Inlägg från: Choccolat |Visa alla inlägg
  • Choccolat

Vi som väntar smått i September 2012

LillaPluppen skrev 2012-03-29 11:14:15 följande:
    15+4 idag, ska in till gyn för undersökning idag vid kl 15 pga sammandragningar och kramper.

Det är både skönt och läskigt med kontroller....man får veta att allt är OK om det är det eller så får man veta att det e nåt som e påverkat o man kan "ta hand om det" 

Lycka till! Hoppas du får en underbar bekräftelse på att allt står alldeles utmärkt till! =)
  • Choccolat
    naggym skrev 2012-04-03 14:19:34 följande:
    Är det någon fler här i tråden som känner obehag efter ni kissat? För mig sticker det och drar typ i livmodern upp mot naveln så jag kan knappt röra mig.. Jätte obehagligt.. Går över efter kanske 5 min och det har inget att göra med om jag hållt mig länge eller inte..

Mhh.. för mig känns det typ som att det gör ont i livmodern när den får mer "plats" efter att urinblåsan tömts.. eller nåt.. Går över ganska fort men är absolut inte bekvämt..
  • Choccolat
    idamarja skrev 2012-04-10 09:26:49 följande:

Jag förstår faktiskt inte hur ni tänker kring det här med rul, eller ul över huvudtaget, det är ju inte för att få reda på könet på barnet, det är rakt ingen julafton att gå på ul. Det är fosterdiagnostik för att se att barnet mår bra och se eventuella problem hos barnet. Att man sen idag kan ta reda på könet är ju en sak men att man får ta reda på det tycker jag e helt o håller dumt. Varför ska vi veta det? Tror ni att folk genom tiderna har haft svårt att knyta an till barnet i magen för att dom inte vetat könet? Nu förstår jag om många av er tycker jag har fel i min uppfattning men det må så vara menjag tycker det är fel att vi ges möjligheten att ta reda på könet på barnet. För det ska ju inte spela någon roll vem det är som är där inne, däremot är det bra att veta om barnet är svårt sjukt så sjukvården kan vara förberedda när barnet ska födas för att kunna ge bästa tänkbara vård från början.

Jag åker på rul i morgon och det jag är orolig över är att barnet inte ska vara friskt, men är det inte friskt så är jag glad att dom ser det så dom vet att vara förberedda när barnet föds. Namn kan man ändå fundera på, pojknamn o flicknamn paralellt med varandra, o klänningar kan man vänta med att köpa tills man fött en liten flicka. Nej ni får bli hur argna ni vill på mig men det är helt vansinnigt att tycka att det är orättvist att inte få ta reda på könet i det landsting man bor i, det är bra att man måste betala för sådana saker tycker jag, Varför ska skattemedel gå till vår nyfikenhet? 

Om du ville framföra en poäng så lyckades du. Om du ville göra det på ett otrevligt sätt så tycker jag även att du lyckades med det.

Varför du ska behöva veta vad andra har för anledningar att veta kön övergår mitt förstånd. Det övergår även mitt förstånd att folk orkar sitta med pekpinnar angående saker som inte gör en fluga förnär.. Om någon tycker att det är lika spännande att få reda på könet som det är att det blir julafton kan väl du strunta i det. Själv förstår jag inte skillnaden i spänningen om man får reda på kön i v 20 vid rul eller v 40 vid förlossningen. Men jag respekterar att folk tycker olika..

Jag tycker inte att du nödvändigtvis har fel i din uppfattning. Du kan ha vilken uppfattning som helst. Men kanske vi skulle kunna försöka uttrycka oss med lite ödmjukhet och respekt här inne.. Tänk på att tråden är full av hormongalna gravidsjuka käringar!     
  • Choccolat
    Alicias skrev 2012-04-10 10:15:42 följande:
    Lyckar RUL nu på morgonen! Allt såg ut som det ska och bebis levde loppan och drack vatten där inne. BF datumet stämmer fortfarande på dagen, härligt! Fick också veta att vi väntar en liten pojke som vi trott Skrattande Lycka!!!!

Åhhh stort grattis!!!!!!!
  • Choccolat
    Vili skrev 2012-04-10 10:36:08 följande:
    Hemkomna från ultraljudet där vi fick se en frisk liten gosse HELT FANTASTISKT :)

Åh så underbart!! Grattis!
  • Choccolat
    VMD skrev 2012-04-11 09:05:29 följande:
    Jag vågar äntligen vara aktiv här på familjeliv och erkänna (mest för mig själv) att jag är med barn (BF 27/9)! :) Innan 12:e veckan ville jag inte tänka på att jag hade ett litet foster i magen, var så himla rädd för missfall. Nu är "ungen" snart 16 veckor och om ytterligare några veckor är det dags för ultraljud, det ser jag fram emot :)
    Det jag egentligen ville säga med mitt inlägg är: hej hej, nu är jag här och jag är gravid ^^
    Åhh va roligt! Välkommen hit! Hoppas du kan njuta av din grav nu och slappna av! =)
  • Choccolat
    Den lilla M skrev 2012-04-12 14:02:29 följande:
    En liten fråga till er som lyssnar med doppler:

Jag är i vecka 19 (18+2) och lyssnade efter hjärtat förra veckan för första gången och då var det straxt nedanför/vid sidan av naveln men idag så hittade jag det lilla galopperande hjärtat och en kick rakt in i dopplern strax över blydbenskanten. Ska det verkligen gå och hitta så långt ner i vecka 19, jag menar får den plats där nere i den här veckan? Kan dem flytta runt sig så mycket..

Jag brukar hitta hjärtat någon/några cm under naveln. Sist jag lyssnade tog det mig över 5 min att hitta.. grävde ner typ under blygdbenet innan jag fick höra hjärtat slå.. Mitt eget höll ju på att stanna flera gånger på vägen.

Igår på ul fick bm trycka ner "dopplern" långt ner under blygdbenet för att titta på fossingarna. Hon sa att min livmoder gick upp till naveln/strax över så bebis har tydligen otroligt mycket plats att simma runt på.. =) 
  • Choccolat
    JePaLuLi skrev 2012-04-17 14:58:29 följande:
    Starstruck: men för att slippa ta ut fp innan bebisen har kommit så kan man söka gp. Det tänker jag göra iaf, jag tänker inte slösa på mina föräldradagar redan innan bebisen anlänt.

Under vilka "förutsättningar" har man rätt att ansöka gravidpenning?
  • Choccolat
    JePaLuLi skrev 2012-04-17 15:33:32 följande:

Det gäller att man har ett tungt arbete, eller att det är farligt på något sätt eller liknande.

Jag jobbar som förskollärare på en småbarnsavdelning där det blir mycket lyft, obekväma arbetsställningar, man är ensam med barnen osv. De allra flesta brukar iaf bli beviljade gp under de förutsättningarna. 

Oki.. tack.. hoppas du får igenom det!
    Jag har nog inte mycket att hoppas på.. inte så stor risk att typ skrivaren eller datorn får liv och flyger på mig.. och att lyfta ett papper eller två är ju inte det tyngsta...
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012