Inlägg från: idamarja |Visa alla inlägg
  • idamarja

Vi som väntar smått i September 2012

Dag och natt skrev 2012-09-06 11:39:11 följande:
    idamarja: Usch vilket jobbigt besök, men hoppas att allt löst sig innan snittet, håller tummarna!! 

nu märkte ja att ja till o med har röda märken där läkaren var o tryckte o höll på, känns ju inte det minsta bra, det gör ju ont där dessutom...inte borde dom väl göra så där utan att förbereda mig på det...
  • idamarja
    Edds skrev 2012-09-06 13:48:51 följande:
    jag fick ju som sagt åka in till fl på alla dessa "lägeskontroller" under några veckors tid.. och det sista besöket jag hade var minst sagt inte trevligt... som du beskriver det.

Hon tog ul maskinen tröck den mot magen, konstaterade att huvudet låg ner, men tog ändå sina fingrar med LÅNGA naglar och tröck ner dom i bäckenet, jag spännde mig och hon påpekade att jag var så spänd och jag sa väl något i stil med: Men du gör ju illa mig !

Sen började hon trycka på magen och röra omkring på barnet och nästan skaka omkring det och Jonte satt med stor mun och gapade och kläckte ur sig "men helvete" .. jag hade så ont på magen efteråt och var väldigt skärrad.. trots att denna undersökning endast tog ca 1 minut sen slängde hon upp dörren och skulle stå där och ta i hand medan jag inte ens hade hunnit torka av magen eller ens få på mig mina kläder.

Jag minns inte vem denna läkaren var.. men jag vet att om hon av någon anledning kommer in vid min förlossning så kommer jag tyvärr inte klara av det.. :( mycket otrevlig upplevelse, sen kan jag inte förstå varför de inte bara kan göra det försiktigt? Varför allt ska vara så våldsamt? Ingen BM jag träffat på har gjort sådär någonsin !
    Dt var iaf inte samma läkare för det här var en man. Jag förstår att dom måste känna ordentligt för att verkligen känna om huvudet är ner, men att börja oanmält att vända ungen är ju verkligen inte okej, o inte är det okej o vara överdrivet hårdhänt, o dåligt bemötande det fyller ju ingen funktion. Men du får väl säga om hon visar sig att du inte vill ha med henne att göra. När min son låg i umeå på neo så blev han fel behandlad en period, o när min syster i umeå skulle föda sitt yngsta barn sa hon till personalen att den läkaren absolut inte fick göra läkarundersökningen på hennes barn. lite måste man säga ifrån så dom fattar att man inte är ett mähä
    Superbia skrev 2012-09-06 13:44:00 följande:
    Vi var på BB i 6 dagar när jag snittats med tvillingarna. Vet inte om det var för att personalen väntade på något, eller om det är rutin att stanna extra länge när man snittats. Vad jag vet så mådde vi alla bra, även om inte amningen hade kommit igång ordentligt.
    oj så länge, men kanske för att det var tvillingar?
  • idamarja
    Angie99 skrev 2012-09-08 14:39:55 följande:
    IdaMarja: Vårdtiden här är 3 dygn men man kan få åka hem efter 2 om allt är ok. Som förstföderska sa läkaren 3-5 dar.
    Jag har fortfarande ont ca 24 timmar efter och käkar morfin så än vill jag inte hem. När jag har varit en dag utan större smärtor åker jag hem. Kanske imorgon kväll, annars måndag.
    Hoppas sambon kan stanna över i natt också för det är tungt annars. Bara ta sig ur sängen gör superont. Men det är värt varje litet aj! Att vi har gjort en sån fantastisk skapelse är otroligt! Lycka!
    mitt första barn föddes m snitt på fredag kväll, på lördag förmiddag var det ingen vila nå mer, på söndag morgon flög jag och sambon till göteborg. kan hända att jag hade ont, var ju inte läge att känna efter, men antar att man tillåter sig att ha ondare när allt är bra,

