• NeLe

Vi som väntar smått i September 2012

Flisan skrev 2012-05-22 19:03:06 följande:
    Hej hej ! 
    Behöver lite råd här..!
    Första barnet och har varit lite orolig över en specifik grej inför förlossningen.
    Det är så att större delen av kvinnorna i min släkt (på mammas sida) har haft för trångt bäcken och inte kunnat föda normalt. Mormor var tvungen att göra kejsarsnitt med alla 3 barn, min mor låg inne 1,5 dag med vardera barn i förlossning pga att det var så trångt och tog lång tid..

Nu till saken.. Jag och Sambon har precis börjat gå på en föräldragrupp!.. Jag passade på att fråga barnmorskan om just det här, om hur man kan titta bäckenbotten INNAN förlossningen så man vet att det inte är någon fara (eller att det är det, om det nu skulle vara fallet).. Svaret jag fick var fruktansvärt snorkigt och hånande när hon högt predikade om att "det finns inga bäckenförträngningar i i-länder idag"... "och förresten så är barnets huvud anpassat för att kunna ta sig igenom även ett trångt bäcken om så skulle vara fallet".. 
    Jag tog då upp mina exempel på familj och sa att mamma hade nämnt att hon undersökts innan för att titta att det skulle vara lugnt.. varav barnmorskan kontrar med "Ja, men du vill väl inte rönktgas när du är gravid? eller vill du det kanske??".. jag frågade om man inte kunde känna eller kanske titta på ultraljud, men då återkopplade hon bara och sa att "nej, det går inte, och förresten så finns det inga bäckenförträngningar i sverige numera, det är VÄÄÄÄLDIGT ovanligt"..

någon som har en idé om hur man kan titta upp eller hur man kan bemöta sånthär? :-/
    Jag är inte rädd inför förlossningen alls, men jag vill gärna veta huruvida jag har ett för trångt bäcken eller inte!  =/
    usch vilket bemötande... Vissa bör inte jobba inom vården alltså! *irriterad*
  • NeLe

Här är lusten som bortflugen... eller nja egentligen inte, sambon tjatar om sex och antyder om det hela tiden vilket gör mig så himla avtrubbad och anti. Vill då inte ens veta av ordet samlag! Trots att jag sagt det till honom verkar han inte förstå. Kan också säga att min man älskar när jag är gravid, magen tänder honom så otroligt!

• NeLe
    Frokenpilla skrev 2012-05-25 08:35:41 följande:
    Vi kanske kan byta ett tag? ;) haha
    det tåls att diskuteras
  • NeLe
    FijaLija skrev 2012-05-25 09:07:58 följande:
    Hej sötnosar!
    Idag är första bm-träffen sen den 7mars. Dags att tala om för henne hur jag vill ha det med förlossningen :)

