Vi som väntar smått i September 2012
Flisan skrev 2012-05-22 19:03:06 följande:
Hej hej ! Behöver lite råd här..!
Första barnet och har varit lite orolig över en specifik grej inför förlossningen.
Det är så att större delen av kvinnorna i min släkt (på mammas sida) har haft för trångt bäcken och inte kunnat föda normalt. Mormor var tvungen att göra kejsarsnitt med alla 3 barn, min mor låg inne 1,5 dag med vardera barn i förlossning pga att det var så trångt och tog lång tid..
Nu till saken.. Jag och Sambon har precis börjat gå på en föräldragrupp!.. Jag passade på att fråga barnmorskan om just det här, om hur man kan titta bäckenbotten INNAN förlossningen så man vet att det inte är någon fara (eller att det är det, om det nu skulle vara fallet).. Svaret jag fick var fruktansvärt snorkigt och hånande när hon högt predikade om att "det finns inga bäckenförträngningar i i-länder idag"... "och förresten så är barnets huvud anpassat för att kunna ta sig igenom även ett trångt bäcken om så skulle vara fallet"..
Jag tog då upp mina exempel på familj och sa att mamma hade nämnt att hon undersökts innan för att titta att det skulle vara lugnt.. varav barnmorskan kontrar med "Ja, men du vill väl inte rönktgas när du är gravid? eller vill du det kanske??".. jag frågade om man inte kunde känna eller kanske titta på ultraljud, men då återkopplade hon bara och sa att "nej, det går inte, och förresten så finns det inga bäckenförträngningar i sverige numera, det är VÄÄÄÄLDIGT ovanligt"..
någon som har en idé om hur man kan titta upp eller hur man kan bemöta sånthär? :-/
Jag är inte rädd inför förlossningen alls, men jag vill gärna veta huruvida jag har ett för trångt bäcken eller inte! =/