Inlägg från: IdaVasterflo |Visa alla inlägg
  • IdaVasterflo

Vi som väntar smått i September 2012

Den lilla M skrev 2012-07-02 12:31:24 följande:
    BB-väskan kommer jag nog packa runt vecka 37 så några veckor kvar .
    Åå den där BB-väskan ja. Den tänker jag inte packa förrän nära inpå bf. Har de andra två gångerna varit ute i god tid, och har bägge gångerna lyckats packa ner en massa saker jag vill använda innan det varit dags. =P 

Jag kan inte fatta att det är så lite tid kvar av graviditeten. Är ju i vecka 31 redan! Min man sa till mig igår: Nu är det juli, och om du blir igångsatt som de sagt att du kanske blir, så kanske vi får barn nästa månad! 

NÄSTA MÅNAD!   haha, jag blev helt ställt. Det låter ju hur lite som helst! Och om man tänker hur fort Maj och Juni har gått så kommer det ju bara säga poff så är man där!
  • IdaVasterflo

Här är en till som bor i byggkaos! :P vi håller på att renovera hallen och hela vägen uppför trappan och den lilla hallen på övervåningen. I källaren har vi nyss gjutit nytt betonggolv i det rummet som ska bli badrum, och i Augusti kommer en firma och lägger kakel och klinkers där. Ska bli så oerhört skönt att få ett nytt, stort badrum istället för vår gamla äckliga lilla duschhörna i tvättstugan som vi använder just nu! Och så fort badrummet är klart så ska det fräschas upp i resten av källaren. Pjuh! Det är verkligen saker att fixa med hela tiden i gamla hus!

• IdaVasterflo

Vi är helt fast när det gäller namn! Jag har i alla fall fått för mig att det är en pojke, så det är väl mest pojknamn som vi diskuterar. Min man har snöat fast på Fred, men det vill inte jag. För mig är det nog en Aron om det är en pojke. Är det en flicka så vet jag inte alls vad hon ska heta. Det känns som att jag redan döpt mina barn till alla flicknamn jag gillar! Men namnet Ilse är ett som jag börjat fastna lite för, men när jag säger det till någon så får jag bara konstiga blickar! Haha. Men ett måste ju passa ihop med Irma i alla fall.

• IdaVasterflo

Usch och fy för mardrömmar säger jag bara! 

För några veckor sedan drömde jag att jag var ute och gick ensam och det var ganska mörkt ute. Av någon anledning så var jag ganska rädd och jag försökte ringa till min man men det gick inte att komma fram. Så går jag förbi ett lägenhetshus där jag bott förut och går in innanför porten.
     Där kommer det en kille gående som jag känner igen, men inte kan placera direkt. Han har någon slags skenor på benen och använder kryckor. Och då tänker jag "ja just det ja, det var ju han som var med i en bilolycka!" Och jag beundrade honom för hans styrka att ta sig igenom en sådan olycka.

Jag börjar prata med honom och han är jätte snäll och charmig. Han vill att jag ska följa med han och hans kompis på en fest en bit härifrån. Och eftersom jag varit så rädd i mörkret så följer jag med, för det känns så tryggt i hans närvaro. Vi anländer till festen och han presenterar mig för en massa människor som är där.
     Sedan går jag på toaletten och försöker än en gång att få tag på min man, men det går fortfarande inte. Då går jag in i ett sovrum och lägger mig på sängen och gråter. Den här killen jag följt med kommer in och börjar trösta mig, och vi kommer varandra så nära och jag känner mig väldigt trygg och omtyckt. Ungefär som att vi skulle kunna bli bästa vänner, riktiga själsfränder. 

Och just då när drömmen är som mysigast och tryggast så vaknar jag väldigt plötsligt och när jag vaknar så kommer det som en käftsmäll: Den killen dog i bilolyckan. Han klarade sig inte. Han gick i klassen över mig i skolan. Jag hade hand om en del av blommorna till hans begravning. 

Och av någon anledning så fick jag för mig då, i yrvaket tillstånd, att jag också skulle dö. Att han skulle hjälpa mig över. Och den känslan sitter fortfarande kvar, nästan varje kväll i skymningen känner jag av det obehaget som jag fick efter den drömmen.  Brr..

• IdaVasterflo
    FijaLija skrev 2012-07-10 15:11:12 följande:
    usch och fy!! :/ *ryser* Men vem vet, han kanske kommer hjälpa dig över när det blir din tur. Eller så uppenbarar han sig i dina drömmar för att försäkra dig om att han tar hand om dina flickor tills du kommer!
    Ja jag vet inte. Inte för att jag kände honom särskilt väl. Men det är ju en sådan där tragisk händelse som verkligen påverkar en också, när en sådan ung och fin människa måste lämna livet så tidigt. Det var inte direkt lättsamt på jobbet heller dagarna innan och på dagen då begravningen hölls. Många personer i min egen ålder som var in och beställde och köpte blommor och de flesta var ju helt förkrossade. Det är sånt som sätter spår antar jag.  
  • IdaVasterflo
    Nuttzh skrev 2012-07-10 15:35:37 följande:
    Har en liten fråga.. Både idag och igår har jag haft sammandragningar typ hela tiden, igår var det bara vanliga sammandragningar som jag inte störde mig på nått märkvärt, mer än att det är obehagligt när dom kommer hela tiden. Idag sedan 4 timmar tillbaka så har det börjat igen. Men nu får jag samtidigt som jag får sammandragningar ont i ryggen samt magen. och det känns liksom tungt mellan benen.
    Kan tillägga att jag de senaste dagarna har jag spytt, vartit dålig i magen, haft ont i kroppen. Var hos BM med och hon sa att bebbisen lagt sig til rätta nu.

