Inlägg från: IdaVasterflo |Visa alla inlägg
  • IdaVasterflo

Vi som väntar smått i September 2012

Idag har jag varit på RUL och läkarbesök! :) Allt såg bra ut med liten, så nu känns det lugnt och skönt ett tag framöver! Nytt BF-datum den 10 September, så jag blev tillbakaflyttad exakt en vecka. 

Blev sjukskriven resten av graviditeten, och ska få gå på täta kontroller. Nästa kontroll blir i vecka 25 och sedan varannan vecka. Antagligen kommer det att bli planerad igångsättning någonstans mellan vecka 37-39.

Fick även bekräftat att moderkakan ligger i framvägg precis som jag trodde. Har misstänkt det eftersom jag inte känt så starka rörelser än. I mina tidigare graviditeter har jag känt sparkar väldigt tidigt (ca. vecka 14) och nu känner jag mest rörelser åt sidorna och långt ner.

:D 

• IdaVasterflo
    Em:  Jag är sjukskriven pga. risk för att jag har en genetisk sjukdom EDS (Ehlers Danlos Syndrom) som min syster och mamma nyligen blivit diagnoserad med. Syndromet kan påverka all sorts bindvävnad i kroppen , och vid en graviditet så kan det innebära för tidig börd men även risk för avlossning av moderkakan. Påverkar leder och muskler och jag har en massa foglossningar också. Och så förstås pga psykiska skäl, med tanke på att mina barn dog vid födseln vid min förra graviditet.

Som min underbara läkare uttryckte det idag: Du ska inte behöva stressa, ha det jobbigt eller någonting. Du ska bara ha det skönt och försöka njuta nu!  
  • IdaVasterflo
    eiramis skrev 2012-04-16 18:17:39 följande:
    Önskar att jag inte köpt något angelsound eftersom det är just bristen på ljudet av bebishjärtslag som ger mig sån panik. Köpte den eftersom jag vet att jag så lätt får för mig saker och får ångest så jag tänkte att då skulle jag kunna lyssna med den och lugna ner mig. Men så har det ju tyvärr inte blivit.
    Usch, jag skulle aldrig våga ha en sådan. Kan tänka mig den lilla hjärtattack man skulle få varje gång man inte hittade något ljud! 

Jag tror att det kan vara svårt att hitta åt hjärtljuden så här pass tidigt i graviditeten, barnet har ju ganska mycket plats att röra sig på och kan ligga väldigt svåråtkomligt för att fånga upp ljuden. Tänk på att hjärtat bara är någon centimeter stort! När jag var på ultraljud i vecka 16 (15+) så sa barnmorskan att det är svårt att se några detaljer i hjärtat för att det är så himla litet än. Jag tycker du ska lägga undan den där apparaten och vänta tills du varit på ultraljud och sett barnet och sedan vänta ännu några veckor innan du eventuellt börjar använda den igen. 
  • IdaVasterflo
    Edds skrev 2012-04-16 17:34:40 följande:
    jag blev bakflyttad, eller hur man nu säger, bebis kommer 2 dagar tidigare enligt deras beräkning =) så 4 september och mätte 15,6 cm.. är det huvud-lår det eller ? För hon sa inget om det , vi läste bara på bilden
    De mäter ganska mycket vid RUL, både huvud, och lårben, längd huvud-stjärt om barnet inte ligger för "krokigt". Sen så mäter de även magsäcken, lever, och gör en bedömning av storleken på urinblåsan. Min ultraljudstekniker sa att man inte ska kolla för mycket på siffrorna på skärmen för det kan vara längd på lite av varje. Men 15,6 cm låter ju som att det kan vara ungefärlig längd huvud-stjärt.
  • IdaVasterflo
    Edds skrev 2012-04-16 19:11:23 följande:
    jo hon mätte ju en massa olika grejer där och jag hade hjärtat i halsgropen hela tiden hehe men jag bara log så jag har träningsverk i kinderna.

vi hade en kvinna som utbildade sig så hon hade en mentor med sig så vi fick ju titta på bebis i en timme, det var sååååå mysigt , var lite glad att det tog extra tid :D
    Haha, ja man tackar inte direkt nej till lite extra-tid!  Jag skulle egentligen vara på RUL i morgon, och hade tid för läkarbesök idag. Men när vi kom dit så frågade de om vi inte ville ta allting på en gång istället så det kom ju som en glad överraskning. Så läkaren hon surrade på medan ultraljudsteknikern gjorde sitt och sedan när läkaren var klar och gått så gick hon igenom allt en gång till och förklarade för oss och tog bilder och så. Så det blev ett väldigt trevligt besök idag!
  • IdaVasterflo
    Maglan skrev 2012-04-16 19:16:32 följande:
    Ida: vilken läkare har du? Vi hade Adrian med tvillingarna. Tyckte han var bra men speciell ;)
    Jag hade också Adrian när jag väntade mina tvillingar. Speciell helt klart, men väldigt noga och omtänksam. Kollade alltid en gång extra och så. Hade det varit han som fick bestämma så hade det nog inte gått som det gjorde med mina tvillingar. Det var inte förrän jag fick åka till Sundsvall som saker gick fel. 

Nu har jag Helena, det var hon som utförde akutsnittet när jag fick Liv och Indra. Och sedan dess har jag haft kontakt med henne när det har varit någonting. Dels så tog hon hand om mig när jag hade missfall i höstas, och sedan såg till så jag fick börja med premalut-nor och pergotime. Tyvärr så slutar hon nu den 29/4 för ett annat jobb. Så nu vet jag inte alls vem jag kommer att få träffa framöver. 
  • IdaVasterflo
    Maglan skrev 2012-04-16 19:37:24 följande:
    Okej :)

Beklagar ännu en gång vad som hände med dina döttrar :(

Helena hat jag träffat någonsin gång, fick åka in på fl då jag väntade tvillingarna och hade superlågt tryck. Tror det låg på 70/30 eller nåt sånt. Hon verkade bra då.

Hoppas du får någon bra nu då. Är Adrian kvar eller?
    Ja enligt Helena så är han kvar, så vi får väl se om det blir han den här gången också. Hade ju i och för sig varit trevligt då man känner sig lite trygg med honom. 
  • IdaVasterflo
    AM79 skrev 2012-04-16 20:05:24 följande:
    Var på Rul idag - bild finns i bildtråden. Fick en ny tid för UL i vecka 32 då min moderkaka låg för långt ner. Rör den sig inte i takt med att barnet växer kommer jag inte att kunna föda vaginalt utan måste då få kejsarsnitt. Någon som varit med om detta?
    När jag väntade min första dotter så låg min moderkaka långt ner vid RULet. Fick en tid för nytt UL i vecka 30 och då låg den på bra läge.
  • IdaVasterflo
    Dag och natt skrev 2012-04-16 21:34:25 följande:
    Usch, är så nervös för i morgon så jag har gråtit flera gånger i dag. Håll tummarna för oss i morgon kl 8, att allt är bra med bebben!
    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Gravid igen v 19+

Förstår att du är nervös. Jag vet hur det känns. Trodde nästan jag skulle börja gråta när jag skulle in till läkaren idag. Man intalar sig nästan att det ska vara något fel, kanske för att skydda sig själv lite om det skulle vara så. Men det går nog bra ska du se! Jag håller i alla fall tummarna för dig! :)
  • IdaVasterflo

Illamående och kräkningar, är det något som går nu eller? :-P Jag har känt mig jätteknepig i magen igår och idag. Nästan som att jag är hungrig, fast ändå inte. Mest illamående! 

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012