Inlägg från: Fröken Smilla |Visa alla inlägg
  • Fröken Smilla

Vi som ska börja inseminera 2012

Har totalt missat denna tråd...!
    Jag känner dock igen flera av er

Jag är singel och har i dagsläget genomgått tre misslyckade DI i Danmark. Fjärde på gång, vet dock inte när (flytt, ekonomi, mm påverkar), men väl bestämt att det blir en fjärde ostimulerad DI. Byter donator och håller hoppet uppe, vill gärna slippa hormoner. Jag är besvärlig nog som jag är

Jenniekk - jag blöder lätt och har tagit cellprov som inte visat något alls. Så det behöver inte betyda något alls! Håller tummarna för att allt går som det ska och där är ett fint plus på testet om ett par veckor Kram på dig!

lillaarta.blogspot.com - om en singels barnönskan
  • Fröken Smilla
    LiveYourDreams skrev 2012-02-06 18:49:45 följande:
    Fröken smilla; har sett dig i andra trådar. Visst går du på gyn grönlund? Hur tycker du de är?
    Ja det stämmer
    Jag tycker de är jättebra, men jag har inget att jämföra med. Kliniken är liten men väldigt fräsch och personalen är gulliga och lättsamma. Sen tycker jag det är en stor fördel att de inte är jättedyra, jag är inte rikast i världen och betalar hellre lite mindre och skippar vilorum och sådant. Hade jag valt Stork eller någon annan barnmorskeklinik så hade jag inte kunnat åka lika ofta (har ju tre DI i bagaget). En dubbelinsemination på Gyn Grönlund kostar lika mycket som en enkelinsemination hos Stork. Sen bor jag i NV-Skåne så det går kvickt och lätt för mig att ta mig till kliniken

En annan klinik jag hört mycket gott om är Gaia. Den ligger på Jylland och är bra om man åker från tex Göteborg.
  • Fröken Smilla

Det är jättelätt att få tid. Speciellt om man är svensk så trycker de in en om det så behövs Jag ringde en måndag kl 8 och fick tid 10.15 samma dag, då jag haft äl under natten.

• Fröken Smilla
    Zarah-Maria skrev 2012-02-06 18:41:47 följande:
    Hej

Testar o skriver igen o hoppas på svar.. =) 

Jag kör med vanliga stickor och har testat i 6 dagar 2 ggr/dag. ( första gången jag testar ÄL) På 2:a dagen visade det svagt positivt och gjorde det i 2 dagar sen negativt. Det står på bruksanvisningen att även om det visar svagt positivt är det negativt, men det kan väl inte stämma lr? 

Har jag fattat allt rätt så är det bäst att åka första dagen lr senast dagen efter testet är positivt? 

Har förstått att de digitala testen är lättare att läsa av än stickor men är de inte mycket dyrare? Något speciellt märke ni rekommenderar? 

Sen undrar jag hur ni tänker gällande öppen/stängd donation?? 
    ÄL-test är tyvärr aldrig svagt positiva. De måste vara lika starka, eller starkare än teststrecket. Annars är de negativa. Mina stickor visar alltid en linje, mer eller mindre svaga, men man ser verkligen skillnaden när de väl är positiva.

Själv är jag av åsikten att de digitala testen är något överflödiga. Teststickorna är bra och kan även visa en stegring. Jag har aldrig fått felaktigt utslag på teststickorna (köper från testlagret.se) och då har jag testat sedan juli. Gjort flera VUL som bekräftat deras korrekthet. Däremot kan jag för egen skull använda digitala test för att bekräfta positiv sticka. Det har visat sig vara onödigt men det är skönt för själen

Lycka till!
  • Fröken Smilla
    MygganMy skrev 2012-02-06 20:54:28 följande:
    Jag tror ärligt de vill att man ska använda digitala för att undvika att bli nerringda av "eventuella" ÄL bara för att digitala är tydliga. De ville inte ens att jag skulle använda apotekets..
    Så är det kanske, min läkare har dock aldrig sagt något mer än frågat om äl-test var positivt. Har man oregelbunden cykel kan det bli riktigt dyrt med digitala test, jag testade en gång 10 dagar i rad, 3 gånger om dagen när min cykel gick från 28 till 33 dagar... Då hade jag fått betala tusenlappar för CB.

