Inlägg från: idamarja |Visa alla inlägg
  • idamarja

Vi som väntar smått i September 2012

Edds skrev 2012-08-19 17:15:01 följande:
    man ska aldrig säga aldrig, jag kände inte när bebben vände sig och magen ser lika knölig och konstig ut som den alltid har gjort, ändå ligger huvudet neråt tydligen :D

nej visst inte, men har man varit gravid en gång förut så kan man ibland känna att igen hur det känns. Och eftersom min bebis tydligen inte hade vänt sig i tisdags och allt känns precis som tidigare så tvivlar jag på att den vänt sig, men klart den kan ha gjort det. Min mage ser rätt jämn ut, så på själva utseendet kan man inte läsa av något på min mage. :) 
  • idamarja
    Angie99 skrev 2012-08-19 18:54:37 följande:
    IdaMarja: Gjorde du vändningsförsök först förra gången? Jag ska på vändning imorgon och jag vet att bebisen inte vänt sig sen i torsdags för jag känner tydligt sparkarna långt ner och huvudet upp.

Nej, ja fick tid för vändningsförsök första gången, men när jag kom till läkaren sa dom att det inte var aktuellt, att dom inte gjorde det så sent i graviditeten nå mer, sen sa dom, något motsägelsefullt, att det kunde sätta igång förlossningen, o om det nu är relativt sent i graviditeten borde ju inte det spela så stor roll om det också sätter igång, men så fick jag det förklarat den gången iaf. vilken vecka är du i nu?
  • idamarja
    Angie99 skrev 2012-08-19 20:14:34 följande:
    Jag är 36+3 imorgon. Vilken vecka var du i?

jag minns inte vilken vecka jag var i den gången exakt, men sonen föddes i v 37  så ja var väl nånstans v 34-35
  • idamarja

wolf: Grattis!! :)

Angie99: spännande o höra, ja var till bm idag o mkt riktigt så låg bebisen fortfarande på tvären, den ligger inte i säte men på tvären, vilken kunde göra det enklare att vända den OM om nu bestämmer att vända,ska till läkaren på onsdag,

Angående det här med vad man tvättar babyrumpor med så har det väl i slutändan o göra med hur viktigt man själv tycker det är, det finns inga våtsavetter som är så bra så dom är bättre än mjuka trasor som man blöter i vatten o eventuellt lite olja. Jag har använt trikåtrasor som ja klippt av gamla t-shirts o liknande, mkt bättre än klumpiga fortté trasor tycker jag, o i skötväskan har ja haft savetter och papperstrasor, om man byter blöja på en toalett kan man ju använda papperstrasor, men är man i bilen tex o måste byta blöja (för oss m långa avstånd) då kan man ju ta savett i nödfall. Faktum är ju att våtsavetter inte är bra för babyhuden, 

• idamarja
    Angie99 skrev 2012-08-20 17:01:28 följande:
    Kom nyss tillbaka från vändningsförsöken som inte lyckades.
    Det hela gick till så här;
    Jag fick komma in på ett rum och byta om till sjukhusskjorta. En BM kände på magen för att känna hur hon trodde bebis låg. Sen satte hon en nål i handen för att förbereda för Bricanylen. (Aj ont!)
    Jag fick ligga med CTG maskinen i 10 minuter för att mäta bebisens aktivitet och trycka på en knapp varje gång jag kände den röra sig.

Efter det kom en läkare in och gjorde ett UL. (Läkaren kunde inte se några flick eller pojkdelar...) Hon kollade så bebis verkligen låg i säte och det gjorde den. Hon tyckte tom att rumpan låg nere i bäckenet vilket jag inte känt innan. Bebisen snurrar fortfarande från sida till sida, dvs ibland är ryggen till vänster, ibland till höger. Hon gjorde en tillväxtkoll också, bebis vägde ca 2800g och var -3%. Om bebisen hade varit liten så hade de inte gjort nått vändningsförsök för då kan de vara för sköra. Om bebis hade varit för stor kunde det vara svårare att vända. Nu var den mitt på kurvan.

