• vårturnu

Vi som ska börja inseminera 2012

Skönt att läsa om fler i samma situation.. Vi har gjort 2 inseminationsförsök i Danmark, det senaste vet vi inte än hur det gick. Har äntligen fått tid i Sverige för donatorinsemination i nästa cykel, ska då anv hormoner trots "normal ägglossning". Ökar det chanserna eller är det för att man i sverige bara har öppet under "kontorstid" ?

Har funderat på en sak i efterhand. När vi var i danmark och diskuterade med läkaren om vilken donator vi ville ha före inseminationen, så fixade han allt väldigt snabbt.. Har de så många olika sorters donatorspermier redo... trodde de skulle tinas upp osv..

lycka till allihop

• vårturnu

Binaa -  vi var hos Gyn Grönlund i Helsingör, lätt att få tag i dem via mail/tel och snabbt få tid att komma dit. Samt lätt att ta sig dit från färjan. Trevligt bemötande. Men som sagt.. det gick väldigt fort från att vi valde donator tills jag var inseminerad, 5 min?  Fick lite blod i trosorna samma dag o dagen efter, det är normalt el?

Har ni som försökt längre tid någon koll på saker man bör undvika om man försöker få barn/blivit gravid? Massage? Bada badtunna? Rida?  Vill ju göra det optimala för att lyckas... men samtidigt känner jag att det är skönt att ha mkt för mig, o hålla hjärnan sysselsatt med andra tankar än att grubbla om försöken lyckats eller ej...

Ni som varit på RMC för DI, hur länge har ni fått vänta från det att de fått era provsvar/remiss tills ni fått tid? Har  ni också fått 5 försök på er och sen blir det till att betala själv? Gäller det även på makeinsemination? 

Oj vad många frågor det blev..

• vårturnu

Drömmaromsmått: 25år, make med dåliga spermier. Försökte få barn mellan 2005-2010 efter två ivfer och sedan fyra donatorinseminationer blev vår dotter till och föddes i oktober 2010.
    Nu genomgår vi syskonförsök, förhoppningsvis blir vår fjärde donatorinsemination nu i mitten på maj.  

Längtan 30: 31år, har precis gjort första DI-försöket på Gyn Grönlund 10/5. Min sambo är förlamad fr midjan, fick veta förra sommaren att han inte producerar några spermier, varför vet läkarna inte riktigt men efter återbesöket på SU i jan bestämde vi oss för att försöka i Danmark under resten av väntetiden men valde att inte börja försöka förrän nu i maj. BIM 24/5 (26/5 enligt P Tracker)

MariaaG: 33 år, försökt i 5 år, make med inga/dåliga spermier. Har gjort 3 IVF. 2 inseminationer med donator på Storkkliniken utan resultat. Nu 3:e insem, BIM 24:e maj

Duvan: 30 år, sambon producerar inga spermier. Försökt i 2,5 år. Står på kö till ivf med donerad spermie på SU. Aktuellt till hösten. Har gjort 4 DI på Storken. Skall vid nästa äl till Gyn Grönlunfd på försök nr 5. Är nog dax denna vecka el nästa.

vårturnu: 30 år, sambon producerar inga spermier. Försökt ett år själva, sedan ett år av utredning och väntan... o nu har vi medan vi väntat i sverige varit 2 gånger hos Gyn Grönlund Helsingör, dock utan resultat. Ska få komma till RMC nu i nästa cykel.

• vårturnu

ingen1:  Hur har regler och väntetiden varit för er för att få hjälp på RMC? Min sambo producerar heller inga spermier. Vad jag förstår så har vi rätt till 5 DI-försök. Sen får vi själva bekosta ev fortsatta försök el om det behövs provrörsbefruktning. Ev syskon får man själv bekosta och de gjorde bara syskonförsök i mån av tillgång. 

Håller tummarna att det gick bra den 10/5 för er!

• vårturnu

sally cinnamon:  vi utreddes först hos "vanlig gynekolog" och de visste vilka hormonprov ( blodprov)  som skulle tas, vi fick remiss av dem och kunde gå till vanliga vårdcentralen för att göra proven. Minns inte riktigt hur lång tid det tog för o få svaren någon/några veckor? Det verkar vara "standard" att de kolla hormonprov  o andra blodprov när man kontaktade dem för att utreda varför vi ej lyckades  få barn..

