• ladynorway

47 år?

Bara en nyfiken fråga...

Finns den nån kvinna i historien,som lyckas bli spontant gravid på naturlig väg,vid denna ålder?

Är det _överhuvudtaget_ fysisk möjligt?

(_Jag_ försöker inte,är bara nyfiken...)          

• Svar på tråden 47 år?
  • Novelli
    c89 skrev 2012-07-20 12:20:31 följande:
    Kan dock tillägga att min farmor var 42 när hon fick sista barnen, min pappa och hans tvillingsyster. Hans äldsta syster var då redan 22 år gammal och de var såklart inte planerade. 
    Som tur är så lever farmor fortfarande, men pappa förlorade sin pappa i ung ålder i just en hjärtattack. Det var skillnad DÅ och NU. Då gjorde man inte abort och skydd var lite lika bra utvecklat.

Idag har man valet att  INTE planera barn så sent och faktiskt skapa dåliga förutsättningar för sina barn. Jag blir hellre inte född alls än att ha gamla föräldrar där jag kanske mister någon av dom tidigt i livet.
    Kära lilla barn!! Vilket föredrar du; att du dör när ditt barn är 20 eller att du dör efter ditt barn?
    För att var helt säker på att man inte ska överleva sina barn så är det bättre att skaffa dem senare i livet.

Man är inte mogen att få barn innan man är 25 punkt!!
    5 barnsmamma, 85,90,98,99 och 11
  • Ladytjorven
    stjärnklar skrev 2012-07-20 22:21:33 följande:
    Är det inte normalt att bli gravid naturligt i min ålder? Sist jag tittade i spegeln såg jag ganska normal ut =o
  • bringa

Grattis alla gravida!

Vem vet när man ska dö? Min pappa var 20 år äldre och dog förra året, 86 år gammal. Jag närmar mej 40. Har flera klasskomisar som mist någon förälder redan i övre tonåren och därefter, långt tidigare än min gamla pappa. Man dör knappast alltid av ålder.

• BerithM

Ja jösses vad glad jag är över att inte längre vara sådär innerligt trångsynt! Att inte längre ha de där rejält feta skygglapparna för ögonen och med paragrafboken gå igenom livet i tron om att JAG HADE RÄTT! I ALLT! Puuuhhh vad det var jobbigt....
    Jag vill ge er som ff är för unga för att förstå, förlåt om jag upprör någon men oftast blir man arg över sådant man känner igen sig i.... Det är sånt man lär sig att förstå med stigande ålder tack vare de livserfarenheter man, om man tillåter sig, går igenom. Ja just det, jag ville ju som sagt gärna ge er som ff är för unga för att förstå, något tröstande på er till synes fruktansvärt jobbiga och snäva väg som ni vandrar på: Håll ut! Det blir lättare! Sakta men säkert släpper nog även ni på trångsynthet, prestige och skygglappar och börjar att leva! Och vem vet, kanske blir ni tom välsignade med en bebis vid, låt oss säga 45, 46 år.... Man vet ju aldrig....

• An onym

Spontant gravid och 47år är fantastiskt. Ja, jag håller med om att det är hög ålder på barnet att risken att dö ifrån barnet men här tycker jag att man måste chansa. Barnet kommer ju att bli oerhört älskat....

Men på Storkklinikens hemsida står att det är oerhört små chanser för en kvinna över 45 att föda ett friskt barn. (Gäller ju inte äggdonation)

• GalerieMaeght
    An onym skrev 2012-08-10 06:36:15 följande:
     Ja, jag håller med om att det är hög ålder på barnet att risken att dö ifrån barnet men här tycker jag att man måste chansa.

Men på Storkklinikens hemsida står att det är oerhört små chanser för en kvinna över 45 att föda ett friskt barn. (Gäller ju inte äggdonation)
    "Risken att dö ifrån barnet"...
    Joo, men vem ska man räkna till kategorin "barn"? En 47-åring har väl - statistiskt sett - goda chanser att bli åtminstone 75 och då är "barnet" 28...

Om vi bortser från statistik så finns det människor som går bort mycket tidigare, t ex vid 35, 42 o 45...
    Finns ju inga garantier när det gäller livslängden - om man säger så. Är man "bara" 47 och frisk anser inte jag att man ska behöva gå omkring och tänka "Jag KOMMER att dö ifrån barnet" (det kommer väl i och för sig personen ifråga att göra, men frågan är när) då sannolikheten inte är så överhängande att detta ska ske när barnet verkligen är ett barn (i ålder räknat).

Och angående Storkkliniken, står det verkligen "att det är oerhört små chanser för en kvinna över 45 att föda ett friskt barn"? Står det inte att det är oerhört små chanser för en kvinna över 45 att bli gravid?
  • stjärnklar

Kollar man statistik så föddes 2010 10 barn av kvinnor som var 48. Jag antar att äd barn finns med i statistiken men faktum kvarstår, det finns kvinnor som forfarande kan få barn naturligt, dvs utan äd, hormoner osv. Sjukvården har inte sagt något om min ålder, varför ska då jag göra det?

• An onym
    GalerieMaeght
    Det står "Chansen för att du ska bli gravid och föda ett friskt barn är oändligt liten om du är runt 45 år eller äldre."
  • GalerieMaeght
    stjärnklar skrev 2012-08-10 08:40:00 följande:
     Sjukvården har inte sagt något om min ålder, varför ska då jag göra det?
    Nej, det är bara att tacka och ta emot. Jag önskar dig en bra graviditet, förlossning och föräldraskap!
  • vampyria2
    Novelli skrev 2012-07-21 16:31:07 följande:
    Kära lilla barn!! Vilket föredrar du; att du dör när ditt barn är 20 eller att du dör efter ditt barn?
    För att var helt säker på att man inte ska överleva sina barn så är det bättre att skaffa dem senare i livet.

Man är inte mogen att få barn innan man är 25 punkt!!
    Oj det här var jag bara tvungen att kommentera, vad grundar du det på?
    Jag fick mitt första barn när jag var 19 år, i dag är hon 20 år, jag vet att jag har varit en kanon bra mamma och alltid satt henne och hennes syskon före allt.
    Min dotter har haft en bra och trygg uppväxt och är i dag en väldigt fin ung kvinna.
    Alla är vi olika och jag har alltid älskat barn och att få barn och ge dem allt de behöver har varit mitt största mål i livet, är väldigt skönt att veta att man har uppnått det och att barnen har haft det bra.

På viket sätt tycker du att jag inte var mogen att få barn tidigt, vad vet du om vilken person jag var/är och om jag var mogen eller inte?

TS ja jag vet två som blev gravida på naturligväg i den åldern, ena var 46 och den andre 47.
Svar på tråden 47 år?