• yourmama

Ska det vara förbjudet med julavslutning i kyrkan?

Många skolor förbjuder avslutningar i kyrkan av rädsla för att bryta mot lagen och kränka barn med annan religion än den kristna. Nu skriver Kristdemokraternas Göran Hägglund http://www.aftonbladet.se/debatt/article14109452.ab att han vill ändra lagen. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Ska det vara förbjudet med julavslutning i kyrkan?
  • sahara sahara

Jag tycker att skolan ska vara sekulär, och att kyrkan ska vara helt skild från staten. Kyrkobesök gör man i studiesyfte, inte med religiösa avsikter.

Jag är fullständigt medveten om att kyrkan kanske är den lokal i närheten med bäst akustik, men det spelar ingen roll. Skolbarn ska inte tvingas välja mellan att gå i kyrkan och att avstå julavslutningen.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Lallipop

Men hur många svenskar är aktivt kristna? De flesta av oss har inget nöje av kyrkan och dess verksamhet - ärligt talat tror jag nästan det är fler aktivt troende muslimer i sverige idag, så en moske hade ju passat fler religösa. Annars välkomnar ju buddisterna alla sorters religioner, så där kanske de flesta passar in.

Skolorna har väl aulor och gymnastiksalar. Nej, jag vill inte få mitt barn pålurat en religion, och har det inte med religionen att göra så finns det andra bra lokaler.

• Trident5678

Jag har inget emot att kyrkan används som lokal vid skolavslutningar ... men prästen eller någon annan företrädare för kyrkan ska inte delta.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • knisse

jag tycker att det är viktigt att skolan är neutral när det handlar om religion och politik.

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Veladis
    sahara sahara skrev 2011-12-21 16:06:10 följande:
    Jag tycker att skolan ska vara sekulär, och att kyrkan ska vara helt skild från staten. Kyrkobesök gör man i studiesyfte, inte med religiösa avsikter.

Jag är fullständigt medveten om att kyrkan kanske är den lokal i närheten med bäst akustik, men det spelar ingen roll. Skolbarn ska inte tvingas välja mellan att gå i kyrkan och att avstå julavslutningen.

Instämmer.
    Trident5678 skrev 2011-12-21 16:22:56 följande:
    Jag har inget emot att kyrkan används som lokal vid skolavslutningar ... men prästen eller någon annan företrädare för kyrkan ska inte delta.

Problemet är ju dock att i kyrkan bestämmer inte skolan, där bestämmer kyrkan - och prsäten kan egentligen göra vad hen vill...
  • Trident5678
    Veladis skrev 2011-12-21 16:25:08 följande:
    Problemet är ju dock att i kyrkan bestämmer inte skolan, där bestämmer kyrkan - och prsäten kan egentligen göra vad hen vill...
    Och om prästen propsar på att aktivt delta anser jag att skolan ska avstå från att hålla avslutningen i kyrkan.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • knisse

jag tycker att man borde avskaffa jul och pask och andra religösa traditoner i skolan

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Tow2Mater
    knisse skrev 2011-12-21 16:24:30 följande:
    jag tycker att det är viktigt att skolan är neutral när det handlar om religion och politik.
    Ha ha! Skolan neutral angående politik? Det var nytt. Ingen driver väl den "Svenska modellen" som skolan.
  • knisse
    Tow2Mater skrev 2011-12-21 16:32:11 följande:
    Ha ha! Skolan neutral angående politik? Det var nytt. Ingen driver väl den "Svenska modellen" som skolan.
    fast det gör det ju inte mindre viktigt snarare tvärt om
Svar på tråden Ska det vara förbjudet med julavslutning i kyrkan?