Jag tycker inte riktigt att det är upp till läkaren vilket test man använder, såvida han/hon inte själv pungar ut för kostnaderna

MEN, och helst i början, tycker jag att digitala test är jättebra, tills man lärt sig känna igen kroppens signaler och hur en test-sticka ska se ut. Jag har turen att ha en ganska tydlig äl rent kroppsmässigt. Både känner och ser att det är dags. Men det är skönt att följa det med stickorna i vilket fall som helst.
  • Fröken Smilla
    MygganMy skrev 2012-02-06 21:34:54 följande:
    Det är lyxigt att ha dig i dessa trådarna. du har bra koll :) Jag tror vi setts i andra trådar också, eller har jag bara sugit av mig av dina tips :P
    Aww tack
    Jodå dig känner jag igen från andra trådar!
    Jag har väl gått igenom ett och annat, och har lärt mig bra saker från andra här på FL så vips sitter man på en del matnyttig info som jag lika gärna kan dela med mig av. Sen är ju alla individer och man hittar det sätt som passar en själv. Det är dessutom rätt intressant att läsa om olika infallsvinklar.
  • Fröken Smilla
    Längtan 30 skrev 2012-02-06 22:15:14 följande:
    Kan bara instämma!
    Ni får ju mig att rodna!!
    MygganMy skrev 2012-02-06 22:06:06 följande:
    Jag tycker det är så svårt att allt verkar vara så luddigt- att det inte finns statistikoch sådana saker...:/

Jag har dock kommit på en undras så här efter vägen. De som- som ensamstående gör heminsemination. Vem skriver de som pappa? Läste om det i en annan tråd. Fader okänd, eller? För att inte bara ta sina egna problem:)
    Ja de gör så, men får familjerätten på sig eftersom man alltid vill ha utrett vem pappan är (plus kräva honom på underhåll). Vad jag förstår det som kan de vara ganska jobbiga och på, så man får ju vara beredd att ljuga. Jag är inte bekväm med det, så jag har valt att köra på klinik, där man får intyg på att man inseminerats med anonym donator. Sen är anledningarna fler att jag inte väljer det, men det är en lång historia
  • Fröken Smilla

GRATTIS MygganMy, så roligt!!

Och LiveYourDreams - härligt att allt gick bra Jag har samma uppfattning om klinik/läkare.
    Håller tummarna för dig och ni andra här som väntar på BIM!

Jag har förresten också provat bidrottninggelé (och även rosenrot), inget av det hjälpte på mig, förutom att det drog ut min cykel. Har hört att de kan göra så om man har stabil cykel sedan innan. Denna gång jag insemineras blir första gången utan något tillskott alls, mer än vitaminer. Kanske funkar bäst på mig

• Fröken Smilla
    Zarah-Maria skrev 2012-02-06 23:30:56 följande:
    Hur märker du då att du har äl? 

Jag har bara testat en gång som sagt och då med stickor. Jag har hela tiden trott att jag har tydlig äl då jag får klassiska flytningar, som det beskrivs på många sidor som äggvita, men nu blir jag osäker när flera säger att testen ska vara så pass starka. Nu när jag fick dess flytningar testade jag, även ett par dagar innan, och fick då dessa "positiva" utslag. Dock var de aldrig starkare än kontrollstrecket.  
    Har de testen varit negativa då alltså?  
    Jag får ont i äggstockarna och kan känna på sekunden när ägget släpper, för då försvinner all smärta direkt.

Testen är alltid negativa om de inte är lika starka som kontrollstrecket. Men det finns säkert faktorer som spelar in (tid på dygnet, hur mycket man druckit, hur ofta man gått på toa osv). Du kanske borde prova de digitala testerna också?
  • Fröken Smilla
    Zarah-Maria skrev 2012-02-07 17:49:26 följande:
    Har ni några att prata med om insemination? 

Den enda jag har berättat för är min mamma. Jag bestämde mig för att jag skulle göra insemination i september förra året och berättade för min mamma under julen. Hon var väldigt stöttande och tyckte det var en bra idé då hon vet hur gärna jag vill ha barn och att ja helst redan skulle ha barn även fast jag "bara" är 24, blir 25 ( skulle haft ett barn som idag skulle vara 14 månader men som dog) 

Vi diskuterade detta idag igen och jag vill åka och göra den första nästa månad, då jag vet att det kan ta tid innan det blir nåt.  Men nu tycker hon att jag ska vänta med den första till i maj/juni/juli. Endast för att vädret är bättre då och gör resan lättare. 

Nackdelen med att vänta är ju om det inte tar första gången, vilket är troligast, och sen kanske man inte kan göra det varje månad utan måste ha uppehåll, så känns det som det skulle ta extremt lång tid.  

Min fråga är, hur skulle ni göra? Har ni några tips? Har ni personer i er närhet som stöttar er till 100% ?  
    Jag har valt att berätta för ganska många, eftersom jag är en känslomänniska och har svårt att dölja vad jag känner. Mamma och pappa stöttar till 100 %, och jag har många vänner som gör detsamma och är glada för min skull. Syskon och annan släkt som vet är också stöttande, och mina kollegor tycker det är häftigt Jag har ju även berättat för chefen och hon är lika stöttande hon.

För mig som är singel är kontaktnätet jätteviktigt. Vill att mitt barn ska få starka manliga förebilder eftersom jag "valt bort" pappan.

Jag vet inte riktigt när jag åker till DK igen, men det blir i varje fall inte i mars då jag inte vill att barnet ska fylla år kring julafton. Min brorson fyller år den 25:e och det är inget kul... Dessutom flyttar jag i den svängen så det faller sig inte så bra.
    Jag håller med om att de bästa månaderna är maj-september, av odefinierbara anledningar
Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2012