Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Ms H skrev 2013-08-29 12:31:51 följande:
    Hehe, varför städade du för? :P

För vi vill ha en högre värdering än det pris Vi fått.
  • Pallas

Började jobba 7, slutade 17.45, nu har jag kommit hem och varit till hästen och ridit samt käkat middag. Nu vill jag bara dö och ska åka hemifrån kl 6 i morgon bitti. Borde duscha och ta undan i köket efter middagen men jag vill börja lipa när jag tänker på det. Huset är i relativt bra skick på insidan, men det hänger tvätt ute sedan en vecka och är allmänt fult på gården.

• Pallas
    josen 1 skrev 2013-09-04 13:30:51 följande:
    Jag behöver tips på rengöringsmedel! Har kört med yes diskmedel, såpa och garants oparfymerade, miljömärkta toa-rengöring. Märkte när jag av en händelse satt på badrumsgolvet att toaletten är jättesmutsig längst ner under vattnet, i kröken. Likaså är det väldigt smutsigt runt kranen och kaklet.. Mina medel funkar till vardags, men vad finns för rejälare grejer för att få bort allt ingrott?! Gärna miljövänligt och barnvänligt med ;)
    Om jag ska gissa utan att ha sett en bild, så är det rejäla kalkavlagringar du har i kröken och runt kranen. Miljövänligt och hälsosamt kan du glömma om du ska få bort rejäla kalkavlagringar. Hemma använder jag Hessa kalkbort (finns på ICA) men när jag jobbade professionellt använde jag avkalkningsmedel för industridiskmaskin på riktigt svåra kalkavlagringar i kök och badrum. Är det rejäla avlagringar kommer det krävas många dagars långdragen avkalkning, något annat sätt finns inte.

Häll tex outspädd Hessa kalkbort (vanlig badrumsrengöring duger inte, den är alldeles för klen när skadan redan är skedd) i toan/runt kranen och låt stå över natten. Skrubba med borste eller svamp (om du kan tänka dig det). Upprepa tills missfärgningarna är borta. 
  • Pallas

OBS OBS OBS!

Detta med att hälla kalkbort runt kranarna gäller ENBART om ni inte har natursten i anslutning! 

• Pallas
    josen 1 skrev 2013-09-05 18:24:52 följande:
    Jag kan tala om att ättika är kanon! Toan känns fräsch igen!
    Dränkte även bomull i ättika och la runt kranen över natten, bara att borsta bort allt äckligt med en tandborste idag
    Just nu kör jag även tvättmaskinen med en handduk indränkt i 2dl ättika, då ska den bli som ny och lukta gott sen!
    Smart med bomullen!
  • Pallas
    acea skrev 2013-09-08 08:50:47 följande:
    Svårt att hålla i rutinerna när man jobbar tycker jag, lättare när det är helg. ;) idag har jag startat tvätten och gjort en room rescue i sonens rum :) gjort fint på hot spotarna. Är fortfarande på 31 babystepen men har bara ett par dagar kvar. Gällande declutteringen har jag sonens rum, stora garderoben och källarförrådet kvar. Snart kan jag påbörja zonstädningen :)
    Håller med, för mig är det också jättesvårt för jag är så slut de dagar jag jobbar. Funderar på att gå igenom babysteps också,  har inte gjort det alls utan försökt hålla mig till köket och mina kläder. Det går sådär fortfarande och jag har hållit på i över 1½ år nu.

• Pallas

Vem myser med mig i soffan när jag har astma? Är inne på tredje veckan med jobbig astma nu och börjar bli less.

• Pallas
    Monsan skrev 2013-09-09 10:50:09 följande:
    Men vad gör man när man bor med människor som drar fram grejer snabbare än vad man hinner plocka undan?

I vårt hem finns det nog tyvärr lite för mycket grejer och så ett gäng väldigt kreativa människor. Ordning osv. står högt på önskelistan och jag kämpar ständigt med att organisera hemmet samt få resten av familjen att också förstå hur man gör, att allt ska ligga på sin rätta plats.

Det stora målet är ändå upprensning och att vi ska få färdigt projekt samt rensa undan. Ska fortsätta titta in här för lite mer inspiration.
    Precis: man minimerar antalet grejer tills spartanska nivåer nås. Babysteps, zoner och hårdrensning är bra för att nå dit!
  • Pallas
    Monsan skrev 2013-09-09 16:33:20 följande:
    Är inte det lättaste kanske, vi rensar alltid lite varje dag, städar, plockar, dammsuger, dammar, annars hade vi inte kunnat bo så många tillsammans och ens kunnat vara i huset.
    Nä, det är jättesvårt även med bra verktyg! Jag har hållit på i över 1½ år och det ser fortfarande ut som skit.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!