Inlägg från: knisse |Visa alla inlägg
  • knisse

Ska det vara förbjudet med julavslutning i kyrkan?

jag tycker att det är viktigt att skolan är neutral när det handlar om religion och politik.

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • knisse

jag tycker att man borde avskaffa jul och pask och andra religösa traditoner i skolan

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • knisse
    Tow2Mater skrev 2011-12-21 16:32:11 följande:
    Ha ha! Skolan neutral angående politik? Det var nytt. Ingen driver väl den "Svenska modellen" som skolan.
    fast det gör det ju inte mindre viktigt snarare tvärt om
  • knisse
    Tow2Mater skrev 2011-12-21 16:57:07 följande:
    "jag tycker att det är viktigt att skolan är neutral" läste ju jag ....
    ja. det är det jag tycker är viktigt. jag skriver inte att skolan är neutral
  • knisse
    Punkster skrev 2011-12-21 18:24:53 följande:
    Jag håller med Hägglund, förutom att jag inte tycker att en präst nödvändigt måste läsa välsignelsen eller be böner på avslutningen. Kan man ha en avslutning i kyrkan utan böner och prat om Gud så varför inte. Avslutning i kyrkan är en fin tradition som jag tycker att alla borde få uppleva. Då blir ju kyrkobesöket just ett studiebesök.

För övrigt så tycker jag det är konstigt att antireligion-ivrarna ännu inte klagat på att vi öht har jul och påsklov. Anledningen till dem är ju kristna högtider. Huvaligen vad hemskt!  
    loven är i grunden för att man ska kunna hjälpa till med skörd och liknade och har inte med högtiderna att göra.
  • knisse
    pigglet skrev 2011-12-21 21:43:14 följande:
    Oj, vilka lov talar vi om nu? Skaolan börjar ju när skördetiden är igång som bäst? Vad skördas vid årsskiftet? Påsk? Sportlov? Jag synar...

Nej, ska vi inte ta och avskaffa alla kristna helger då - så vi inte kränker någon? Vi kan ju jobba alla dagar utom första maj, midsommar och nyår, känns ok? 
    det ändrades när folkskolan gick i graven innan dess hadde man 16 veckors sommarlov som splittades upp pa olika nya lov.
  • knisse
    pigglet skrev 2011-12-21 21:43:14 följande:
    Oj, vilka lov talar vi om nu? Skaolan börjar ju när skördetiden är igång som bäst? Vad skördas vid årsskiftet? Påsk? Sportlov? Jag synar...

Nej, ska vi inte ta och avskaffa alla kristna helger då - så vi inte kränker någon? Vi kan ju jobba alla dagar utom första maj, midsommar och nyår, känns ok? 
    varlov var ju tex nagot man hade för att man skulle kunna hjälpa till med plogning och sadd och det ommodulerades till pasklov senare när behoven ändrades.
    höstlovet var ett lov som var till för att hjälpa till att plocka ved och pinnar kottar och liknade innan snön bland annat.
Svar på tråden Ska det vara förbjudet med julavslutning i kyrkan?