Inlägg från: LillaBabyK |Visa alla inlägg
  • LillaBabyK

Vi som väntar smått i September 2012

My pregnancy från Baby center (finns att byta språk till svenska) är en grym app! Där skriver man i förlossningsdatum och om man först tar det från FL och sen det man får av barnmorskan så stämmer det i alla fall in perfekt på mig. Min cykel är på 31 dagar (medel) men allt från 28-34 men det har fungerat för mig.

Pregnancy är den bästa appen enligt min åsikt, med gratis versionen kan man följa hela första trimestern (tror det var där det tog stopp) sen får man köpa den om man vill ha resten men den är verkligen toppen med listor som man kan göra själv, fina bilder och annat. Diggar den starkt. Där kan man fylla i sitt due date med LMP (last menstrual period) OD (ovulation date) eller EDD (estimated due date) den är dock på engelska. 

• LillaBabyK

Jag känner mig lite besviken.. jag tycker jag blivit lovad vissa symtom, som trötthet. Nu är jag snart halvvägs genom vecka 7 och jag känner mig inte speciellt trött. Inte mer än vad jag är från att min nya livsrutin är att jag ska gå på upp halv 8 på morgonen och det är inte direkt något jag är programmerad för. Men förutom den bakfylle känslan så har jag absolut inga problem att vara vaken halva natten.. det suger eftersom jag egentligen behöver medicinsk hjälp för att sova men inte kan ta mina älskade Stilnoct nu.

• LillaBabyK
    Vili skrev 2012-01-19 16:41:18 följande:
    Idag har vi varit med om det sjukaste konstigaste härligaste någonsin....

Jag började ju som ni kanske minns blöda i måndags, gjorde då ett vul där man såg foster och hinnsäck som var normalt fast inga hjärtslag. Blött sedan dess mestadels brunt och det har sett om som om hinnor av något slag kommit ur mig. Lite blödning ibland och mer ibland samt ont i magen.

Idag var det dags för ett nytt vul för att bekräfta ett missfall.

I min mage ligger då en räka på 7mm med hjärtslag. Vår bebis lever. Det är helt galet. Vi är så chockade. Tillbakaflyttade några dagar till 6+4

Blöder fortfarande litegrann läkaren menade att det var normalt men ett observandum, eventuellt kan det bli missfall ändå men risken är nu liten när man sett ett levande foster trots blödningen.

Chockad är förnamnet.
    Gud jag är alldeles tårögd! Fy fan så härligt! Välkommen tillbaka! Vilken liten kämpe du har där inne! Hjärta och allt! Så underbart!
  • LillaBabyK
    Nelliepop skrev 2012-01-19 16:33:37 följande:
    Jag har inte mårr illa i mina tidiga graviditeter... Jag mår illa dygnrt runt nu... Sover i omgångar på dagarna... Samtidigt måste vi göra klart tonåringarnas rum under garaget.. De får var sitt rum o ett gemensamt vardagsrum med en stor altan ner mot sjön... Måste bli klar till nästa helg.. Vet inte hur jag ska orka bara????

Någon som har ett super tips på mitt illamående????      
    Sniffa citron och laga mat med färsk ingefära. Prova att ha tajtare hårband runt handlederna och ät något litet varje gång du vaknar på natten för att kissa.
  • LillaBabyK
    LillyRose skrev 2012-01-19 15:50:42 följande:
    ALLA graviditeter är olika! Visa spyr, andra sover sig igenom dagen..vissa känner inget
    Jo jag veeeet men jag hade ju lite räknat med att bli trött, har liksom spelat alla kort på det :P
    Jag vill helst inte få sömntabletter, oavsett om dom anses säkra eller inte, vill inte ta några mediciner medan lillen utvecklas. Men jag har sånna absurda sömnproblem. Jag är inte orolig för att något inte stämmer utan känner mig bara lite snuvad :P 
  • LillaBabyK
    Eddies skrev 2012-01-19 19:27:21 följande:
    Åå vilka glädjebesked Vili !!!

