• NeLe

Vi som väntar smått i September 2012

Den lilla M skrev 2012-04-26 15:26:28 följande:
    NeLe: hon skriver ju.. 2 veckor till rul vilket betyder att jag då är i vecka 21 (20+1) . Så tror hon menar att på rul kommer vara 20+1
    ja men det läste jag ju.. haha... Skyller på min trötthet nu när dottern är sjuk för femte dagen  
    Jag har RUL i samma veva ungefär, dvs om ca två veckor och jag kommer vara i v 19+6 enl sista mensen men v 19+5 enl KUB. Spännande att se hur det nya datumet blir men mer spännande är det att få se "ketchup" in action, speciellt när man inget känner än
  • NeLe

TIIIIPS!! Ni kollar väl på skönhetsbubblan nu på svt 1? Handlar om kroppen efter graviditeter och liknande....  

• NeLe
    idamarja skrev 2012-04-27 12:59:01 följande:
    Det är väl ganska svårt att öka produktionen när man ska enbart pumpa, det är iaf min erfarenhet o vad jag hört av andra mammor som också bara pumpat. Både ja o min sambo önskar stort att jag kan amma, inte för att han inte vill flaskmata men just för att det skulle vara så smidigt att alltid ha med sig färdiglagad mat till bebisen :) Men det är klart att man kan flaskmata också, ingen dör ju av det, men nog är bröstmjölk långt mkt bättre än ersättning, annars skulle det väl inte vara så på neo att man kan få andras mjölk till sin bebis.

När jag pumpade den första råmjölken på BB i  Gällivare var det en äldre sköterska som frös ner det i en medicinkopp, för vi for ju därifrån morgonen därpå, så våran son skulle få det när han kom tillbaks dit, men då var han två månader o hade inte fått mjölk på länge, så den ligger väl kvar i frysen där, kanske kan be om den till den här bebisen :P

bröstmjölk ska man inte spara så länge så jag tror inte den är kvar Hade dock varit en bra tanke haha
  • NeLe

Ida, tack för att du delade med dig... Kan inte tänka mig vad ni gått igenom och hur det känts... Jag är mer eller mindre mållös! *krama*

• NeLe
    Edds skrev 2012-04-30 23:04:30 följande:
    Är det ingen som har moderkakan centralt bak som jag? Ingen som gett sig till känna vad jag sett ;) undrar vad som är " vanligast ". i denna tråd verkar de vara framme : p
    Vad innebär det att den är centralt bak då? jag vet bara att den kan vara fram eller bak
  • NeLe
    idamarja skrev 2012-05-02 08:09:31 följande:
    Det verkar som att alla träffar sin BM ofta, jag har träffat min en enda gång, på inskrivningen. Nu ska jag träffa henne nästa vecka, när jag e i v 21. Det blir ju tätare ju längre man går, det minns jag ju men jag vill minnas att ja sprang hos BM titt som tätt m första barnet. Men nu är iofs min BM bara på plats på vår vårdcentral en gång i veckan

Idag e det v 20+0 här, känner bebisen mest på kvällen, o så brukar den komma igång när jag är i farten, men än e det små rörelser som bara jag känner innifrån. Än så länge är det ingen som har förstått att jag väntar barn, alltså förutom dom som vet,o det är ju bara våra familjer :) har gått upp 3 kg, för mig känns det verkligen väldigt lite, för vid den samma tiden när jag väntade sonen så var jag stor som bara den, men då hade jag ju kolosalt med fostervatten.  
    jag har också bara träffat henne vid inskrivningen... Nästa besök blir inte förrän jag är i v 21+4 (enl. sista mensen). 
  • NeLe
    Den lilla M skrev 2012-05-02 09:51:29 följande:
    Nej inte orolig över det eftersom dem kollade både min och fostrets blodgrupp redan i vecka 12 på mig, så både jag och den lilla flickan har samma blodgrupp . Be din BM kolla om hon inte redan gjort det!
    hur kan de kolla fostrets blodgrupp?
  • NeLe
    Den lilla M skrev 2012-05-02 10:21:46 följande:
    Vanligt blodprov ! Jag är rh-negativ o så även min lilla flicka

Från vårdguiden:

Med hjälp av ny teknik kan man nu tidigt i graviditeten upptäcka om en Rh-negativ mamma bär på ett Rh-positivt barn. Tekniken går ut på att man kan hitta fosterceller i mammans blod. Fostercellerna kan analyseras för att ge svar på om barnet är Rh-negativt eller Rh-positivt. Om det visar sig att en Rh-negativ mamma bär på ett Rh-positivt barn kan man ge mamman en vaccination kring graviditetsvecka 28-30. Detta för att förebygga att mamman ska bilda antikroppar mot barnets blod. 
    jasså där ser man. Men detta görs väl då bara ifall mamman är RH-negativ antar jag just i syfte för att ta reda på ifall fostret har detsamma eller det motsatta... Är man RH-positiv (mamman) så har barnet också RH-positivt (alternativt 0) per automatik och en koll behöver inte göras.
  • NeLe
    Den lilla M skrev 2012-05-02 10:34:31 följande:
    NeLe: Ja det stämmer. För det är ju ingen ide att kolla fostrets blodgrupp om mamman är rh+. Men eftersom jag är rh- och min man är rh+ så kollade man på mig.
    Dem tror ju även att denna teknologi i framtiden kommer kunna användas se om det är en pojke eller flicka och ännu mer viktigt ifall det finns några kromosom fel. Förstår vad skönt om dem kan ta bort fostervattensprov utan allt går att se via ett blodprov
    ja låter ju som rena drömmen, mindre risken för missfall om inte annat
    BlomsterFröken skrev 2012-05-02 10:42:03 följande:
    Ja då är det idag det gäller.... vi ska på UL :) som man har längtat och nu börjar man bli nervös, men ska avverka några timmar på jobbet innan det är dax...!

Vet att vi är fler idag som ska iväg, så lycka till allihopa :)   
    ha det så mysigt på RUL:et nu. Hoppas ni får kika riktigt ordentligt på er lill*
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012