Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Har skruvat bil nästan hela dagen. Någon som har en 32-mm blocknyckel att låna ut?

• Pallas
    Guldrosen skrev 2013-07-22 13:50:26 följande:
    Jag undrar också över denna kod!
    För mig innebär koden att hitta ett system och rutiner för att orka hålla undan det värsta, så att: jag hittar mina bilnycklar, ungarna inte behöver gå med trasiga, för små och/eller smutsiga kläder, det finns bestick att äta med, vi slipper mötas av otrevliga överraskningar i frysen eller köpa nya verktyg när de försvinner hela tiden.

För mig har det aldrig handlat om att sakerna har någon logisk plats, i bästa fall är stället jag står på när jag släpper dem inom någorlunda synhåll...

Den här tråden har varit till otrolig hjälp! Jag har numera ett kök som är väldigt rent och fint de flesta av veckans timmar (har aldrig hänt i mitt 40-åriga liv), jag hittar alltid min jacka när jag ska gå ut, jag har alltid rena arbetskläder till hands och barnen har fått några små ansvarsområden. Det är fortfarande väldigt stökigt ofta, men det är på bättringsvägen. Detta helt utan att jag städat mig till utmattning och bitterhet (även om jag kan lacka ur på att resten av familjen är oengagerade).
  • Pallas
    skrutto skrev 2013-07-22 22:10:54 följande:
    Bra tips! Vet du om det är samma till alla fläktar?
    Nej, det skiljer jättemycket mellan olika märken och modeller. Är det en kolfilterfläkt du har?
  • Pallas
    skrutto skrev 2013-07-22 22:17:56 följande:
    Ja kolfilter, electrolux 60cm bred.
    Jag skulle vilja byta filtret eller vad det kallas som sitter näst längst ner, inte det som sitter liksom uppe i skåpet som jag tror är själva kolfiltret. Fast jag kan vara helt fel ute... :)
    Kan du se någon modellbeteckning på fläkten så kan jag försöka hjälpa dig hitta ett universalfilter som passar.
  • Pallas
    LokesMammi skrev 2013-07-22 22:28:04 följande:
    Hur vet man vad man har för fläkt???
    Det brukar sitta på små klisterlappar på den där modellbeteckningen står, men de sitter ofta på baksidan (den som är fastskruvad i väggen), eller på ovansidan inuti nåt skåp.

• Pallas

Nåt har dött under vårt golv (torpargrund)! Fy faaan vad det stinker!

• Pallas
    skrutto skrev 2013-07-22 22:35:33 följande:
    Åh vad snällt! Tack så mycket!

Modellbeteckning är  EFT60405X Rostfri
    MEN under min jakt på den hittade jag även ett extra filter i skåpet... men  om du har tid så vore det ju alltid bra att veta var jag kan hitta ett till nästa gång. 

F.ö. behöver jag verkligen se till att  vara hemma nästa gång det är kökszon. :D
    Halloj! Nu har jag letat och letat och frågat på jobbet, men jag hittar ingen budgetvariant. Ett nytt aluminiumfilter verkar ganska dyrt.
  • Pallas

Vi fixar utsidan på huset, så det blir inte mycket mer än tvätt och disk gjort inne. Skulle behöva klona mig lite.

• Pallas

Någon som kan peka på en sida med hardcore babysteps? Måste nog börja där igen, känner jag. Har hamnat i någon slags letargisk period, där jag släpar mig fram, ojar mig över alla måsten och istället gör helt oviktiga saker.

• Pallas
    hon mot strömmen skrev 2013-08-01 22:35:12 följande:
    Här går det åt helvete, all min energi går åt till att hålla ordning på ungarna. Gubben kunde inte bry sig mindre.
    Kram, vet hur det känns! Här går det också åt helvete, mest för att jag håller på med storröjning och att hitta ett hem åt allt på jobbet. Det tar på krafterna att sortera och rensa 1000 kvm lageryta, plus 38 st 4 m höga hyllor med 12 pallplatser i varje...
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!