Någon som känner igen det här, antingen att det varit så dagarna innan bebisen vill komma ut eller att det kan bero på nått annat.   Kanske inte så många i denna  tråden som kan svara på om det varit så innan bebisen vill ut men alla svar är välkommna =)
    Jag tycker det låter som att du skulle behöva kolla upp det där, ifall det är bebis som vill komma ut. Det kontrolleras ganska snabbt om livmodertappen är påverkad. För mig låter det ungefär som värkarna kändes i början när jag skulle föda min dotter. Men man kan ju ha obehagliga sammandragningar även om det inte är förlossning som startat. Men eftersom det är ett tag kvar till BF så är det säkrast att kolla upp.   
  • IdaVasterflo

Jag har för övrigt också varit väldigt knepig i magen de senaste dagarna. Mått illa och haft som magknip. Blä!

• IdaVasterflo
    Nuttzh skrev 2012-07-10 16:01:55 följande:
    Jag vet att jag hade förvärkar i två 2 veckor innan mitt 2.a barn kom och då öppnade jag mig bara till 4 cm. sen fick dom sätta igång mig och då gick det på någon timme. men då var jag fullt gången. men förvärkarna borjade i vecka 37. vet inte om det ska vara sähär när man väntar 3e.. men så som jag känner nu kände jag ju då med, samma känsla ungefär, men är bara i v 30 nu ju..

Ja, förvärkarna kan ju starta ett bra tag innan. Men jag vet inte om det är särskilt bra om de börjar så pass tidigt ifall man börjar att öppna sig. Vill ju helst att bebis ska vara kvar i magen ännu några veckor kanske.
  • IdaVasterflo

Tjoho! Idag har jag varit på tillväxtultraljud. Har ju ganska stor mage, och det har nog fått sin förklaring idag. Enligt mätningarna så ligger lilla bebis på + 26%. "normalvikt" i denna vecka, 32+0, ligger på 1900g. Min bebis beräknas nu väga lite drygt 2400g. Tittade på siffrorna på skärmen och mätningen på bebis buk visade 34 veckor, och huvudet 36 veckor. Hehe! Men å andra sidan så sa de ju att min dotters huvud såg så väldigt stort ut också på ultraljudet när jag väntade henne, och hon hade alldeles normalstort huvud så man kanske ska ta mätningarna med en nypa salt. Men h*n är inte för liten i alla fall!

• IdaVasterflo
    sofia gbg skrev 2012-07-16 06:29:08 följande:
    Hej tjejer! har inte skrivit något i den här tråden, har bf i oktober men tycke det är roligt att följa er som är en månad före :) Såååå fina gravidmagar alla har i bildtråden :) Ni verkar kunna så mycket, har en fråga som ni gärna får kommentera om ni kan / har lust. Min BM tar inte min oro på allvar så jag frågar här innan nästa besök då jag ska ta upp det igen. Jag väntar mitt första barn. SF mått på 23 i v.25.     Min mamma förlorade ett barn i v. 40 pga av för lite fostervatten, ngn som vet om det är ärftligt? De kollade med ctg o hjärtljuden var bra men två dagar senare var det försent, de ville inte sätta igång för det var en fredag "kom tillbaka på måndag"....hade de tagit ett UL så hade det synts att det var för lite vatten.... det ska tilläggas at detta var -85.    Jag vill gärna ha ett extra UL för att kontrollera mängden forstervatten. På RUL sa BM bara att de konstaterar att det finns forstervatten.  Ngn som vet? LÄngtar såå efter liten :)      

Jag tror faktiskt att de är mycket bättre på att kolla sådana saker nu än de var då. Min mamma förlorade också en dotter pga brist på fostervatten. Hon hade antagligen vattenavgång i vecka 30, men när hon sökte vård så sa de att så var inte fallet. Två veckor senare födde hon en liten dotter som var väldigt sjuk pga att hon inte haft något fostervatten. Detta hade också lätt kunnat konstaterats med hjälp av ett ultraljud, men det var väl inget man gjorde bara sådär. Det var 1987. Tala om din oro för din barnmorska, så kan du säkert få göra ett ultraljud lite senare. Och annars så gör de oftast ultraljud rutinmässigt om man går över tiden, just för att kontrollera fostervattensmängden.
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012