• vårturnu

Vi som ska börja inseminera 2012

Grattis drömmar om smått!

• vårturnu
    Längtan 30 skrev 2012-06-04 13:25:48 följande:
    Vulet i förmiddas visade 3 större äggblåsor, slemhinna på 8,2mm å ca 8 små äggblåsor. Har inte fått svar fr Lars ännu så får ringa honom efter jobbet. Ibland känns d nästan inte som han läser mailen på måndagar hehehe.

Ska bli spännande att höra när vi får tid för insemination å sådära.

Duvan; hur mår du idag, tagit nåt mer test? 
    Bara lite "äggfrågor", har gjort 2 ostimulerade försök hos Gyn Grönlund,  varav första var ett ägg som släppt  o andra försöket ett ägg på väg o släppa. Mitt senaste o 3e försök (som jag inte vet än hur gick..) gjorde jag på Rmc i Malmö med hormoner och då var det två äggblåsor, (o var det 3 suger de ut ngt sa läkaren.) Hur resonerade dr Lars? Tog/Tar han bort några av dina äggblåsor då eller alla utvecklas inte.. o de 8 små då..? Det är en djungel av saker att hålla reda på ;)  Lycka till!. 
  • vårturnu
    drömmaromsmått skrev 2012-06-05 17:13:50 följande:
    Som det såg ut idag har vi tvillingar på jäsning, läkaren kunde inte säga helt hundra men tyckte det var två just nu.. håll tummarna att de stannar båda två.
    Åh underbart... jag håller tummarna!
  • vårturnu

Grattis Duvan!

Binaa- jag har gjort äggledarspolning, det gick fort och kändes inte så mkt, som ngn slags mensvärk efteråt. Man fick smärtstillande o ngn tablett för att det inte skulle bli infektion.

• vårturnu

Ni som använt ovitrelle (ägglossningsspruta va?, jag skulle ta den 24h innan insem iaf.) har ni känt ngt av den efteråt, hur länge? Känt mig väldigt trött sen insem, uppsvälld o brösten är ömma. Drygt en vecka tills jag ska göra grav.test.. så antingen är mensen på g eller lyckades det! fast det vågar jag knappt tänka ;)

• vårturnu
    baby Pyk skrev 2012-06-06 22:53:59 följande:
    Jag är också sjukt trött efter ovitrelle... Så himla jobbigt! Vi hade insemination igår 5/6 och jag har en känsla. Jag tror inte det funkade... Hur vet jag att jag faktiskt hade ägglossning då? Dom kollade ju inte det... Ska man inte få typ äggvite flytningar? Har inte haft det särskilt mycket. Bara typ mensvärk...
    Jag frågade faktiskt läkaren sist på min förra insemination (första stimulerade försöket) hur man kunde veta att det verkligen var ägglossning. Då jag i naturlig cykel alltid får annorlunda "hala" flytningar men inte speciellt mkt nu med hormonstimulering.  Hon svarade bara att det "sköter medicinerna typ". Hoppas hon hade rätt! 
  • vårturnu

Det har nu gått 12 dgr sen insem och tyvärr känns det redan som mensen är på G här :(  Men ska ej testa förrän på fredag 15e. Funderar nu på framtida försök, ska nog vända mig till gyn Grönlund i om vi inte hinner få försöka på RMC innan sem.stängt.

Så om jag hinner t Grönlund innan deras semester. ... Vad har ni haft för hormoner utskrivet av honom o har ni gjort VUL någon dag innan insem för o veta när man ska ta ovitrelle? el kan man ta bara pergo o sen testa själv med ägglossningsstickor o åka ner utan sprutor? Givetvis är det ju läkaren som säger vad just jag ska ha men är lite nyfiken rent praktiskt hur ni gått till väga m hormoner i Danmark.

(på RMC hade jag 1 pergotablett, 2 gonal F injektioner och sen ovitrelle 1 dygn innan insem) 

• vårturnu

Det är så många tankar som far runt i huvudet när vi försöker och försöker... Har någon erfarenhet av att stå på kö för adoption samtidigt som inseminationsförsök görs? ... Om man ens kan göra det...  Jag vet inte så mkt om regler, väntan, kostnad kring adoption alls. Känner mig stressad av att tiden bara går o om det skulle bli att börja om på ruta ett igen med utredning och år av väntan för en ev adoption. Jag pallar inte vänta hur länge som helst känns det som o har svårt att låta bli att tänka fram i tiden o nojjar över om vi inte lyckas med inseminationer (trots att det är sambons spermier det är fel på o jag borde fungera enl läkare).
    Har vi tur hinner vi iaf göra vårt 4e insem.försök innan midsommarstängt / semesterstängt! Måste tänka positivt :)

• vårturnu

Var o gjorde vårt fjärde insem.försök idag, men blev fundersam när vi kom hem, största äggblåsan var bara 17 mm o den andra största 13.. Fast gyn sa att om slemhinnan såg bra ut så spelade det inte så stor roll, hoppas han har rätt...  Vad har ni andra haft för äggblåsestorlek vid inseminaiton? 

Jag har bara använt hormonstimulering en gång tidigare och idag hade jag inte alls lika ont i magen som sist av ovitrellesprutan,  Kan man veta att ägglossning verkligen sker (vid insem. hade inte äggblåsan släppt) o kan det vara risk att ägglossning sker naturligt innan man hunnit ta sprutan? I sverige säger de att jag  ska ta ovitrelle 24 h innan insem men i papperna från danmark stod det att man tar den kl 21 på kvällen. Det verkar skilja sig åt en del i dosering och val av medicin sverige/danmark märkte jag idag... Fast denna cykel påbörjades i Sverige så jag följde deras ordination.

Ni som varit hos Gyn Grönlund och använt hormonstimulering: tog ni bara pergotime och sen kollade av ägglossning själv med ägglossnignssticka eller ni åkte dit och gjorde ultraljud och sen tog otrivelle o åkte dit igen?

Många frågor som man kommer på i efterhand när man hinner hem o fundera...

Fortsatt lycka till allihop o glad midsommar!

• vårturnu
    minaz skrev 2012-06-25 19:26:48 följande:
    Så typiskt , hopplöst med andra ord!
    Jag har ju reagerat jätte fint på GONAL-f behandlingen men sen nu när jag har inseminiserats så visar det sig att äggblåsan inte spruckit...

Det knäppa är att det fans från början 2 st och den ena är borta/ mindre och den andra har vuxit till sig till 26 mm och vägrat släppt trots OVITRELLE.
    Dumma , dumma kropp.
    Jag vill ju bli gravid men nu är det OMÖJLIGT.

*snyft*

*snyft*  
    Men än finns det väl hopp att äggblåsan spricker snart om den är 26 mm? om du precis inseminerats kan väl spermierna leva ett tag så de kanske stöter på ett ägg ändå? Hur lång tid skulle det vara mellan ovitrelle o insem? I Malmö har de sagt 24h innan insem, o i Danmark sa läkaren ca 36h mellan... Jag håller tummarna!
Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2012