Inlägg från: Frokenpilla |Visa alla inlägg
  • Frokenpilla

Vi som väntar smått i September 2012

Fina namn alla har! Jag har också haft mycket rinniga flytningar...nu har jag dock fått svamp! så går omkring med en tampong doppad i filmjölk!

Är det någon mer än mig som har foglossning här inne? jag blir tokig snart på att inte kunna röra mig. Hade det inte varit för det hade jag mått bra. 

Våra namnförslag på pojke är:
    Frank
    Igor
    Henning

Flicknamn:
    Majken
    Ellen 

• Frokenpilla

"skönt" att höra att man inte är ensam. Hade inget sånt här sist så det är lite främmande att vara så handikappad. Jag vill boa och städa och greja men kan inte göra något. Räcker med att handla sen blir man sittande. Nätterna är vansinnigt jobbigt. MEN; kommit på att jag kan vända mig nu om jag ställer mig på alla fyra först!

Hur överlever ni andra? Ibland vill man bara gråta, och förstår era män?! min verkar inte fatta ett smack. Han tror väl jag är sjukskriven för skojs skull.  

• Frokenpilla

Har med bäddat ner skydd under madrassen (ett vanligt madrasskydd) dels pga vatten och dels pga bröstmjölk. Mitt vatten gick i sängen klockan 9.30 på morgonen sist, och jag läckte sjuka mängder bröstmjölk....!

• Frokenpilla
    Em skrev 2012-07-19 16:25:29 följande:
    Barmorskebesök idag i v 31. Allt va bra, total viktuppgång 10,5 kg o SF på 30. Bebisens hjärtljud låg på 148 o mitt blodtryck va 120/65. Då återstår bara det lilla problemet att jag inte jan röra mig utan att gråta!! Jag har sån sjuuuuk ischias!!! Inget hjälper o sömn är i princip otänkbart! Känns som om (ursäkta franskan) har en kniv uppkörd i svanskotan....men man måste ju röra sig ändå...likna efter busiga sonen, trösta, hjälpa och göra andra vanliga saker! Ska nog hyra tens.
    Det där är precis som jag har, och jag har fått diagnosen foglossning. Har ont där bak i fogarna i svanken/rumpan, det bara knakar! och där fram, det känns precis som du beskriver, som en kniv emellan benen. Fick bekräftat idag av läkaren att det är foglossning också...Barnmorskor har dock en tendens att tro att det är ischias...

Hon sjukskrev mig iallafall 2 veckor till i väntan på besked om Graviditetspenning. Är rädd att jag inte får något av det eftersom jag är arbetslös med timanställning.. Men har jag ingen sjukskrivning måste jag jobba (som usk på äldreboende på mina timmar, får inte tacka nej!) vilket är en omöjlighet, jag får ju inte tacka nej! så min läkare (som är mycket hjälpsam) tycker också jag ska ha sjukskrivning/graviditetspenning men hon visste inte om hon skulle sjukskriva mig från min arbetslöshet?! eller timanställning. Hon sjukskrev mig iallafall från timanställningen, vilket känns logiskt. 

Dock har hon sagt att man bara kan sjukskriva gravida fram till vecka 35+5 om det inte finns någon fara för barnet? har försökt googla men hittar ingen info. Aldrig hört om det innan, min syster blev nämligen sjukskriven för foglossning fram till förlossningen. 

Har ju fortfarande inte fått besked om varken sjukskrivning eller graviditetspenning gått igenom så jag är lite nervös att jag kommer stå utan pengar... Bättre dom kan informera med en gång om det är godkänt eller inte för då får man väl stämpla istället!

Fick Citodon utskrivet men gillar _inte_ tanken på att äta tabletter!
  • Frokenpilla

Ursäkta...sitter här med regält ont...sammandragningar konstant. Det känns som en SJUHELVETES mensvärk. Bör man göra något eller är detta normalt? haft sammandragningar sen vecka 17 men inga som gör ont...eller är det såhär med andra barnet?