Tillbaka till detta eviga matproblem... Jag försöker verkligen äta fisk, och jag vill inte hålla på och äta dom där omega tabletterna. MEN jag har så jäkla svårt att hitta fisk. Dom säger att man får äta nästan vilken fisk som helst, men min BM sa att den inte skall vara vakuumpackad.

All jävla fisk jag köpt har varit vakuumpackad i lådan. Bläh... idag köpte jag typ 4 små torsk fileer för 50 spänn... jag kommer ju bli ruinerad haha

Lite nyfiken bara på hur ni underhåller kroppen med all fisk man skulle få i sig ? :) (2-3 ggr i veckan liksom)
    Jag förlitar mig helt på tillskott eftersom fisk för mig smakar kallsup. Men tekniskt sett så skulle det räcka med att äta en bit torsk/lax i veckan och sen några makrill mackor till frukost. Jag äter även alger. Fast jag har tagit omega-3 tillskott (DHA/EPA för att vara exakt, ALA är ju rätt värdelöst) i över 2 år dagligen, det måste jag för att hjärnan inte ska bli ett kaos! 
  • LillaBabyK
    LillStinis skrev 2012-01-19 21:24:30 följande:
    Grattis och välkommen Nelma. Vilken rolig överraskning för er.

Måste berätta en fiskstory. Köpte färsk torsk förpackad (ej vakum) på Ica maxi. Jag hittade torskmask!!! Bläää, kan inte äta det mer. Håller mig till Lax.

För övrigt tänkte jag höra om andra känner igen sig i detta. Jag brukar normalt gå på toa och göra tvåan 1 - 2 gånger per dag, men nu går det i bästa fall 1 gång varannan dag och då är det som små hårda stenar.
    Se till att du börjar dricka mer vatten (drick en liter om dagen) och mer fibrer, frukt och torkad frukt som innehåller fibrer och bröd och annat (dödsviktigt att du matchar det med vatten dock annars kloggar du igen) för förstoppning är inte kul.. jag har redan haft hemorrojder så jag har satt det i system att se till att maskineriet fungerar för jag kommer inte orka att vara gravid med foglossning och allt vad det innebär och sen få hemorrojdjävlar!
  • LillaBabyK
    ÄngelnDennis skrev 2012-01-20 02:13:39 följande:
    Bara jag som är vaken skulle jag tippa på i tråden Tungan ute Men önskar så att jag fick sova! Zzz.. 
    Har en liten kille här som fyller/fyllde 2 år idag som ligger full i vattkoppor.. Skriker som kniven satt i han var 5-10 min.. Det gör ont i mamma hjärtat..  Har skum mot vattkoppor men verkar inte fungera alls.. Det gjorde det på den äldre som hade för 3 veckor sedan. 

Får se om jag får sova nått.. lilleman behöver verkligen sova :/  
    Nej men stackars liten :( Hoppas han kan få lite vila snart.. innan sin stora dag och allt.
    Jag är vaken men jag räknas nog inte mitt dygn är ju så många timmar före er :)

Det är svårt att sova, jag får ont och sover med kudde mellan benen redan.
  • LillaBabyK
    LöjligaFamiljen skrev 2012-01-20 10:02:54 följande:
    Har gått in i vecka 8 nu och illamåendet börjar komma ganska mycket. Inte så att jag spyr men det finns där hela tiden... Har heller ingen direkt matlust på riktig mat. Inte ens mackor så idag blir det frukt till frukost...
    Isglass fungerar för mig :D
  • LillaBabyK

Har varit på VUL och vi kan FORTFARANDE inte se bebisen, puh! Men själva bebis blåsan hade växt från 6.7mm till 24mm, det är ju otroligt. Inte konstigt att jag haft ont när jag gått och lagt mig! Dock tyckte både jag och sköterskan att vi vid ett kort ögonblick på några sekunder kunde se en liten bebis med ett hjärta så nog är den där inne. Den får en vecka till på sig att växa till sig lite!

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012