Inlägg från: IdaVasterflo |Visa alla inlägg
  • IdaVasterflo

Vi som väntar smått i September 2012

SophiaSundgren skrev 2012-05-14 06:17:11 följande:
    Idavasterflo - kanske eran barn får samma födelsedag då. :) spännande.
    Har fortfarande inte hört något ifrån henne men det går säkert jätte bra, hon kämpar nog på för fulla muggar.
    Min sömn blev såklart påverkad, vaknade en gång i timmen, så trött är man idag. Men men, smällar man får ta.
    haha, ja kanske det. Min kompis har ju bestämt att det ska bli en flicka också så att hennes och mitt barn kan gifta sig! :-P Jag såg mer framför mig att de ska bli bästa kompisar. Men men, framtiden får utvisa! haha
  • IdaVasterflo
    Superbia skrev 2012-05-14 12:15:16 följande:
    IdaVasterflo: Vad säger din dotter om att hennes syskon dog? Hur har ni pratat om det med henne?
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥ BF 120916

Jag försökte vara så ärlig som möjligt ända från början. När vi var på sjukhuset så var det ingen som sa något till henne om vad som hände. Och jag hade försökt förbereda henne tidigt om vad som händer när bebisarna ska komma ut. Att mamma får ont i magen och att då åker man till sjukhuset och sedan kan man få sova där i några dagar osv.. Så när vi kom hem från sjukhuset så trodde hon såklart att vi varit hos doktor och "plockat ut bebisarna". Det första hon lade märke till när vi kom in var att magen var borta, så hon började att kolla omkring oss. Jag kommer aldrig att glömma den förvrrade och besvikna minen hon fick när hon märkte att vi inte hade några bebisar med oss. Så jag satte mig med henne ganska omgående och berättade vad som hade hänt. Att bebisarna hade blivit jätte-sjuka inne i magen och att de dog och inte kunde stanna med oss. Att de kanske var små änglar nu. Pratade lite om att de har ju varandra så de slipper vara ensam. Det kändes ganska skönt att svärmors hund hade fått en tumör och dött ett par månader tidigare, så vi hade liksom hunnit pratat om döden och så redan då. Men det är ändå svårt att förstå för en treåring. Hon trodde ändå ibland att bebisarna var på sjukhuset och skulle komma hem sen. Och sedan när vi hade begravning så hade vi två nallar med änglavingar vid kistan, och Irma var helt övertygad om att det var hennes bebisar. "mamma, ser du, de har blivit små söta nallar!". Så de sitter på en hylla i hennes rum nu, och hon kallar dem fortfarande för sina små bebisar.
  • IdaVasterflo
    Edds: Vad skönt att allt såg bra ut!  

Alltså, det här med preventivmedel är något jag inte alls tänkt på. Herregud, nu gav ni mig lite ångest! haha.
     Jag har inte använt något preventivmedel sedan jag tog ut min P-stav när jag var 16. Blev gravid någon månad innan jag fyllde 18. Efter att Irma föddes så tänkte vi att det fick bli syskon när det ville. Ammade Irma i 1 år och 8 månader, och sedan tog det ytterligare ett år och några månader tills jag blev gravid igen. Och efter tvillingarna så har vi ju försökt att få barn hela tiden. 
      Nu vill jag helst inte ha fler barn efter detta, i alla fall inte än på ett tag. Jag vill bara få vara lycklig ett tag som när Irma var nyfödd och vill inte att något nytt ska hända som ställer till det för en igen. Och då kanske man måste skydda sig på något sätt också! heh..

Jag har bara varit höggravid på vintern förut, så det ska bli en ny erfarenhet att vara det på sommaren! Men jag känner att jag har väldigt mycket mer energi nu än föregående gånger. Så jag tror nog att solen gör sitt för välmåendet. Och som sagt, det känns ju kanonbra att man har några månader på sig innan nästa sommar och badsäsong att fixa till kroppen lite!
  • IdaVasterflo
    Nussebarnet skrev 2012-05-14 17:09:35 följande:
    Jag har testat p-plåster, det har väl både för och nackdelar. Det är bra för att man bara behöver byta en gång i veckan. Men eftersom det är klister så blev det som en rand runt plåstret där det fastnade ludd och sånt från kläderna. Det är ju också lite dyrare än många andra p-medel. Men över lag tyckte jag plåsterna var bra och enkla att hålla koll på.

