut inte skulle kunna bli gravid utan hjälp, 29/4-11 plussade jag, utan nån hjälp alls helt oplannerat men väldigt välkommet:)

• trina

Sofia: Oj, hur var det med jobbet då? Jag antar att du berättade att du försökte bli gravid?

Bjooork: Sicken tur du hade :)  

• sofiabergman
    trina, inte vändorna med pergotime. Ena gången åkte jag på mitt livs första depression som jag iaf inbillar mig utlöstes delvis av pergon, men jag vantrivdes också vansinnigt på mitt jobb och det var mkt annat i samma veva. Andra gången hade jag precis sagt upp mig från mitt dåvarande jobb och var på väg därifrån, klarade mig undan sjukskrivning men det var jobbigt att börja ett nytt jobb mitt i allt.

• jodå
    trina skrev 2012-06-27 14:10:13 följande:
    Jodå: Om jag kan så hade jag gärna blivit gravid utan tabletter såsom pergo, så akupunktur hade kanske kunnat hjälpa :) Får se när vi väl har bestämt oss för att börja!

Anonym; Oj, 14år. Jag hade nog gett upp för längesedan och adopterat. Men jag hade ju alltid saknat att ha en gravidmage och någon som sparkar där inne. Men grattis till bebisen :) 

Jag är ju lite orolig att det kommer vara jättesvårt eftersom att jag antagligen aldrig haft ÄL. Det gör mig lite orolig. Mens som man kan räkna på en hand under tonåren är inte normalt... 
    Du behöver inte vänta tills du vill bli gravid. Som jag har förstått det så är det bättre för kroppen om det är möjligt att få igång en fungerande ägglosnning även om man inte planerar barn. Har för mig utebliven ä.l. kan ge något förhöjda risker för att utveckla vissa sjukdomar (Rätta mig gärna om jag har fel!). Akupunkturen kan man ju testa och hoppas på att det funkar...tror inte att det är några speciella biverkningar, men det kan du säkert kolla upp. Funkar det inte kan du gå på de tyngre grejerna när det är dags att börja:)
  • trina

Får se om jag kan övertala sambon att börja till hösten istället :)

• Anonym
    jodå skrev 2012-06-28 22:39:20 följande:
    Du behöver inte vänta tills du vill bli gravid. Som jag har förstått det så är det bättre för kroppen om det är möjligt att få igång en fungerande ägglosnning även om man inte planerar barn. Har för mig utebliven ä.l. kan ge något förhöjda risker för att utveckla vissa sjukdomar (Rätta mig gärna om jag har fel!). Akupunkturen kan man ju testa och hoppas på att det funkar...tror inte att det är några speciella biverkningar, men det kan du säkert kolla upp. Funkar det inte kan du gå på de tyngre grejerna när det är dags att börja:)
    Nej utebliven mens eller blödning kan ge ökad risk för cancer. Ägglossning spelar ingen roll.
  • Anonym

jag fick barn 95,96 och 00.1 ½ år efter att pojken 00 föddes fick jag besked att jag inte kunde få fler barn på naturlig väg.fick ej veta varför.så vi skyddade oss inte och augusti 04 fick dom en lillasyster,blev då gravid på naturlig väg.

2010 hade jag men 1 ggr på våren sen under sommaren blödde jag i 53 dagar fick då diagnosen pco.sen hade jag mens i september ca 6 dagar brukar annars ha mens minst 14 dagar.sen inge mer mens det året.
    och i december samma år fick jag ont i fogarna som jag brukar känna av när jag ska få mens,väntade 2 veckor ingen mens kom.gjorde även grav-test som visade negativt.fick då åka in till gyn och ja visst jag va gravid i v.11+4 även denna gång.så i juni 2011 efter en jobbig graviditet med havandeskapsförgiftning och ut och in på sjukhus,kom en lillasyster tyvärr prematur men hon levde.
    så visst kan man bli gravid med pco men inte så ofta första ggr tog det 3 år och andra ggr tog det 6 år,och nu får jag inte skaffa fler barn pga av blodtrycket.
    men nu har jag 5 st underbara barn,minsta har fyllt 1 år och är helt unerbar våran lilla sladdis:)  

