Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Suck! Blir inte klok på mig själv... Varför "väljer" jag alltid att lägga den lilla energi jag jag till att städa/sortera på ställen där det inte syns? Förra helgen började jag i garderoben. Det resulterade i många hyllor med ordning där inne, men en massa kläder som blev liggandes på sängen för provning/flytt/slängning. Idag skulle jag göra nått, men inte sjutton väljer jag att göra klart på sängen! Nej, istället går jag ner i förrådet i källaren och börjar fundera på ny struktur i hyllorna där. Flyttar runt en del lätta saker, men självklart blir en del ståendes när kroppen bestämmer sig för att det är dags för vila igen

• Ms H
    Grappa skrev 2013-11-09 13:10:11 följande:
    Fast jag tror inte det kommer bli ordning i hemmet innan man får ordning i hyllor och skåp. De är liksom nervsystemet i hemmet.

Hmm, tror du att böcker i alfabetisk ordning i källaren klassar in i "först ordning i hyllor och skåp"? Flört
    Linn77 skrev 2013-11-09 18:31:03 följande:

Jag känner igen mig i att jag gärna vill ha ordning på djupet. Dvs inte bara på ytan så att det ser snyggt ut vid en första anblick men man blir överfallen av prylar som ramlar ut om man öppnar en garderob. Många gånger har jag startat stora projekt hemma och rivit ut allt för att sedan börja från noll för att få ordning från grunden. Men det har också ofta lett till att jag till sist tappat energin. Mitt sätt att lösa det på har varit att försöka hålla mig till att fixa ett enda ställe åt gången, typ som veckans projekt, som denna vecka var vårt lilla fika-skåp i köket. Ofta vill hjärnan mer än vad kroppen orkar. Speciellt om man av någon anledning har mindre kraft av tex sjukdom. Försök att planera in en liten sak per vecka bara. Tex en byrålåda eller en garderob under hela veckan. Det låter som om hjärnan vill mer än kroppen orkar och då får du sätta gränsen så att du inte överanstränger dig. Var rädd om dig!

Ja, ordning på djupet är vikyigt för mig med. Jag känner mig till exempel lugnar i sovrummet när jag vet att garderoben är nysorterad. Det är till och med viktigare än ett ordningsamt nattygsbord (ja, jag vet, jag är lite konstig). Ett ställe i taget är helt klart en bra (men inte alltid så enkel) metod att hålla sig till. För tillfället är det väl lite mitt problem, jag börjar lite här och lite där, och så blir ingenting i ordning Gråter Det är bra att du påminner mig, för det biter mycket bättre när nån annan gör det! Nu ska jag INTE börja på något nytt, utan slutföra de grejer jag påbörjat först. I min takt.

Är relativt bra på att sätta den där gränsen, ska bara återkomma till att vara bra på att hålla mig till en sak i taget också Skrattande  

• Ms H

Så där! Nu är ordningen i källaren återställd (och något bättre än innan jag började). Nästa "projekt" blir att få undan grejerna som hamnade på sängen vid garderobsgenomgången. Nästa helg eller så

• Ms H
    Pallas skrev 2013-11-10 16:53:04 följande:
    Flyttpackningen fortskrider i maklig takt, men rensandet har gått ganska snabbt med lite hjälp utifrån.  Jag kan tacka de senaste nära två åren här tråden för att det inte är så fruktansvärt mycket kvar att rensa! Hjärta

I morgon får vi nycklarna till vårt alldeles egna lilla hus! Ett problem för dagen är att jag drabbades av plötslig och helt förlamande trötthet. Hade tänkte orka klämma ur mig ytterligare lite rensande i kväll.

Härligt jobbat! Hoppas att du kunde ta en vilokväll idag. Och skönt att du känner att tråden hjälpt dig framåt. =)
  • Ms H
    Linn77 skrev 2013-11-10 21:27:02 följande:
    MsH: Härligt att höra att källaren är klar. Ta det nu lugnt med prylarna på sängen ;)

"Källaren klar" är nog en smula överdrivet Prylarna på sängen åkte in i garderoben igen, utan att ha gått igenom/vikt snyggt/sorterat mer än när jag tog ut dem.
  • Ms H
    Linn77 skrev 2013-11-10 23:45:37 följande:
    BabySteps Ms H!
    Kom ihåg att små delprojekt är det som vinner i längden 
    Så med "källaren klar" menade jag såklart bara det delprojektet som du hade startat och nu avslutat.
    Resten av källaren är en massa andra delprojekt som du får ta i sinom tid.
    Ett steg i taget, you know ;)  

Pallas skrev 2013-11-10 22:34:54 följande:
    Baby steps!

Hmm, det här låter som svar som jag skulle kunna skriva till andra... varför kan man inte vara lika klok mot sig själv? Tack tjejer för att ni får mig att tänka i andra banor!

• Ms H
    Luktärten skrev 2013-11-15 22:48:21 följande:

Här blir det en tur till köpcentrat. Inte min favoritsysselsättning precis men nu har jag samlat ihop så många ärenden att det är dags. Dessutom tänkte jag passa på denna helg eftersom jag misstänker att det är lite mindre folk iom att barnbidraget kommer nästa vecka.

Har även tänkt att jag och tjejerna ska göra lite pärlplattor med jultema. Såg så söta stjärnor gjorda av rörpärlor som ska tänkte testa att tillverka.

En tur till återbruket, besök hos mormor, träning och jobb står också på schemat.

Hmm, verkar bli en intensiv helg ser jag nu, men vi får ta det som det blir.

Mönster, tack! Skrattande
  • Ms H
    Steffi skrev 2013-11-16 20:00:54 följande:
    Är inne i en antistädperiod just nu. Är lite less på stampat jordgolv i hallen efter tre hundar och lika många barn när man bor på landet.. Men men Blir kanske bättre när kylan kommer.. Har iaf rensat tjejernas rum bland alla leksaker som gått sönder el dom vuxit ifrån. Fick ihop en kasse skräp och en säck med grejor som är fullt funktionsdugliga. Känns så bra. Sonens tar vi i morgon.. Kanske..

Har du testat att lägga något på marken framför entrén som gör att (åtminstone lite) skit inte kommr med in? Tänker mig kanske granris eller nått...
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!