• Anonym

pcos - gravid?

Jag har pco, det tog 3 1/2 år innan jag blev gravid, har idag en 2 1/2 månaders bebis. Jag fick utskrivet metformin, gick ner 12 kilo, men det tog tid o bli gravid, läkaren skrev även ut pergotime till mig men det ville jag inte ta, min mamma dog av livmodehalsrcancer och där finns vissa risker med pergo om man har haft cancer i släkten, dom sa att tog jag pergo mer än ett halv år så skulle vi hålla koll på cellförändringar m.m en anledningen med att jag inte ville ta pergo med riskerna är att jag har ett barn sen innan (som är 13år) var tvungen och tänka på honom om det skulle hända nått. 

• Anonym
    jodå skrev 2012-06-28 22:39:20 följande:
    Du behöver inte vänta tills du vill bli gravid. Som jag har förstått det så är det bättre för kroppen om det är möjligt att få igång en fungerande ägglosnning även om man inte planerar barn. Har för mig utebliven ä.l. kan ge något förhöjda risker för att utveckla vissa sjukdomar (Rätta mig gärna om jag har fel!). Akupunkturen kan man ju testa och hoppas på att det funkar...tror inte att det är några speciella biverkningar, men det kan du säkert kolla upp. Funkar det inte kan du gå på de tyngre grejerna när det är dags att börja:)
    Nej utebliven mens eller blödning kan ge ökad risk för cancer. Ägglossning spelar ingen roll.
  • Anonym

jag fick barn 95,96 och 00.1 ½ år efter att pojken 00 föddes fick jag besked att jag inte kunde få fler barn på naturlig väg.fick ej veta varför.så vi skyddade oss inte och augusti 04 fick dom en lillasyster,blev då gravid på naturlig väg.

2010 hade jag men 1 ggr på våren sen under sommaren blödde jag i 53 dagar fick då diagnosen pco.sen hade jag mens i september ca 6 dagar brukar annars ha mens minst 14 dagar.sen inge mer mens det året.
    och i december samma år fick jag ont i fogarna som jag brukar känna av när jag ska få mens,väntade 2 veckor ingen mens kom.gjorde även grav-test som visade negativt.fick då åka in till gyn och ja visst jag va gravid i v.11+4 även denna gång.så i juni 2011 efter en jobbig graviditet med havandeskapsförgiftning och ut och in på sjukhus,kom en lillasyster tyvärr prematur men hon levde.
    så visst kan man bli gravid med pco men inte så ofta första ggr tog det 3 år och andra ggr tog det 6 år,och nu får jag inte skaffa fler barn pga av blodtrycket.
    men nu har jag 5 st underbara barn,minsta har fyllt 1 år och är helt unerbar våran lilla sladdis:)  

Svar på tråden pcos - gravid?