• Frokenpilla
    JePaLuLi skrev 2012-07-20 21:32:52 följande:
    FrokenPilla: Att man har förvärkar är inget konstigt. Med min tvåa hade jag det tidigt och jag var till och med öppen ett par cm en dryg månad innan han behagade komma ut Bm sa också att dessa förvärkar blir värre för varje barn.. Dock ska man vara uppmärksam på om de inte ger sig, tilltar i styrka eller blir regelbundna. Då kan det vara bra att åka in till fl för en koll...
    Oh! tack för svaret! ytterligare en sak att stå ut med...! :)
  • Frokenpilla
    StarStruck skrev 2012-07-23 00:39:07 följande:
    Liten uppdatering: vi kom hem från fl tillslut. Fick en riktigt otrevlig läkare. Grejen man har på magen när man mäter sammandragningarna satte dom inte fast ordentligt, den halkade bort hela tiden och den som mäter hjärtaktiviteten fick vi ligga och hålla i hela tiden. Jag är ju överviktig och läkaren sa att "ja, nu får du sota för ditt okontrollerade matintag, sammandragningarna är svåra att mäta så jag kan inte avgöra om det är det eller inte" jag försökte förklara att utrustningen inte ens satt fast på mig utan halvt låg i sängen men han bara pratade i munnen på mig. Nästa morgon kommer han inte och ger mig världens föreläsning om att jag inte borde blivit gravid och totalt dumförklarade mig. Han sa även att jag äter för mycket, då sa både jag och min sambo att jag knapt kan äta nånting och har bara gått upp 6 kg (vilket både jag och min bm är nöjda med), då påstår han att jag ljuger! Eeeh, jaha ja. Då sa vi tack och hej! Han jobbade inte där egentligen och är nog bara semvik så nu får jag hålla igen till semestertiderna är över för han får fanimej aldrig komma i närheten av varken mig eller min bebis. Fy fan säger jag bara, vilket rövhål!! Jag kanske tycks överdriva men hans röst, den bara skrek avsky och allt han sa lät så hatiskt att det var obehagligt ;( min sambo sa samma sak!
    Sådär får dom inte behandla dig. Det ska du anmäla. Det är ju fruktansvärt!

Jag har en liten som också ligger på tvären. Ibland bökas det neråt så det känns som det ska komma ut något och det ilar i hela musen! men, sen ligger den på tvärsen ändå. Min tjej låg redan fixerad och färdig i vecka 30 så jag undrar ju lite.... Kommer göra vändningsförsök om den inte gör det själv. Jag har läst att man inte får föda vaginalt på vissa ställen om den ligger i säte. Är det så? Jag vill verkligen inte ha ett KS utan föder hellre i säte. Kan dom tvinga mig?! 
  • Frokenpilla

Nicu: Vet du vad riskerna är med sätesförlossningar? Varför man helst inte vill göra det? har fått intrycket av att de flesta sjukhus inte tar i en med tång om man vill föda i säte...

• Frokenpilla
    NICU skrev 2012-07-23 12:37:47 följande:
    Tilläggas ska att det finns både risker vid sätesbjudning OCH vid eventuellt snitt. Själv är jag snitträdd, men skulle nog välja snitt framför sätesbjudning. Men jag är otroligt imponerad av de mammor som väljer att föda säte vaginalt! =)
    Tack för infon NICI.

Hade nog inte vågat om jag inte haft en väldigt snabb förlossning (med effektivt värkarbete) bakom mig. Jag är jätterädd för snitt, det känns som jag har mer kontroll över min kropp om jag föder vaginalt. Det är synd att det fattas kunskap bara. Jag hoppas den vänder sig i rätt läge snart men vad jag förstått kan det dröja läääänge vid andra graviditeten. 
  • Frokenpilla
    Rosie78 skrev 2012-07-23 21:45:27 följande:
    Hej ! Har bf 13 sep , men förmodligen kan det bli tidigare, ska på tul 2 aug, nu till mitt bekymmer, pluggar i vanliga fall på sommar jobbar jag på äldre boende som undersköterska, har fruktansvärt ont i fogar, knä å skulderblad, va te dr idag , fick halv sjukskrivning fram te sista aug , nu har jag redan plockat dgr på schemat, så man kan säga att jag blev sjukskriven 1 timme, jag fixar verkligen inte å jobba, sist fick ja en liten blödning, får ju ingen hjälp vad gör man, funderar på att hoppa av jobbet, bäbis förre pengar, bryter jag kontrakt då? Har jag rätt att hoppa av
    Har också haft sommarjobb som uska. Fick hel sjukskrivning pga fogarna direkt. Vet dock inte om den blir godkänd av FK än. Men det är klart du ska ha det. Det är ju jättetungt. Kontakta läkaren igen.
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012