• vårturnu

Vi som ska börja inseminera 2012

Grattis Binaaa! Hade du några tecken på att det skulle lyckas innan du gjorde testet?

• vårturnu

Vågar knappt tro det, men vårt senaste o 4e insem.försök verkar ha fungerat, skulle haft mens för en vecka sen och gjort positivt grav.test :)

Trots att jag inte trodde det fanns mycket hopp när äggblåsorna verkade så små vid insem så fanns det alltså en chans!  Så ge inte upp hoppet tjejer! Jag hade nästan släppt tanken att det skulle fungera och googlade ivf och adoption.....

Ett tips:Jag gick till en tjej som utövar "healing" när jag mådde som sämst efter 3 misslyckade försök och tror det haft en positiv inverkan, hon har hjälpt mig att bli mer balanserad och mindre stressad i kropp o själ, har mått bättre senaste försöket trots att jag inte visste hur det gick förrän nyss. Detta senaste försök gjorde vi även insem. två dagar i rad och provade en ny donator.

Tack för alla frågor och funderingar man fått läsa och dela med sig av här. Jag håller alla tummar och tår för fler plus!

• vårturnu
    Linnea1986 skrev 2012-07-18 19:37:58 följande:
    Tänkte höra om de e någon som åkt till Gyn Grönlund och har haft remiss från sin läkare här i sverige till de??
    Vi kontaktade själv kliniken via mail, det var snabbt o få hjälp där men man får ju själv betala..  Vi hade redan tagit massa prover i Sverige innan så de provsvaren begärde vi ut och postade till Danmark för de skulle ha vissa svar innan man fick börja. Varför skulle du ha remiss för att komma dit?

Vi skickade in "ansökan om ersättning för vård i annat land" t försäkringskassan då vi åkte t danmark och gjorde försökmedan vi väntade och väntade i Sverige. Idag efter att jag tidigare skickat in blanketter och en komplettering skulle de ha ännu fler papper så då ringde jag upp och fick till svar att har man anonym donator så fick man ingen ersättning. Synd att de inte kunde berätta det tidigare innan jag fixade med alla papper... suck svenska myndigheter alltså...  Det fanns ju inget alternativ där för oss än att inte använda anonym donator, som är emot svensk lagstiftning, så då fick man ingen ersättning. Möjlighet att överklaga beslutet sen fanns visserligen men vet inte om det är lönt, ngn som vet??  
  • vårturnu
    LiveYourDreams skrev 2012-07-22 10:31:16 följande:
    Ni som har misslyckade försök bakom er: hur ofta bytte/byter ni donator?
    Vi gjorde först två försök med donator nr 1, sen ett försök med donator nr 2 o sen ett med donator nr 3 som lyckades... Om  du kan tyda något av det :) 
  • vårturnu
    Linnea1986 skrev 2012-08-20 15:44:59 följande:
    En fråga bara. Hur stort ska ägget vara för att inseminationen ska bli bra?
    jag gjorde fyra insem innan det lyckades och på det fjärde försöket var äggblåsan 17 mm precis innan det släppte, så det finns alltså hopp fast äggblåsorna är små :)
  • vårturnu

Grattis Tyra Paloma! Härligt att lyckas på andra försöket!  Ni som gjort stimulerade försök i danmark, var har ni fått göra VUL? I sverige? Danmark? .... så ni vet när ägglossingssprutan ska tas?

• vårturnu
    Ingen 1 skrev 2012-09-11 17:42:28 följande:
    På Rmc i Malmö får man insemineras privat, vi fick stå i kö i ca ett år. 
    Landstinget betalar bara om man inte har något gemensamt barn sen innan.
     Får man fråga vad det kostade att göra syskonförsök i sverige? Var det väntetid för syskonförsök också?

Vi har gjort försök på RMC, sen åkte vi t Gyn Grönlund när RMC hade stängt och lyckades då i danmark...
  • vårturnu

Tänker på er och önskar er fortsatt ork att kämpa på Hjärta Håller tummarna! 

