Grappa skrev 2013-11-09 13:10:11 följande:
Fast jag tror inte det kommer bli ordning i hemmet innan man får ordning i hyllor och skåp. De är liksom nervsystemet i hemmet.
Hmm, tror du att böcker i alfabetisk ordning i källaren klassar in i "först ordning i hyllor och skåp"?
Linn77 skrev 2013-11-09 18:31:03 följande:
Jag känner igen mig i att jag gärna vill ha ordning på djupet. Dvs inte bara på ytan så att det ser snyggt ut vid en första anblick men man blir överfallen av prylar som ramlar ut om man öppnar en garderob. Många gånger har jag startat stora projekt hemma och rivit ut allt för att sedan börja från noll för att få ordning från grunden. Men det har också ofta lett till att jag till sist tappat energin. Mitt sätt att lösa det på har varit att försöka hålla mig till att fixa ett enda ställe åt gången, typ som veckans projekt, som denna vecka var vårt lilla fika-skåp i köket. Ofta vill hjärnan mer än vad kroppen orkar. Speciellt om man av någon anledning har mindre kraft av tex sjukdom. Försök att planera in en liten sak per vecka bara. Tex en byrålåda eller en garderob under hela veckan. Det låter som om hjärnan vill mer än kroppen orkar och då får du sätta gränsen så att du inte överanstränger dig. Var rädd om dig!
Ja, ordning på djupet är vikyigt för mig med. Jag känner mig till exempel lugnar i sovrummet när jag vet att garderoben är nysorterad. Det är till och med viktigare än ett ordningsamt nattygsbord (ja, jag vet, jag är lite konstig). Ett ställe i taget är helt klart en bra (men inte alltid så enkel) metod att hålla sig till. För tillfället är det väl lite mitt problem, jag börjar lite här och lite där, och så blir ingenting i ordning
Det är bra att du påminner mig, för det biter mycket bättre när nån annan gör det! Nu ska jag INTE börja på något nytt, utan slutföra de grejer jag påbörjat först. I min takt.
Är relativt bra på att sätta den där gränsen, ska bara återkomma till att vara bra på att hålla mig till en sak i taget också