men vad skönt att allt har gått bra för er,o klart det är värt all smärta i världen oavsett den kommer av en vanlig förlossning eller snitt när man har sitt lilla mirakel hos sig :)
    man ska ju inte tro att KS är nån genväg för att komma undan smärta.  
  • idamarja
    Lovis83 skrev 2012-09-08 20:16:13 följande:
    I tisdags på bf fick vi våran son. Jag akutsnittades kl 18.27 trots att jag va fullt öppen och hade börjat krysta. Bebisens huvud ville inte komma ner mer och det va enda utvägen.Jag hade då haft värkar sen natten till måndagen. Va in måndag morgon, öppen 2 cm tappen helt borta. Åkte hem och hade värkar hela dagen. Åkte in igen då jag hade så ont vid midnatt, natten till tisdag. Öppen 3-4 cm vid undersökning. Fick då vara kvar.
    Mina värkar va få men långa, närmare 2 minuter långa och när de väl avtog gjorde de det inte helt. Vi säger att en värk ligger på 100 och ingen på 0 så låg jag konstant på minst 30 mellan topparna. Detta gjorde att min livmoder fick kramp. Blev tvungen att ta eda efter att de spräck vattnet då värkarna inte gav med sig. Jag fick aldrig någon chans att pusta ut. Eda:n va det bästa som kunde ske, den fick jag kl 08 på morgonen, va då öppen ca 7 cm. Jag va öppen 9,5 cm i ca 3 timmar. När det va dax att krysta så orkade inte livmodern hjälpa till och jag va helt slut. Skrek att dom skulle ta ut honom och efter många beslut hit och dit blev det kejsarsnitt.

Vi har varit på BB i 5 nätter men skulle kunnat åka hem efter 3 men då han gick ner lite i vikt och jag vill vara säker på att amningen kommer igång så stannade vi lite extra.

Grattis till sonen :)

Att föda barn är verkligen en resa som man inte vet hur den ska sluta. Skönt att det ändå slutade väl för både dig o barnet 
  • idamarja
    Angie99 skrev 2012-09-08 16:04:25 följande:
    Ojdå, det var snabba ryck! Jag får väl vara tacksam jag kan vila ut nu då.
    Nej det är verkligen ingen genväg, tur att det finns smärtstillande säger jag!
    Jo klart att det kan vara bra att få vila ut lite, oavsett hurdan förlossning man har gått igenom.
    Den här gången hoppas jag det blir lugnare omständigheter för oss  
  • idamarja
    Lemis skrev 2012-09-10 19:27:14 följande:
    Grattis till alla er som fått bebisar här inne och även på fb som jag är mer aktiv i. Idag har jag bf och bebis vill inte alls ut, var på kontroll idag och livmodertappen är utplånad men jag är inte öppen något dvs inte så mogen. Ska tillbaka om en vecka sen får vi ta ställning till o´m jag vill gå en vecka till. de sätter inte igång mig när jag är omogen pga av akutsnitt med förra sonen. Själv klart grät jag en massa hos doktorn, är jui så rädd för snitt igen. Fixar inte det att dem ska greja i mig. BLÄ: men jag vill ju ha ut den lill*. Ni som har gjort snitt i vaket tillstånd hur har det varit? Jag är rädd att få panik!!

Så du blev sövd vid förra snittet?

Jag gjorde akutsnitt men i vaket tillstånd med första barnet, och akutsnitt är ju alltid upplagt för en del stress, men det gick så fort själva snittet så jag hann inte få någon panik eller så, till mig sa dom "om barnet mår bra får du se det snabbt o sen går vi ut, mår barnet dåligt springer vi direkt ut" självklart sprang dom direkt ut med honom eftersom allt inte var okej, men sen när dom såg att det inte var akut med honom just då fick jag honom på bröstet.

men det är väl så svårt att jämföra hur man upplevt saker o ting för vi människor är ju så olika, sen är det väl så att om det inte finns något val så måste man ju genomlida saker man inte vill, för ut ska ju barnet :)
  • idamarja

vi fick en pojke 13e, en frisk o kry på 3700 gr o 51 cm :) igår kom ja hem med honom,

snittet gick bra när dom väl fick dit bedövningen.

grattis t er alla andra som hunnit få era bebisar :)   

• idamarja
    Edds skrev 2012-09-19 16:22:26 följande:
    Blomsterfröken: jag fick aldrig förklarat för mig varför det var svårt för min bebis att snurra sig. Hon snurrade aldrig sig och kunde inte passera rätt så jag stannade av vid 6-7 cm och vi fick ta ut henne med snitt efter 26 tunga timmar med täta värkar. Så det var minst sagt en "tuffare" förlossning. Men det verkar inte vara någonting de kan veta i förväg. Eventuellt skall jag få kollat mitt bäcken ifall det var för smalt för min lilla söt tjockis :)

Hur gick det för dig, blev det akutsnitt?
  • idamarja
    Lemis skrev 2012-09-20 05:21:45 följande:
    Jag har dåliga nyheter. Vår flicka har dåligt hjärta så vi ligger i lund. Hon ska op på fredag. Sen blir det två op till när hon blir äldre. Livet blev så hemskt vi hann ha henne hos oss i 1 dygn. Storebror han också träffa henne. Vi ska få.bo här nere på hotell så jag vill hämta hit storebror så vi kan vara tillsammans. Kommer inte vara lika aktiv nu dom innan. Grattis till alla ni som fått och som är på g.

