Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Ska det vara förbjudet med julavslutning i kyrkan?

Håller helt med Hägglund!

• Tow2Mater
    knisse skrev 2011-12-21 16:24:30 följande:
    jag tycker att det är viktigt att skolan är neutral när det handlar om religion och politik.
    Ha ha! Skolan neutral angående politik? Det var nytt. Ingen driver väl den "Svenska modellen" som skolan.
  • Tow2Mater
    Veladis skrev 2011-12-21 16:34:52 följande:
    Hen sa inte att skolan är neutral, utan att hen tycker att skolan ska vara det. Viss skillnad, eller hur.
    "jag tycker att det är viktigt att skolan är neutral" läste ju jag ....
  • Tow2Mater
    Karl Pilkington skrev 2011-12-21 16:34:45 följande:
    Tow2Mater skrev 2011-12-21 16:32:11 följande:
    Ha ha! Skolan neutral angående politik? Det var nytt. Ingen driver väl den "Svenska modellen" som skolan.
    För mig handlar "den svenska modellen" om hur arbetsmarknadens parter förhandlar med varandra. Vad menar du?
    Den Svenska Modellen, bl a: "...och den av socialdemokrater och socialliberaler drivna socialpolitiska utjämningssträvanden..."
    Skolan är, och har alltid varit, medvetet och unermedvetet stödjare av typiska socilademokratiska ideal och mål.
  • Tow2Mater
    Veladis skrev 2011-12-22 10:00:29 följande:
    ...och som det är nu är det bara de kristna förklaringen som gälelr och som förmedlas till barnen. Rätt eller fel? Är inte vår unika nordiska historia minst lika mycket kulturarv som den kristna påverkan på vårt land?  
    Julen kanske förmedlas som främst Kristen tradition, men den Nordiska historian med Asagudarna ect stöttes o blöttes under hela lågstadiet till leda, iallfall när jag gick i skolan. Och det var (obligatioriska!) pjäser, sångframträdanden, etc etc om det. Det lilla man spenderade på Kristendomen och den Kristna julen var minimalt i jämförelse. Det är min personliga erfarenhet iallafall.
  • Tow2Mater
    Veladis skrev 2011-12-22 17:55:10 följande:
     Jag syftar i huvudsak på den kulturhistoriska, folkliga biten.
    Det nöts också under resten av året. Ar det så viktigt för dig att det måste ske just runt julen....?
Svar på tråden Ska det vara förbjudet med julavslutning i kyrkan?