Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

81missan skrev 2013-10-22 11:16:08 följande:
    Funkar det bra med draperi, samlar det inte damm? Har du barn som springer och leker där, låter som det skulle kunna bli populärt gömställe. Har inte länken till bildtråden men det kanske är lätt att hitta?

Nej, det är dammigare utanför än innanför draperiet. Men självklart är det inte dammfritt, det är det ju inte i någon garderob. Jag har inga egna barn, men syskonbarn. De har varit där innanför två gånger, en gång när de lekte kurragömma och en gång när jag busade med den ena av dem.

Här är bildtråden (en grupp). När jag tänker efter så kanske det redan ligger en bild på min garderob där. Om inte, så slänger jag upp en lite senare. 
  • Ms H
    81missan skrev 2013-10-23 14:08:15 följande:
    Kommer du ihåg ung vad det kostade?

Så var tanken i mitt sovrum också, IKEAs stommar och sen lösa skjutdörrar. Men pga av priset och att dörrarna gör att öppningen inte blir jättestor, så valde jag draperi istället.

Dörrar finns att köpa på t.ex. Bauhaus, om du vill få en prisuppfattning. 
  • Ms H
    Tiiara skrev 2013-10-24 17:43:43 följande:
    Hörni, vad är era bästa tips för att komma igång och faktiskt göra något fast ni inte har varken ork eller lust? För ni måste väl ha sådana dagar då ni bara vill skita i alla zoner och sånt och tänker att ni gör det i morgon i stället..? :)

Att tänka "ja, men jag gör väl fem minuter då, så blir hotspoten/zonen/bordet lite bättre". Efter fem minuter brukar det ibland gå att fortsätta av bara farten, annars är man nöjd med det lilla.
  • Ms H
    skrutto skrev 2013-10-25 14:03:56 följande:
    Åh, jag behöver verkligen komma igång igen. Det blir inget gjort alls mer än diskbänk och handfat och plock plock plock.  
    Nån som har några tips? Jag funderar på att bestämma att vissa dar plockar jag och andra dar får leksaker och annat vara spridda och tvätten vänta och istället så satsar jag på lite röjande så att jag kommer framåt lite i alla fall. Vad tror ni om det? 

Hur gamla är dina barn? Det kanske är värt att lägga lite tid på att få dem att bli involverade i leksaksplockandet.
  • Ms H
    skrutto skrev 2013-10-25 15:44:35 följande:
    4-åringen är ganska bra på att plocka själv, men lillebror som bara är ett tolkar än så länge frasen "lägg den i sin låda" som "lägg den på valfritt ställe du tycker känns bra, t.ex. i toaletten"

Ja det är nog så det får bli. Det var så skönt första zonomgångarna när det verkligen gick framåt och det blev lättare att hålla ordning, men nu orkar jag inte vidare och så tappar jag entusiasmen. 

Nej, det förstår jag är svårt för en ettåring Skrattande

Tror att du är inne på rätt spår, att ta det där "andra" istället. 
  • Ms H
    hon mot strömmen skrev 2013-10-25 18:30:42 följande:
    Tomten är på ca 4000 kvm och jag skottar upp en 1/4 kanske. Jo träna behöer jag så det är sant.

Oj, varför skotta en så stor yta?
  • Ms H
    hon mot strömmen skrev 2013-10-27 08:20:02 följande:
    Infarten från vägen till gårdsplan+garageinfarten är ca 12*30m, gårdpalen 30*20m infarten till nästa garage är 20*10m +en gångväg till vedboden som är ca 1*40m så det blir mer än man tror.

Tempot är i lagom takt, det är tungt att skotta blötsnö som när det kommit mellan 5-10 cm. 

Men behöver ni använda hela ytan?
  • Ms H
    Pallas skrev 2013-11-04 09:19:43 följande:
    Någon som har tips på en bra sprayflaska? Jag lyckas bara köpa såna där värdelösa billighetsskräp på typ Ö&B.

Jag har en (relativt ny, så den kanske inte hunnit börja krångla än) från ICA Maxi. Den är lite svängd, själva flaskan. Hittills nöjd.
  • Ms H
    Stokke skrev 2013-11-05 06:21:51 följande:
    Igår kväll kände jag mig trött och sliten, halsont och påväg att bli sjuk. Jag tog en dusch, och till min förvåning ! Maken hade tagit disken enligt konstens alla regler.

Han har tidigare alltid sagt, vi tar det i morgon. Men efter två veckor som jag har fixat i köket varje kväll så har det bitit på honom oxå ;)

Å vad härligt att det sprider sig! Ta fokus på en annan vana hemma nu, som du prioriterar de gånger han inte tar diskbänken. Ibland är det nog bra om du tar diskbänken "före han hinner", så att han ser att du fortfarande bryr dig om den också =)
  • Ms H
    dotson skrev 2013-11-08 08:44:04 följande:
    Det går inte så bra med mannen hemma. Vi bestämde att han skulle veckostäda (damma, dammsuga, torka golv i kök, hall, badrum). Tar kanske 45 min max. Jag kör zonstädningen. Förra veckan gjorde han inget och i söndags sade jag att jag kunde fixa om han gjorde annat. I går var jag hemma tidigt och tänkte att nu kör jag veckostädning, jag hade ju tid. Tänkte att han kunde ta initiativ och vika tvätten. (Som jag laddad och satt på timer på morgonen och hängt och lagt i torktumlaren innan jag städade). Men icke. När jag bad om hjälp så blev han sur och tyckte att jag var hysterisk och fixerad vid att städa och visst fixar han veckostädningen men han bestämmer när. (Jag vill att det fixad ons/tors så ok till helgen och han vill ibland på måndag eller lördag eller onsdag. Ja när det passar honom. ). På ett sätt känner jag att jag skiter i honom och städar på. Men är inte risken att det bara blir jag som kör allt då? Alltså, han gör såklart annat också som att hålla undan till vardags, hämtar barn varje dag (jag lämnar), lagar mat mån-fre, skjutsar till aktiviteter (3-4 i veckan) och veckohandlar (listan skriver jag).

Vad tycker ni? Är jag orättvis och städfixerad? Trivs ju så bra med denna metod men visst blir man lite fixerad vid att hålla fint.

För att undvika att det blir sura miner tror jag att det är bäst om ni sätter er ner och sakligt pratar om hur var och en vill att hela hemmets göromål sköts och VARFÖR. Sen försöker ni komma överens om nått som funkar för er båda. Tänk på att det inte alltid kan anpassas efter den som "vill mest", då kommer det inte funka i längden. Vissa saker får man kompromissa med, helt enkelt.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!