Huff, så tungt för er alla, är det 3-stegs op. för enkammarhjärta hon ska göra? Hoppas hon mår bra trots omständigheterna, antar att hon inte orkar äta själv o måste sondmatas. Vet precis hur överjävligt det är, så var det ju för oss med första barnet, ett dygn fick vi ha honom hos oss innan han skickades ensam iväg. All styrka till er. Om du funderar på något eller nått så kan du bara maila mig här, har ju gått igenom det ni nu står inför.

Det är skitjobbigt, men man tar sig igenom det, o ja hoppas hon inte hann bli allt för dålig innan dom upptäckte det,  
  • idamarja
    Edds skrev 2012-09-20 15:19:25 följande:
    Inget akut. Barnmorskan hämtade en läkare så de kunde bedöma hur hon låg och tydligen låg hon tvär över punkterna, tvär som hon gjort hela graviditeten :P När det var konstaterat så beslutade vi att det blir ett kejsarsnitt och allt gick i lugn och ro. Just för att jag var för trött för att orka längre även om gummans hjärtljud låg bra . Men de ville inte riskera att de skulle förändras och att jag helt skulle stupa.

prata med din bm om det. Gumman har ju legat lite konstigt hela graviditeten, mycket på tvären och så men ingenting som man verkar trott skulle påverka.

Lemis: tänker på er ! {#emotions_dlg.flower}

okej, så skönt att det gick till under lugna omständigheter iaf. vilken dag föddes hon? Har du fått komma hem nu?
  • idamarja

lemis: det finns ett hjärtebarnsforum här på familjeliv,

• idamarja
    Lemis skrev 2012-09-26 02:45:14 följande:

Op för Meja har gått bra. Jobbigt med slangar, men de försvinner en efter en. Längtar så efter henne. Var finns det forumet? Har du också genom gått tre stegs op. Vår Meja saknar vänster hjärtkammare.

Våran stora pojke har inte gått igenom tre-stegs op. men han föddes med tre allvarliga hjärtfel o opererades två gånger under sin första levnadsmånad, idag medicineras han för sitt kvarvarande hjärtfel o en dag måste det opereras, o då är frågan om dom kommer kunna byta klaffen eller om han måste få ett en-kammarhjärta.

forumet finns under föäldrarforum - sjukdommmar/åkommor tror jag 

Är hon kvar på iva? Ja det är ohyggligt jobbigt m alla slangar, man kan knappt hålla sitt barn, ja vet hur jobbigt det är, o nu när jag fick ett friskt barn som jag får gå omkring o bära här hemma tänker jag mkt på hur det var när nils-john var i samma ålder, han fick prostivas - livsuppehållande medicin o vi kunde bara sitt m honom i famnen intill den öppna kuvösen korta stunder åt gången. 

hoppas det går fortsatt bra för er    
  • idamarja
    Lemis skrev 2012-09-26 16:43:00 följande:
    Jag vet faktiskt inte varför dem missat det . Alla frågar det och tydligen så var inte den bm så pass utbildad i sitt öga för just denna typen av fel. Det var liksom inte så här det skulle bli. Och jag vet inte hur jag skulle tagit det om vi vetat innan.

Det verkar inte vara så ovanligt att en barnmorska missar hjärtfel, men dom ska ju faktiskt kunna se sådana här väldigt stora fel, men våran sons fel såg dom inte heller. denna gången var det en läkare som gjorde rul, o senare även en barnkardiolog, men inte ens dom kan se mindre fel, men däremot stora fel som tex eran dotters fel. 
    det är svårt att veta hur det hade varit om man vetat om det innan, det som är bra med att veta det innan är ju att barnet får rätt vård direkt och det går ingen tid till spillo. Jag hade deifinitivt velat veta innan, o därför så var jag angelägen om att dom denna gången gjorde alla tänkbara undersökningar av hjärtat redan när han var ett foster. Eftersom risken att barnet hinner få tex syrebrist o det i sin tur leder till hjärnskada till råga på allt, eller i värsta fall att barnet inte klarar sig, den är större ju längre tid det går innan barnet är under rätt vård.

Det är aldrig meningen att någon ska få ett sjukt barn, men vissa av oss blir utvalda och vi måste ta emot allt vi får här i livet, det är synd om barnet som måste genomlida så mkt svåra saker, det är fruktansvärt att som förälder stå maktlös och inte kunna göra allt bra för sitt barn. 

Jag önskar er all styrka att bära allt det ni har, och kommer få gå igenom med er dotter.
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012