Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Ms H skrev 2013-04-30 21:10:21 följande:

Sätt ribban lagom högt nu Pallas.
    Ööööh, nu förstår jag inte aaaaalls vad du menar!
  • Pallas

DEKLARERA! FAN! Helt förträngt. Dessutom behöver jag lägga ett par timmar på att författa en jobbansökan. Dags att våga lite.

• Pallas

Så, deklarerat. Gick inte back, trots att Försäkringskassan som vanligt dragit för lite skatt.

• Pallas
    81missan skrev 2013-05-01 12:08:52 följande:
    möblerna i vardagsrummet är dammade men nu står det en ny tv på tv-bänken, med fler sladdar på golvet och den gamla tjocktv:n står placerad på golvet vid soffan.. Hallen är ganska ok, byrån rensade jag förra veckan tror jag så jag får ta tag i något annat. Förslag? (säg inte badrummet... har lite svårt att komma igång där)
    Har du någon altan/balkong/förstukvist?

Jag briefar min man på planerna just nu. Jag har tagit hand om askan från kaminen som stått på förstukvisten hela vintern och fyllts på. Nu är den utströdd över trädgårdslandet. Funderar på att ta det fina vädret i akt och gå ut och kolla på verandan var det är rimligt att lägga ribban. 
  • Pallas

i vanlig överslagshandlingsanda så börjar min man med något helt annat, som för mig har prio NOLL - sortera papper. Men jaja, det händer iaf nåt.

• Pallas

Nu fortsätter maken med elektroniksortering, något som jag har på att-göra-listan iaf. Ni vet, alla usb-kablar, adaptrar, laddare och allsköns crap som man aldrig hittar när man vill ha det.

Har skickat ut barnen i det fina vädret. Vi är nästan klara med helrensning av köket (som fick gå som "matsal") - alla pappershögar sorterade och rensade, diskat, sinkshajnat och redo för lite mellanmålsfix. Jag gjorde ett experiment med våra fula plastmöbler som ser apskabbiga ut, kanske lägger upp bild sen.

• Pallas

missan: här hemma har vi främst problem med definitionerna på när en syssla är färdig. Mina krav för att en uppgift ska klassas som klar är betydligt längre än min mans. >Tex anser jag att tvätten är klar när sakerna ligger tillbaka i sina skåp. Min man är nöjd om den blir upphängd. För mig innefattar "ta hand om disken" även kastruller och stekpannor, bänk-/spis- och fläktavtorkning. Maken kan starta en halvfull diskmaskin med skitiga kastruller ståendes kvar på diskbänken. Dammsugning/golvtorkning innebär för mig att man först plockar upp allt som ligger på golvet, min man kan fösa ihop grejerna i högar med foten och dammsuga runt.

• Pallas

Precis, LokesMammi!

En annan sak som jag stör mig på med min äkta hälft är de här överslagshandlingarna han pysslr med när man verkligen behöver ta tag i saker och vara effektiv. Ex: Middagsgäster kommer om 45 minuter, det är tandkrämspott på badrumsspegeln, kissiga lakan i hallen, bromsspår i toan, diskebänken är full av gårdagens middagsdisk. Vad tror du hans prio är i det läget? Jo, tex att ta isär och detaljdamma hemelektroniken. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA Och så blir han stingslig när jag påpekar att det inte har så hög prio just nu. GGGGGGNNNNNNNNNNNNNNNNN

• Pallas
    Ms H skrev 2013-05-01 17:22:37 följande:
    Jag tror att det är ganska bra att vara tydlig med vad man menar när man ber nån annan att göra något. Om någon bad mig att "kan du ta hand om disken?", så skulle jag absolut inte tolka det som att personen bad mig att göra rent spis och fläkt.
    Ja, tydlighet är givetvis extremt viktigt. Jag är inte heller rabiat och tycker att allt måste ske på mitt sätt. Det var bara en illustration av hur olika syn man kan ha på det här med städning.

När jag ändå håller på och kräker ur mig så tänker jag gnälla på att dammsugning alltid är prio 1 för min man. Dammsugaren är det första som plockas fram och körs, oavsett hur läget ser ut på övriga ytor. Jag har inget emot att han dammsuger, men sen går han och gnäller för att jag skräpar ned på golvet när jag dammar av bänkar, bord och andra möbler, tex. Jag har försökt ta upp (i egenskap av erfarenhet som proffs) att det är smartare att börja uppifrån och ned = golven sist. Går ICKE in. 
  • Pallas

En kvarts motion om dagen är iaf nåt jag uppfyller med lätthet. Dels har jag ett fysiskt jobb som kräver sina 15-20 000 steg per pass och dels har jag ju hästapållan som dels rids och dels vill ha rent och fint och mat.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!