• vårturnu
    Ingen 1 skrev 2012-05-16 21:36:27 följande:
    Jag har för mig att vår första väntetid var ca 1 år. Vi hade 5 landstingsbetalda försök, men det varierar tydligen beroende från vilket landsting man kommer ifrån.
    Ja syskonförsök får vi betala själva. Har gjort våra syskonförsök med samma donator, men vet inte om dom kan garantera att man får göra syskonförsök (imån av spermatillgång).
    Dom är inte kända för att vara speciellt trevliga på RMC i Malmö har jag förstått, man ska typ vara glad för att man "får" komma dit..
     Nä särskilt trevliga har de knappast varit i den kontakt vi haft med dem via telefon fram tills vi fick komma dit. Kändes som det var väldigt många personer inblandade  och ingen som kunde ge svar och de svar vi fått har varit olika. Samt att papper och provsvar liksom blivit liggande och de har skickat ut papper om att vi ska ta prover vi redan tagit mm. Man får ringa och tjata själv för att få veta vad som händer...Framförallt har det varit jobbigt att inte alls få något besked om när vi kan få hjälp trots att vi varit färdigutredda länge.
    De vi träffade när vi var där nyligen var iaf trevliga, trots att mycket känns omständigt jfr med att åka t Danmark som vi gjort i väntan på RMC...  Men ger det resultat så är det ju värt allt besvär i världen :)
  • vårturnu
    Duvan skrev 2012-05-18 19:55:45 följande:
    Då var det dax för mig och min sambo att åka till Gyn Grönlund, imorgon har vi tid:)
    Skall bli så spännande!!! Längtar så....

Ni som har varit där: Hur tar man sig dit?
    Vi planerar att ställa bilen i Helsingborg och sedan gå från färjan. Men hur hittar vi dit? :)

Jag håller tummarna för er som går och väntar på testdag{#emotions_dlg.flower}
    Det är lätt att hitta från färjan o färjan går ofta, googla på sudergade helsingör ( som jag har för mig att adressen är) o det kommer upp en karta som ni kan skriva ut, tog ca 5-10 min att gå dit fr färjeläget. Lycka till imorn! 
  • vårturnu

Vad är "standard"-dos för hormonbehandling vid insemination? Vi står på tur att göra insem på RMC Malmö. Jag ska ta en pergotimetablett på dag 3, Gonal F-injektion 75 enheter dag 7 o 8 och sen ovitrelle innan insem.  Har bara tagit pergotime än och inte märkt av något särskilt iaf. Brukar ni känna av hormonbehandlingen?

Ni som varit hos Gyn Grönlund och använt hormoner, är det Lars som skrivit ut eller det har ni fixat med svensk läkare?  Jag har gjort försök där tidigare ostimulerat men hur gör ni som tar hormoner där? har man något VUL några dagar innan insem eller hur vet man när man ska ta ovitrelle? Frågan är om man ska använda hormoner vid ev framtida försök i Danmark, om det ökar chanserna något... det ska inte vara något fel på mig utan vi är i behov av donatorinsemination.

• vårturnu

Ingen 1 - jag förstår hur du känner för RMC, fick samma känsla... typ att "man ska minsann vara glad att man får komma dit o försöka", väldigt lite "Kundvänlighet" o sen att det tar typ 1 timme o komma fram i telefon o jag fick höra att jag måste ha mina papper till hands (papper de inte ens gett mig!) O att de varit så nonchalanta med att läsa våra papper mm...
    o huruvida man ska försöka ostimulerat el med hormoner om man "fungerar normalt" vet jag inte själv..

Längtan30 o drömmaromsmått- tack för info om recept t danmark,... Tänkte om det behövs, ev åka dit i sommar om det blir väntetid i sverige, fast gyn grönlund hade stängt i juli  svarade dem. Och Längtan30- ledsen för er skull, att försöket inte gick,  kram till dig!

MariaG- hur många pergotabletter/dagar ska du ta? Jag skulle bara ta en på cykeldag 3. Man kanske har olika doser.

• vårturnu
    drömmaromsmått skrev 2012-05-27 16:32:07 följande:
    Längtan, jag får inte skicka mail på mobilen, jobbar hela dagen och kommer inte åt dator.. Cfc vill veta att hela slemhinnan stötts ut vid mens så att det inte är en grav ändå, men jag har förstått att vissa läkare inte kräver vul mellan kurerna så börja idag du. Vårturnu är du säker på att du bara ska ta en? Vanligast är en tab dagligen mellan cd3-7 i Danmark och cd5-9 i Sverige med undantag för behandlingar där sprutor varvas med pergon.
    Första gången jag ska försöka stimulerat så jag har inte superkoll, men det är min sambo som inte producerar spermier, jag ska fungera enl. prover o utredning så de sa en tablett pergo dag 3, 75 enheter Gonal F spruta dag 7 o 8, o sen ska jag efter VUL få veta när jag ska ta ovitrelle innan insem. Jag tyckte det lät lite när jag läst här att vissa pergo tar flera dagar i rad.. 

Tack för alla råd o tips från er i samma båt :)
Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2012