Ser att ni pratar sex ;) jag har inte heller någon lust. Eller nja lust är fel ord. Jag har ingen ork helt enkelt!
    Förra grav var min sambo lite jobbig och på. Men det här gången är han helt underbar. Vi pratade om det så sent som igår och han vill absolut inte att jag ska känna någon press! Han både ser och förstår att orken inte finns, plus att jag blir som oskuld igen när jag är gravid så det är inte heller så skönt ;)
    hehe så brukar min sambo också resonera, dvs att jag inte ska känna press samt ta den tid jag behöver, men det resonemanget håller tyvärr inte så långt.. kan hålla i två-tre veckor om man har tur
  • NeLe
    Lemis skrev 2012-05-25 12:48:21 följande:
    Idag har jag varit hos bm. Fick lyssna på hjärtljud som låg på 144. Sf mått 25. Fick dåligt på järn provet och får nu äta tabletter. Jag har världens bästa bm. Är det någon mer än jag som får ibland en öm punkt på magen. ? Bm trodde det kunde vara som ett blåmärke. Men att jag nästa gång ska kontakta förlossningen.
    som är ihållande menar du eller en punkt som kommer en stund och sedan försvinner (kan ev. upprepas ett par gånger under dagen)?
  • NeLe
    Lemis skrev 2012-05-25 20:03:42 följande:
    NeLe som en öm punkt.
    då får jag sådant jämt. Kan vara antingen på höger sida i höjd med midjan eller runt naveln någonstans (dvs från naveln och ca 5-8 cm runt om)... Ilar, drar sig, spänner och är jobbigt men jag försöker bara trycka tillbaka lite så försvinner det oftast ganska fort. Dock återkommer det som sagt med jämna mellanrum från det att jag fått uppleva den ömheten en gång under dagen.
    Superbia skrev 2012-05-25 20:22:18 följande:
    Jag börjar alltmer tro att det är en pojk till jag väntar. Är sugen på samma saker, inget kan bli för kallt och surt just nu. Första gången jag var gravid drack jag massor av Brämhults citronjuice och förbannade att de hade i socker, haha!
    mums det dricker jag mycket av denna gång Älskar't!
  • NeLe
    Frokenpilla skrev 2012-05-25 20:58:49 följande:
    Jag har också som en öm punkt 3-4cm på höger sida om naveln. Det känns som om det vore ett blåmärke där nästan, fast på insidan, haft det någon vecka nu..Vet inte vad det är...kanske öm i livmodern eller nåt? Vilken vecka går ni till BM nu, för erat andra/tredje besök? Jag var sist i vecka 12 och har inte nästa förrens nästa måndag. Då är jag i vecka 25+4...tycker det är låååångt emellan. 
    Ska till BM på måndag dock och få akupunktur mot foglossningen. 
    Jag hade inskrivningen i v 10+3
    RUL i v 19+4 (efter justeringen med BF enl RUL då)
    Besök nr 2 blev i v  21+2 (gjorde inget annat än att ta ett blodtryck, lyssna på hjärtat -som BM för övrigt sög på- och så frågade hon hur jag kände mig/om jag hade några frågor. Fick även mina inbokade besök till 2 dagar efter BF.)
    Besök nr 3 blir i v 25+0. Blir väl då det är dags att ta lite kontroller samt mäta magen skulle jag tro
  • NeLe
    eiramis skrev 2012-05-25 22:46:36 följande:
    Helt off topic, men hoppas att det går bra ändå.
    Klänningen jag ska ha vid vår vigsel anlände idag och till min glädje kunde jag konstatera att såväl bröst som mage fick plats i den utan problem, de kan växa en bra bit till utan att klänningen kommer att se konstig ut.
    Åhh du får visa sedan Hur långt är det kvar tills bröllopet?
  • NeLe
    eiramis skrev 2012-05-26 10:47:09 följande:
    Superbia: Nej, det är en vanlig ganska enkel klänning, men modellen gör det möjligt med magen. Var dock rädd att underljolen i den skulle vara för trång, men den var också vid.

NeLe: Planen är att vi ska gifta oss den 21/6, hoppas bara att vi hinner få vår hinderprövning klar innan det. Trodde att det bara var att gå till skatteverket och att de typ skulle kolla i en dator och skriva in intyg, men man var tvungen att skicka in den och det skulle ta ca 4 veckor att få svar. Så vi var ute lite i sista minuten visade det sig. Får väl ringa och tjata när det börjar dra ihop sig.

Lägger in en bild på klänningen även om detta inte är bildtråden, hoppas det är ok.

vad fin klänningen var! Bröllopen är det mindre än en månad till ju, vad avund jag blir... Skulle ge allt för att återuppleva min bröllopsdag igen

Ja detta med hindersprövningar är det inte många som vet om. Bara idag pratade jag med min lilla syster om det, vad det är och varför det görs. Hoppas ni hinner få den i tid utan tjat  
  • NeLe
    Edds skrev 2012-05-26 18:43:03 följande:
    jag vet faktiskt inte vad hindersprövning är? :O någon som har ork att förklara lite snabbt?:D
    En hindersprövning skickar man in innan ett bröllop till skattemyndigheten som ska bekräfta att man varken är gift -i dagsläget då man planerar att gifta sig- eller att den man ska gifta sig med inte är ens syskon/förälder osv. Lite snabbt och enkelt sådär
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012