Hade missat nyheterna ang. den danska donatorn med sjukdomen.. och vad jag hann tänka många tankar innan jag hann in på mailen och kollade numret på vår donator och kunde pusta ut.  Gick in på nordiccryobanks hemsida och vidare till ngn donatorlista, tänkte man kunde läsa igen om den donatorn (anonym) vi valde, längd, blodgrupp etc. Men med bara donatornumret kunde jag inte utläsa mkt i deras lista... Eller har någon lyckats?  Av ren nyfikenhet, fanns Gyn Grönlund med på listan (som visats på nyheterna) med klinikerna som använt den "sjuke donatorns" sperma?

• vårturnu

Jennie KK: Vid våra första försök levde jag som vanligt...Har dock aldrig varit någon kaffedrickare. Men ju längre tiden gick desto mer försökte jag tänka på att inte stressa (Full fart på jobbet oftast o sen vidare till hästen...Göra ingenting var inte min melodi ;)).  Jag som tidigare red var och varannan dag red inte from 3e insem.  tills förrän jag gjort testet/mens kom och sen jag blev gravid har jag inte vågat heller...  (skumpigt..) Men det finns ju dem som rider fram tills de föder i princip så vad vet jag? Gick dessutom till en kvinna som utövar healing då jag mådde som sämst och jag har svårt att beskriva hur det funkar, men hon fick mig att känna mig lugnare och mer balanserad, inte lika ledsen och nere.

• vårturnu
    jenniekk skrev 2012-10-03 11:19:16 följande:
    Vårtunu: Tror inte att det är en kopp kaffe mer eller mindre, träning eller annat som avgör om man lyckas eller misslyckas. Alla som försöker hemma lever nog som vanligt denna tid. Men mina hjärnspöken sätter igång!

Tränade igår iaf, tog det lite lugnare än vanligt dock! ;)
    Ja jag menar såklart att man får leva som man själv vill o leva som man gjort innan, som förmodligen de flesta gravida gör..  men jag hade t.ex aldrig förlåtit mig själv om jag ramlat av från hästen och något hänt... Hade jag haft andra förutsättningar att bli gravid utan insemination o krångel hade jag förmodligen inte varit så nojjig o försiktig som jag känner mig nu...  

• vårturnu

Vi har gjort insem. på Gyn Grönlund (medan vi väntade och väntade på RMC i Malmö). Håller med om att det går snabbt o lite "löpande band" över det, men du får kontakt och hjälp snabbt o de har öppet även på lörd om det behövs och vi har alltid blivit trevligt bemötta.

• vårturnu
    vårturnu skrev 2012-10-18 21:31:52 följande:
    Vi har gjort insem. på Gyn Grönlund (medan vi väntade och väntade på RMC i Malmö). Håller med om att det går snabbt o lite "löpande band" över det, men du får kontakt och hjälp snabbt o de har öppet även på lörd om det behövs och vi har alltid blivit trevligt bemötta.
    Bra också att de på Grönlund kollar VUL innan insemination (ultraljud så att det finns äggblåsa o slemhinnan ser ok ut)

• vårturnu
    Satfläsk skrev 2012-11-03 09:01:48 följande:
    Såhär står det på deras hemsida.

"Vi har ingen väntetid till donatorinsemination men väntetiden till äggdonationsbehandling är cirka ett år."

Någon utredning på min kille lär ju inte behövas eftersom att en redan är gjord. Jag har (eller hade) iaf inte några problem att bli gravid. Har ett barn sedan tidigare jag också. Görs en utredning på mig också i just det här fallet?
    Jag rekommenderar också att ni ställer er i kö, vi har dock gjort donatorinsem i Malmö. Men väntan att ens få veta om man hamnat i ngn kö kan också ta tid om det ska tas prover o skickas remisser osv....
  • vårturnu

Hej Stegen! Vi har gjort donatorinsem på RMC Malmö, jag har också fått ha hormonstimulering trots att det " inte ska va ngt fel på mig" utan för att passa deras tider osv. Vid ett försök så hade bästa tid för insem. skett när de hade stängt pga helgdagar och då var deras alternativ att avbryta behandlingen och vänta till nästa passande cykel eller att "chansa" att insem lite tidigare än helt optimalt.. Så då valde vi att åka till Danmark som hade öppet när det var som bäst. Så roligt är det inte att ta hormoner i "onödan". VI har också haft olika läkare varje gång på RMC. Hör av dig om du undrar ngt o lycka till!