Jag kommer sätta in en kopparspiral efter fl. Någon som vet hur länge man ska vänta innan man kan sätta in den?
    Kopparspiral brukar man väl ofta sätta in i samband med återbesöket hos bm efter förlossning har jag för mig. 
  • IdaVasterflo
    Superbia skrev 2012-05-14 21:17:49 följande:
    Är det förresten någon som blivit gravid "med lite hjälp på traven" här i tråden? Tänker IVF eller andra varianter.

Inget så drastiskt, men jag åt premalut nor och hade fått utskrivet pergotime efter mitt senaste missfall. Men jag hann aldrig börja med pergotime innan jag blev gravid.
  • IdaVasterflo
    Isa 84 skrev 2012-05-14 21:58:06 följande:
    Jag skriver inte så mycket här i tråden men jag läser desto mer.. =)  Jag har PCOS och vi försökte i ett år utan resultat, sedan fick vi hjälp hos en privat gynekolog. Så jag har ätit dessa hormontabletter Pergotime några månader, men det gav inget resultat så jag fick börja med sprutor med hormon istället, Puregon. Och det tar man precis som en insulinspruta för diabetes, direkt i magen...  Och när det efter mycket om och men bildats ett ägg så fick jag ta en ägglossningsspruta, Otrivelle. Så efter ett år med hormonbehandlingar så tröttnade jag på att det inte tog sig när jag väl fick ett ägg.. och fick då höra talas om en gammal husmorskur.. så i smyg utan att säga till min gynekolog så började jag äta bidrottninggelé, extra E-vitamin och rosenrot samt ta en matsked linfröolja varje morgon. Började med detta den 14 december och fick ägglossning den 20e december som tog sig!!   Och nu sitter jag här med en stor mage... vilken lycka!

Grattis! Ibland hittar man helt enkelt rätt! . Jag tror att det är många sådana här gamla recept som funkar, som helt enkelt blivit lite bortglömda i och med dagens medicin och sjukvård. Men de kunde en hel del förr också! Jag kommer alltid att tänka på min farfar när jag hör om sådana "gamla knep". När han föddes så föddes han alldeles för tidigt, vägde endast 900 g och var nära på dödfödd (andades inget och svag puls). Då tog de och doppade honom i vartannat kallt och varmt vatten, och tillslut så fick de liv i honom. Tur var väl det, annars hade man inte suttit här idag!
  • IdaVasterflo

Bus norpan: haha, härlig historia med pillren. Det var helt enkelt dags!

• IdaVasterflo
    StarStruck skrev 2012-05-14 21:39:23 följande:
    Efter skräckupplevelsen igår med utrycking till förlossningen så kom jag på mig själv idag att jag bara packade ner saker till mig i väskan (om vi verkligen hade fått stanna kvar) när är det "normalt" att packa BB-väskan? Då tänker jag främst när det gäller kläder till mig och bebis, blöjor och så. Är ju bara i v 24 men jag har tänkt jättemycket på det sen igår.

Okej, saker du verkligen behöver med dig till förlossningen, oavsett vecka: 1. Kameran! Finns inget viktigare. Och det finns inget man skulle ångra så mycket om man inte tagit ordentliga bilder på sin bebis från den första stunden. 2. Legitimation/patientbricka. 3. Barnets pappa, eller någon annan viktig person. Saker som är bra att ha med sig: Pengar (+ småpengar) och mobiltelefon. Saker som är behändigt att ha med (men som oftast kan hämtas av någon senare): eget ombyte, stora bekväma trosor, hygienartiklar som tandborste, tandkräm, duschgel osv. Kläder till bebisen och blöjor och kanske en filt. Sen så kan man ju ha med sig hur mycket man vill, men dessa är väl de viktigaste sakerna. Och innan ni far hem måste ni förstås ha ett babyskydd.
  • IdaVasterflo
    Superbia skrev 2012-05-14 22:46:29 följande:
    Haha, det låter ju hemskt, men eftersom det funkade kan man ju skratta lite såhär i efterhand

Ja kan du tänka dig att vara den mamman då!? Fy sjutton vad läskigt!
  • IdaVasterflo
    StarStruck skrev 2012-05-17 09:43:15 följande:
    Nu vill jag ha ut den här ungen, jag får aldrig sova nu mer och speciellt inte på mage;(

Vad jobbigt att du känner så. Testa vila under en lite längre stund under dagen. Bebis i magen brukar oftast leva om som mest när man själv är stilla. Så är man stilla en längre stund på dagen så kan man lura bebis lite, och så är det större chans att h*n är lugn på natten. Jag är i alla fall tvärtom, jag vill gärna att det sparkar och rör sig när jag ska sova. Då sover jag tryggt! :) Men det finns inte många saker så frustrerande som när man inte får sova ordentligt under en längre period.
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012