Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Ska det vara förbjudet med julavslutning i kyrkan?

sahara sahara skrev 2011-12-21 16:06:10 följande:
    Jag tycker att skolan ska vara sekulär, och att kyrkan ska vara helt skild från staten. Kyrkobesök gör man i studiesyfte, inte med religiösa avsikter.

Jag är fullständigt medveten om att kyrkan kanske är den lokal i närheten med bäst akustik, men det spelar ingen roll. Skolbarn ska inte tvingas välja mellan att gå i kyrkan och att avstå julavslutningen.

Instämmer.
    Trident5678 skrev 2011-12-21 16:22:56 följande:
    Jag har inget emot att kyrkan används som lokal vid skolavslutningar ... men prästen eller någon annan företrädare för kyrkan ska inte delta.

Problemet är ju dock att i kyrkan bestämmer inte skolan, där bestämmer kyrkan - och prsäten kan egentligen göra vad hen vill...
  • Veladis
    Tow2Mater skrev 2011-12-21 16:32:11 följande:
    Ha ha! Skolan neutral angående politik? Det var nytt. Ingen driver väl den "Svenska modellen" som skolan.

Hen sa inte att skolan är neutral, utan att hen tycker att skolan ska vara det. Viss skillnad, eller hur.

Jag förstår inte hur man inte kan tycka det... 
  • Veladis
    Tow2Mater skrev 2011-12-21 16:57:07 följande:
    "jag tycker att det är viktigt att skolan är neutral" läste ju jag ....

Jag läste det som att det är vad personen i fråga tycker. Sen vet vi ju alla att skolan ofta inte lever upp till det.
  • Veladis
    Punkster skrev 2011-12-21 18:24:53 följande:
    För övrigt så tycker jag det är konstigt att antireligion-ivrarna ännu inte klagat på att vi öht har jul och påsklov. Anledningen till dem är ju kristna högtider. Huvaligen vad hemskt!  

FEL med stort F! Jag tycker det är skrämmande att så många inte vet att de flesta av våra högtider i grunden främst är årstidsbundna, inte kristna. Jul är inte ens ett kristet ord!
  • Veladis
    Punkster skrev 2011-12-22 07:26:30 följande:
    Även fast vi firar jul samtidigt som vikingarna firade midvinterblot så tycker jag att det är mindre viktigt. Det kvittar ju om man firar jul eller midvinterblot, eller döper om lovet från jullov till blotlov. Det är ju fortfarande en religiös helg och ett skollov.

Du behöver inte döpa om det till "blotlov", jul är ju fortfarande ett fornnordiskt ord.

Religiöst ursprung - ja, men det är ett hopkok och som det är nu är det bara de kristna förklaringen som gälelr och som förmedlas till barnen. Rätt eller fel? Är inte vår unika nordiska historia minst lika mycket kulturarv som den kristna påverkan på vårt land?  
  • Veladis
    Tow2Mater skrev 2011-12-22 16:58:09 följande:
    Julen kanske förmedlas som främst Kristen tradition, men den Nordiska historian med Asagudarna ect stöttes o blöttes under hela lågstadiet till leda, iallfall när jag gick i skolan. Och det var (obligatioriska!) pjäser, sångframträdanden, etc etc om det. Det lilla man spenderade på Kristendomen och den Kristna julen var minimalt i jämförelse. Det är min personliga erfarenhet iallafall.

Den personliga erfarenehten är du nog rätt ensam om, att man psenderar minimal tid på kristendomen och den kristna julen.

Och det är inte "asagudarna" specifikt jag menar. Jag syftar i huvudsak på den kulturhistoriska, folkliga biten. Folktro, seder och bruk, julen som årstidsfest+gammal tro+skrock+kristendomen intensivt sammanflätat.    Som det är nu handlar det mest om bibliska berättelser som upprepas varje jul från förskola till gymnasium, och varför ska det satsas så hårt på dem? Visst det tillhör allmänbildningen, men de finns också nedskrivet i Bibeln, bara att läsa. Det andra är ju mer intressant som originillea, unika svenska traditioner och kommer inte att finnas kvar om vi inte förmedlar dem till nästa generation.
  • Veladis
    Tow2Mater skrev 2011-12-22 18:00:33 följande:
    Det nöts också under resten av året. Ar det så viktigt för dig att det måste ske just runt julen....?

Nej. Men min erfarenhet är att det inte "nöts" alls, och jag vet att jag inte är ensam om den erfarenehten. Inte alls. Långt ifrån.
Svar på tråden Ska det vara förbjudet med julavslutning i kyrkan?