• vårturnu
    Satfläsk skrev 2012-11-06 20:19:33 följande:
    Vårturnu: Jag förstår inte riktigt hur du menar?
    Om det inte är någon väntetid i Uppsala så finns det väl ingen kö heller, eller? Min kille och hans ex satte igång i maj, det året, hon blev gravid i december. Då hade de gjort 2 donatorinsem, ett provrör + 2 svängar till Danmark för att prova donatorinsem.

Vad är det för remisser som ska skickas och vilka prover är det som tas, menar du? Förutom kanske vanliga blodprover.
    Ja jag vet ju inte hur det fungerar i Uppsala och är det ingen kö som de skriver är det toppen :)  Vår utredning fram tills vi verkligen fick hjälp drog ut på tiden och vi trodde vi tagit alla prover färdigt både jag och sambon hos vanliga gyn och specläkare. Och enl samtal med RMC hade vi tagit allt som behövdes, men sen när vi äntligen blev kallade dit var det ändå fler prover som skulle tas... trots att våra provsvar skickats till dem...  Vilka prover som ska tas beror väl på vad utredningen visar...  Lycka till!
  • vårturnu
    stegen skrev 2012-11-06 19:51:16 följande:

Tusen tack för svaret! Det känns ju lite så att efter 3 VUL sett ägg på väg att snart lossna behöva hormonstimuleras, dessutom när man mår skit av pergon och har jätteont.
    Men jag förstår inte hur pergon hjälper dem när jag inte får någon ägglossningsspruta?
    Det jag fick höra på vårt första besök var att jag inte skulle hormonbehandlas med pergo eller annat för man mår så dåligt (Leif) sen nu när de blev helt klart med insemination ordinerade sahrah pergo och vid nästa försök har hon planerat injektioner, vet dock inte vilka för det var sköterskan som nämnde det i telefon.

Nu var där stängt idag men ska ringa och höra om blodprovssvaren, rubellaimmunitet vet jag ju inte om jag har och behandlingen kommer att avbrytas om jag inte har det
    De sa ju inte att hormonbehandlingen är pga deras öppettider utan att alla som får behandling där får medicin... Jag har för mig att jag bara tog bara några pergotabletter, sen hade jag gonal f spruta för äggmognad och sen ägglossningsspruta ovitrelle. Danmark tror jag de hade andra doseringar som "standard" men där har jag inte fått hormonbehandling så har inte så bra koll.  Lycka till! I
  • vårturnu
    Satfläsk skrev 2012-11-08 05:55:23 följande:
    Vårturnu: Nej jag vet nog inte heller vad som gäller i Uppsala förutom det som står :P

Utredning på min kille är redan gjord eftersom att han redan har gått igenom det här. Jag hade inga problem med att bli gravid med min dotter (annan pappa). Om det är såna utredningar du menar? :)

Vilka slags prover tar de?

Tack så mkt :)
    Min sambo hade också redan fått "diagnos" av annan läkare innan vi fick hjälp på RMC, men ändå fick han ju lämna nya prover (spermaprov) Inte världens roligaste prov antar jag...  Minns faktiskt inte var jag gjorde vilka prov riktigt nu till slut men jag har lämnat blodprover, gjort äggledarspolning och blivit undersökt med vaginalt ultraljud.
  • vårturnu
    jenniekk skrev 2012-11-26 16:40:17 följande:
    .... Biverkningarna av ovitrellen går ur kroppen? Dessa onda bröstvårtor... Aj aj
    Jag har också för mig att det tog ca 10 dagar...
Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2012