Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
Är det sovrum den här veckan? Låter ok och lagom, förutom barnens då... Urk.
Är det sovrum den här veckan? Låter ok och lagom, förutom barnens då... Urk.
Efterbilder på linneskåpet (mina myggnät och tyger samt oavslutade syprojekt fick flytta in i klädkammaren (som för övrigt behöver en röjning, när kommer vi dit?):
Puh, nu har jag röjt golvet i klädkammaren också. Det får vara good enough. Nu står städning av badrummen på schemat, men det går ganska så fort. Ett aber är att barnen stänger av min musik hela tiden.
Åsså jag i ett nötskal: tog jag tag i badrummen, tror ni? Nähej, här gav jag mig på en ommöblering av sovrummet för att få plats med en byrå som står ivägen i hallen. Skar mig halvt fördärvad på en spegel på kuppen.
Har vänt på sängen för att få loss lite väggyta. Vi har det minsta sovrummet i huset. Jag dammsög, torkade lister, sorterade bort sånt som inte ska vara i sovrummet (tvätt, leksaker, elektronikskrot) och BÄDDADE. Kors i taket. Nu ska jag baxa iväg byrån.
Jag märkte att det var peppande att lägga ut en bild på före-misären. Jag har också sett att det hänvisats till någon bildtråd tidigare, någon som har en länk dit?
frk lorelei: Har ni pratat om det förut någon gång, så du skulle kunna förutspå reaktionerna på själva ämnet?
En ingång skulle ju kunna vara "jag såg en städtråd på ett forum som verkade så himla bra" och så berätta om oss som hänger här, tex, vilka problem vi har.
Om du skulle analysera din systers situation, vad tror du den beror på? En del människor har svårt att börja för de blir överväldigade av mängden sysslor. Sådan är jag själv litegranna, men med åren har jag lärt mig knep för att komma igång. Den här tråden är ett sådant exempel på verktyg för mig. Andra saknar initiativförmåga och engagemang för att de mår dåligt på ett eller annat sätt. Ytterligare andra gör bara andra prioriteringar och skiter i det och livet funkar på det sättet. Sen finns det en kategori människor som ägnar sig åt sjukligt samlande. Jag hör även till en kategorin, om än på en väldigt låg nivå.
Själv har jag det stökigt någonstans i olika grad precis varje dag. Det är ofta dammigt, fläckar, massa saker framme osv men det är absolut ingen sanitär olägenhet och inte ingrott. Det har det däremot varit i perioder då min sjukdom har tagit över mitt liv. Ett tag fick jag hjälp av en kontaktperson från psyk. I dagsläget beror stökigheten på att jag dels är slarvig, dels har två slarviga barn och för mycket saker och dels jobbar heltid som chef, har häst, hästgård och förtroendeuppdrag samt två skorvar till bilar som behöver lagas titt som tätt.
Skäms din syster, eller verkar hon trivas? Har hon själv uttryckt missnöje över sin hemmasituation? Själv skäms jag fortfarande väldigt mycket över att jag inte kan hålla hemmet tiptop jämt. Det är ju något som man SKA göra (kanske speciellt som kvinna). Tex har alla mina barns kompisar tjusigt inredda hem som ser ut att komma direkt från inredningsblaskor även om man kommer oanmäld och hälsar på. Det finns ett stigma över att inte kunna/vilja ägna en massa tid åt städning.
Jag har jobbat 11 timmar (20 min rast) och sedan gett hästarna mat, vatten och en någorlunda ren bädd. Nu borde jag först shina sinken och sen S&S:a badrummen men jag säger: FUCK THAT! Jag måste åka hemifrån 7:20 i morgon bitti igen, för ett nätt litet 12-timmarspass med två gubbar borta från avdelingen. Sen avslutar jag veckan med två korta dagar, bara 8-18:30. Tror ni jag kommer vara sugen på att städa barnens sovrum i helgen?
Har jobbat tolv timmar, sen tagit hand om häst med kolikvarning och nu tränat lite med kaninen. Nu är det gonatt.
Bra jobbat missen och ni andra!
Jag fick smita lite tidigare idag och har nu ätit middag med famijen - en sällsynt företeelse. Nu ska jag gå ut till hästarna och kolla status på kolikhästen, mocka och fixa käk. Kanske sitta upp 10-15 min. Min medryttare fixade vatten tidigare idag, så det slipper jag. Kanske sitta upp 10-15 min.
Sen ska jag fixa i köket och slänga in en tvätt. Sovrummet är fint, men borde få nya sängkläder. Tror dock det får anstä till någon annan gång, det finns andra, mer akuta saker att ta i.