Sen kom både BM och läkaren i på rummet och jag fick Bricanyl. Det var mindre påverkan av den mot vad jag trott. Pulsen gick upp lite och efter ett tag blev jag lite svag i händerna och darrig. Det kändes lite som jag var andfådd. Läkaren knuffade med händerna på varje sida av huvudet och BM kollade med UL om den flyttade sig. Det gjorde ont på utsidan av magen där hon tryckte men kändes inget inuti.
    Huvudet flyttade sig lite och bebis hamnade på tvären. Sen gick det inte mer. Hon provade även åt andra hållet och då flyttade den snabbt tillbaka till ursprungsläge. Det gjorde ganska ont där hon tryckte. Det var lite som revbenen var i vägen för bebisens huvud. Efter totalt kanske 5 minuter så gav hon upp.
    Jag fick ligga i CTGn i ytterligare 20 min för att kolla att bebisen mådde bra och det gjorde den.

Jag kan säga att de var en konstig känsla, men gjorde inte överdrivet ont och så fort de slutade så slutade det göra ont. Efter kände jag mig lite skakig och trött men mådde inte illa eller så.

Nu är en tid bokad för röntgen av bäckenet och sen ska det beslutas om snitt eller inte. Men jag har nog redan bestämt mig. Jag sa ju att om det inte går att flytta så är det nog ödet som vill att jag ska göra ett snitt.
    Men det kan vara bra att ha gjort röntgen i alla fall för om förlossningen sätter igång och jag vill föda vaginalt så vet man i alla fall att det går. Snittet bokas ganska nära BF för att ge bebis tid om den mot förmodan skulle få för sig att vända sig. En envis liten rackare, precis som mor och far!

vad trist att det inte fungerade, ska dom röntga för att se att du kan föda ett barn som ligger i säte?
    Jag hade funderat på att ta bussen själv på onsdag till sjukhuset, men nu när jag läser vad du skrivit så kanske man borde ta med sig någon, min BM sa att ja skulle ta med någon men ja frågade inte varför. Har ju 4 timmar på buss fram o tillbaks, med bil går det ju iaf en timme fortare o då e ja ju inte ensam heller 
  • idamarja
    Angie99 skrev 2012-08-20 21:27:11 följande:
    Champagne: Jo visst finns det en chans men jag tror den lilla rackarungen har legat såhär sen vecka 25 så jag tror inte det kommer hända.

MiaMy: Jag tror inte det är ärftligt. Däremot tror jag de som kommer i tid ofta är i tid sen i livet medan seningarna är lite långsammare. Nån som kan motbevisa denna totalt ovetenskapliga teori?

Idamarja: Ta med nån som stöd om du kan, tråkigt att sitta där helt själv. När vi kom dit så var det en del förlossningar på g så vi fick vänta 2 timmar innan vi fick komma in också. Men man mådde relativt bra efteråt och man fick stanna och vila hur länge man ville.

Superbia: Absolut! Och jag tror mycket på ödet så det är nog meningen att det ska bli snitt av nån anledning.

min BM tyckte ja skulle ta med någon, känner mig rätt illa till mods inför detta, eftersom dom förra gången inte ville vända bebisen, undrar vad man får för besked den här gången. lyckas dom inte vända, eller inte vill vända nu så får dom sätta tid för snitt o så får dom hålla sig till det, ja orkar inte med att kastas mellan olika beslut, för att sen i värsta fall hamna på ett akutsnitt, alla jobbiga minnen från första förlossningen kommer ju tillbaks, o ja vill aldrig mer uppleva något sådant, ja vill iaf känna mig så lugn och trygg som jag bara kan
  • idamarja

igår var jag till förlossningen, efterdos barnmorskan menade att bebisen låg på tvären, när jag kom dit så konstaterade en annan bm direkt att den visst låg med huvudet ner, läkaren kände också o kollade m ul, så nu vet dom, bebisen har vänt sig. Så ja kom undan med blotta förskräckelsen den här gången också. Så nu ska väl bebisen ligga kvar som den ligger tills det är dags. Kändes konstig att vara in på förlossningen, nu börjar det kännas påtagligt att bebisen ska ut :)  v 36+1 idag.