• jodå
    Anonym skrev 2012-07-02 20:51:11 följande:
    Nej utebliven mens eller blödning kan ge ökad risk för cancer. Ägglossning spelar ingen roll.
    Ok tack, då vet jagGlad Ofta hänger ju de två ihop och ägglossning innebär väl nästan alltid blödning (eller har jag fel där oxå?) så det borde inte vara något negativt med att få igång ä.l. iallafall.
  • Snöflinga
    jodå skrev 2012-07-04 09:58:04 följande:
    Ok tack, då vet jagGlad Ofta hänger ju de två ihop och ägglossning innebär väl nästan alltid blödning (eller har jag fel där oxå?) så det borde inte vara något negativt med att få igång ä.l. iallafall.
    Ja, ägglossning = mensblödning. Dock innebär inte mensblödning att man har haft ägglossning.

trina: Vi fick också prova med pregotime först, men det gav inget resultat trots tredubbel dos till slut. Sedan blev det IVF, vilket kändes som en befrielse efter allt kämpande. Det kändes lindrigare än ovissheten med prego.
  • Martina1984

Hej, jag fick också diagnosen PSO häromdagen. Jag har dock två barn, så visst går det att få till. Jag har mens ca 3-4 gånger om året, men jag känner av min ägglossning väldigt tydligt så vi har lyckats få till det ändå utan några svårigheter.

• listo

Jag blev spontant gravid tre gånger trots PCOS, alla gånger efter att ha gått ner lite i vikt (4-8 kg). Jag hade mens ca 4-5 gånger om året.
    Första gången fick jag missfall, andra gången en dotter och tredje gången tvillingdöttrar

• Soncabaret

Hej. Jag är normalviktig PCO/S där obalansen i hormonerna är en prolaktinrubbning. Tjorvade på som attan med medicinmottagningen då dom verkade högst motvilliga att hjälpa till att rätta till min obalans i hormonerna. I Umeå vill de mest ta blodprov och testa samma sak om och om igen istället för att ge behandling. Tillslut gick prolaktinvärdet ner av sig själv?!?! Dom visste inte varför... så jag antar att jag då "bara" fick PCO?!? 

Blev spontant gravid ganska tätt inpå de hade sagt till mig att hormonerna var normala igen. Jag och sambon hade försökt i 1,5 år. Hade nog gått betydligt fortare om de hade hjälpt till att sänka prolaktinet innan. Kosten jag åt var fettsnålt, proteinrikt och jag passade mig för vitt ris, pasta, bröd m.m. Mycket frukt också och noga med kosttillskott mittval kvinna. Försökte träna och tänka på vikten så mycket jag bara kunde, då jag går upp 10kg av att bara titta på en tårta. 

• Anonym (Det går)

Fick diagnosen pcos när jag fyllde 21. Barn var inte särskilt aktuellt då men jag och min sambo tänkt att vi lika gärna kunde köra utan skydd och sen våren 2016 starta utredning (blir klar med min universitetsutbildning vt2016)

Men "ödet" ville annat då jag Januari 2015 fick ett plus på stickan och lagom till min 25årsdag kom en liten. Så nu är det både bebis och studier :)!

• trina

Oj, denna gamla tråden kom viss till liv.

Fick prova tre omgångar pergotime (enkeldos, dubbeldos och trippeldos) men inget gav ÄL.

Provade enbart sprutor men fick från många ägg så vi gick vidare till IVF efter två omgångar.

Två IVF, en fet och tre fet senare så blev vi gravida och vår pojk är nu tre veckor!

Så tre år med medicinsk hjälp tog det för oss att bli gravida. Har fyra embryon kvar i frysen också till eventuella syskonförsök i framtiden.

Så det går att bli gravid, men det visade sig ta lång tid och mycket hjälp för att vi skulle lyckas.

• Soncabaret
    trina skrev 2016-03-20 10:59:39 följande:

Oj, denna gamla tråden kom viss till liv.

Fick prova tre omgångar pergotime (enkeldos, dubbeldos och trippeldos) men inget gav ÄL.

Provade enbart sprutor men fick från många ägg så vi gick vidare till IVF efter två omgångar.

Två IVF, en fet och tre fet senare så blev vi gravida och vår pojk är nu tre veckor!

Så tre år med medicinsk hjälp tog det för oss att bli gravida. Har fyra embryon kvar i frysen också till eventuella syskonförsök i framtiden.

Så det går att bli gravid, men det visade sig ta lång tid och mycket hjälp för att vi skulle lyckas.

Haha, oj. Såg nu att tråden var gammal. Tycker det är viktigt att det skrivs om PCOS + graviditet. Informationen från sjukvården är bristfällig tycker jag. Men så underbart kul att höra! Grattis!
Svar på tråden pcos - gravid?