• ladynorway

47 år?

Bara en nyfiken fråga...

Finns den nån kvinna i historien,som lyckas bli spontant gravid på naturlig väg,vid denna ålder?

Är det _överhuvudtaget_ fysisk möjligt?

(_Jag_ försöker inte,är bara nyfiken...)          

• Svar på tråden 47 år?
  • Novelli
    Jagvetmest skrev 2012-03-29 10:07:21 följande:
    Nyansera bilden var det jag försökte göra när jag gav mig in i denna tråden där allt verkade handla om att åldern bara är en mental spärr och att man fysiskt sett är precis lika lämpad för en grav och förlossning vid 45 som vid 20- vilket inte är fallet. Sen så tycker jag det är upprörande att vissa skriver att det inte skulle spela så stor roll om man som mamma dör när ens barn är i typ 20-årsåldern (på tal om att få barn sent)- vilket är helt galet. Det är alltid en katastrof när ens förälder dör vid så ung ålder. Att man kalkylerar med riskerna för barnet som om det endast drabbar mamman /föräldrarna tycker jag också är ett egoistiskt tänkande. Syftet var självklart inte att "skrämmas", vad skulle jag vinna på det?
    Sen att du tycker jag skriver dig på näsan när jag debatterar... ja, då får du väl helt enkelt inse att i ett debattforum finns det oliktänkande människor. Alla kommer inte att säga "Guuuuud så underbart att få första barnet vid 46 års ålder" - eftersom de uppenbarligen inte tycker det. Jag tycker att det är på tok för gammalt, men jag accepterar att andra tycker olika. Kan du acceptera det? 
    De som skriver att åldern bara är en mental spärr tänker nog på såna som är yngre rent biologiskt än kronologiskt sas.
    Jag kan bara prata för mig själv men jag både ser 10 år yngre ut och känner mig 15 år yngre ut. Allt beror på hur man lever sitt liv.
    Om man äter dålig mat och inte motionerar så höjs faktiskt den biologiska åldern och vise versa. Det är väl knappast någon hemlighet.
    Jag tror att om man vill skaffa barn när man är över 40 så orkar man för att man lever sundare och om man inte orkar skaffa barn så sent så lever man inte riktigt lika sunt därför orkar man inte.

Sen finns ju alltid de som inte vill/kan skaffa barn men de diskuterar vi inte här av naturliga skäl.

OBS! Skilj på de som inte vill skaffa barn för att de inte orkar och de som bara inte vill helt enkelt.
  • Två döttrar och en son
    ladynorway skrev 2012-01-10 20:04:36 följande:
    Bara en nyfiken fråga...

Finns den nån kvinna i historien,som lyckas bli spontant gravid på naturlig väg,vid denna ålder?

Är det _överhuvudtaget_ fysisk möjligt?

(_Jag_ försöker inte,är bara nyfiken...)          

JA. Det finns många kvinnor som i alla tider fött barn vid 47, 48 och 49.
    Och att få barn vid 44, 45 var inget ovanligt alls.
    Titta i gamla kyrkoböcker över födda så ser du det själv.  
  • Jagvetmest

Nån som såg "Kvällen är din" i lördags? En tjej som var typ 17 år hade föräldrar som alla skulle trott var hennes mormor och morfar om man inte sagt uttryckligen att det var mamma och pappa. Var i 60-årsåldern, pappan typ 70!... Tråkigt för henne tycker jag...:(

• Aubree
    Jagvetmest skrev 2012-04-09 19:56:11 följande:
    Nån som såg "Kvällen är din" i lördags? En tjej som var typ 17 år hade föräldrar som alla skulle trott var hennes mormor och morfar om man inte sagt uttryckligen att det var mamma och pappa. Var i 60-årsåldern, pappan typ 70!... Tråkigt för henne tycker jag...:(
    Ja, jag såg det och jag såg ingen med föräldrar som såg ut att vara morföräldrar. För övrigt finns det många som har fula, tjocka, sjuka, handikappade, gamla eller unga föräldrar och vad spelar det för roll så länge dom är bra föräldrar. Det låter som om du är väldigt ung när du tänker i dom banorna som du gör. Min kompis pappa är 19 år äldre än henne, och han har struntat i henne hela hennes liv. Det om nåt tycker hon är tråkigt och pinsamt. Jag kan lova att hon hellre haft en pappa på 90 om han bara brytt sig det minsta.
  • Novelli
    Jagvetmest skrev 2012-04-09 19:56:11 följande:
    Men herre gud!