Angående att amma så hoppas jag bara att ja ska ha nog med mjölk till mitt barn, här är det inte ens tal om att donera, vet inte ens om gällivare sjukhus tar emot mjölk eftersom dom inte har någon riktig neo-avdelning. o innan mjölken hunnit härifrån dit skulle den ha surnat flera gånger om. med första barnet så pumpade jag en månad, eftersom han inte kunde amma pga sin lkg-spalt så fick jag ju inte ens sätta honom till bröstet. jag fick aldrig upp produktionen, han åt så lite o vi for mellan olika sjukhus så tillslut blev pumpandet för jobbigt. nu önskan jag inget högre än att kunna amma den här bebisen :)  

• idamarja
    Flax skrev 2012-08-23 21:33:46 följande:
    Tjohooo! Nu är det bara en yttepytte-dag kvar på jobbet. Nästa vecka ska jag bara vara på jobbet i några timmar, och vara lite stöd för min ersättare, så det känns inte som så ansträngande, utan mest trevligt. Ska bli SÅÅÅ skönt. Även fastän man säger att man bara ska ta det lugnt, så håller man på och stressar omkring och ska vara fröken duktig, och så är man helt förstörd i kroppen och knoppen så man grinar när man kommer hem. Jag orkar dessutom inte med både hem och jobb, så det ska bli härligt att få lite ork att börja boa hemmavid. Glad 

Min bebis ligger också på snedden, och min barnmorska kunde inte heller avgöra hur den låg, så det blev ett ultraljud för mig i måndags och "hot" om vändningsförsök och kejsarsnitt. Men efter inte ens 2 sekunder av ultraljud blev jag lugnad. Tänk att man kan vara så orolig, och så fort man träffat läkaren/gjort ultraljudet och allt visar sig vara ok, så fattar man inte varför man varit så himla orolig, helt i onödan.

En fråga till er som har lite mer erfarenhet än mig: Vad ska jag köpa för ersättning att ha hemma som reserv hemma, utifall-att amningen inte fungerar? 

Det finns väl lite olika ersättningar, vi gav NAN till nils-john när han var bebis, sen finns de baby semp o säkert nå fler, väldigt bra att ha hemma någonting ifall det behövs, o bara vetskapen om att man har det hemma kan ju göra att det funkar bättre :)

Så bebisen ligger med huvudet ner för dig? ursäkta om ja e korkad men fick inte helt klart för mig av ditt
    inlägg :)  man blir ju lättad, o hur ska man veta om man oroar sig i onödan eller inte, ja menar såna där saker som hur bebisen ligger det är ju barnmorskorna som skrämmer upp oss, vi själva kan ju inte avgöra det, mkt kan vi hispa ihop oss över o själva ta kontakt med förlossningen för, men inte just detta, det går ju via barnmorskorna :)
  • idamarja
    Edds skrev 2012-08-23 15:08:43 följande:
    Idamarja: låter som om vi har samma bm.. Hehe jag har gjort 3 resor till fl för att bebis varit tvär men konstaterat varje gång att huvudet är ner! Vad skönt för dig att huvudet ligger ner nu är det en sak mer att slappna av för. Så kände jag, det där läget har stressat mig enormt!

Nelia: ja för mig känns det ungefär som att en fot eller hand trycks ut igenom där! Jag vet inte hur ett cellprov känns men är det mildare än detta så är det ju ingenting :D ilningarna får mig att stanna upp spänna mig och flämta lite hehe

Men så underligt, att din barnmorska inte ger sig o inser att ungen har skallen ner. ja höll på att få spader på läkaren, har träffat honom sist ja var där o födde barn o då var han inte speciellt sympatisk, denna gång hade han läst på lite verkade det som o var talade otroligt sävligt o lungt till mig, men ja tror han var rädd att ja skulle börja kräva kejsarsnitt, för han kunde inte nog understryka hur sunt och bra det är att föda vaginalt, ja som inte sa ett pip om snitt eller nått annat. Gillar inte när dom kommer för nära mig o pratar lugnande till mig, det sättet vill ja inte bli bemött på, får svårt att prata med läkaren fast ja antar att dom vill väl med sitt sätt men usch vad det känns jobbigt, ja menar när det inte har hänt något o dom inte har nå jobbiga besked att ge
  • idamarja

Smurfan: Det finns inte ord för det ni har gått igenom, jag önskar er all styrka i världen att ta er igenom det. Det är ofattbart att vissa får lämna oss innan dom ens kommit till världen. Ta hand om er.

Edds: Jag är väl kanske åt andra hållet inte speciellt känslig av mig o känner mig obekväm när dom bemöter mig som om ja var känslig, men det e klart svårt för dom att läsa av alla dessa kvinnor dom möter. Jag vill bli bemött proffsigt, hatar när dom pratar till mig som om ja vore ett barn. 

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012