Det är ju rent fruktansvärt. Gråter Finns det inget man kan göra för denne stackars tjej, att tvingas leva med så gamla föräldrar. Rynkar på näsan

Du får väl försöka starta en fond till henne eller nåt så att hon kan ha råd att vid 17 flytta ifrån sina gamla föräldrar.

Ta pengar från barncancerfonden eller nåt annat trivialt. Lägg dem där de gör mest nytta nämligen hos barn med gamla föräldrar.Förvånad
  • Blåbär0103
    Aubree skrev 2012-04-10 00:11:13 följande:
    Ja, jag såg det och jag såg ingen med föräldrar som såg ut att vara morföräldrar. För övrigt finns det många som har fula, tjocka, sjuka, handikappade, gamla eller unga föräldrar och vad spelar det för roll så länge dom är bra föräldrar. Det låter som om du är väldigt ung när du tänker i dom banorna som du gör. Min kompis pappa är 19 år äldre än henne, och han har struntat i henne hela hennes liv. Det om nåt tycker hon är tråkigt och pinsamt. Jag kan lova att hon hellre haft en pappa på 90 om han bara brytt sig det minsta.

Detta håller jag med om. Jag fick barn när jag var 29 och 30 år ( äldre ). Om jag hade fått barn vid 20 med min dåvarande pojkvän skulle det bli katastrof ( han omogen och bryr sig inte om andra än sig själv, jag psykisk ohälsa, arbetslös ).
  • huldaskarin

Kompisens mamma fick sitt första barn vid 18 och sitt sista vid 47 års ålder. 12 barn blev det sammanlagt

• Blåbär0103

Personligen var jag mera gammeldags och såg alltig med allvarligare ögon när jag var yngre. Nu är jag lite äldre och har en mera säker och avslappnad attityd till det mesta.

• Cookie killer

Min mamma fick mig som gammal (40+). Jag fick aldrig något syskon. Nu är jag 34.

Hela mitt liv har jag känt mig ensam, både pga rollen som ensambarnet och att mina föräldrar aldrig klarade av att se min situation som ung. Det fanns liksom ingen klar koppling mellan oss utom att de var mina föräldrar. 

I hela mitt liv har jag liksom känt mig som ett objekt för deras önskan efter barn. JAG fanns inte riktigt som egen person, jag konstruerades för att fullborda familjen. Mina föräldrar hade längtat och väntat på mig i många år. Jag har vuxit upp under starka ekonomiska förhållanden och med sanslöst mycket kärlek.

När jag nu själv har ett antal barn är mina föräldrar alldeles för gamla för att orka med att passa mina barn. Dom klarar typ en timme, men sedan är det slut.

Det ser ut som en jävla pensionärsträff när vi har kalas (min svärmor lider av andra sjukdomar än ren ÅLDER) när rollatorerna parkeras på rad längs väggarna.

Hade jag fått bestämma hade man inte fått lov att föda barn (utan att tidigare ha fött syskon) efter 40.

Barn behöver sina föräldrar när dom själva får barn. Alla behöver tillhörighet. Alla behöver blodsband som stöd.

Ni kan hacka och klaga på det jag skrivit. Ni kan försöka att förneka er egoism. "Att få barn är min rättighet" och liknande dravel som finns i trådar där de som inte klarar av att ta hand om sin avkomma skriver. Jag har levt ett liv med gamlingar som föräldrar. JAG rekommenderar det VERKLIGEN INTE. Ja, bättre ekonomi. Nej, inte större livserfarenhet. Mer kärlek - öh, nej - varför då?!

Ja, otäckt med mormor-mammor. 

• Pimpinellan

Cookie killer: då får vi bara konstatera att du hellre aldrig fått leva då än haft gamla föräldrar. Och att du utifrån bara dina erfarenheter dömer ut alla som får barn efter 40. Du anser att vi ska tvångssteriliseras m.a.o. Välkommen in i samma klubb som Hitler...

Svar på tråden 47 år?