• yourmama

Ska det vara förbjudet med julavslutning i kyrkan?

Många skolor förbjuder avslutningar i kyrkan av rädsla för att bryta mot lagen och kränka barn med annan religion än den kristna. Nu skriver Kristdemokraternas Göran Hägglund http://www.aftonbladet.se/debatt/article14109452.ab att han vill ändra lagen. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Ska det vara förbjudet med julavslutning i kyrkan?
  • Karl Pilkington
    sahara sahara skrev 2011-12-21 16:06:10 följande:
    Jag tycker att skolan ska vara sekulär, och att kyrkan ska vara helt skild från staten. Kyrkobesök gör man i studiesyfte, inte med religiösa avsikter.

Jag är fullständigt medveten om att kyrkan kanske är den lokal i närheten med bäst akustik, men det spelar ingen roll. Skolbarn ska inte tvingas välja mellan att gå i kyrkan och att avstå julavslutningen.
    Instämmer.
    Tow2Mater skrev 2011-12-21 16:32:11 följande:
    Ha ha! Skolan neutral angående politik? Det var nytt. Ingen driver väl den "Svenska modellen" som skolan.
    För mig handlar "den svenska modellen" om hur arbetsmarknadens parter förhandlar med varandra. Vad menar du?
  • Veladis
    Ha ha! Skolan neutral angående politik? Det var nytt. Ingen driver väl den "Svenska modellen" som skolan.

Hen sa inte att skolan är neutral, utan att hen tycker att skolan ska vara det. Viss skillnad, eller hur.

Jag förstår inte hur man inte kan tycka det... 
  • Tow2Mater
    Veladis skrev 2011-12-21 16:34:52 följande:
    Hen sa inte att skolan är neutral, utan att hen tycker att skolan ska vara det. Viss skillnad, eller hur.
    "jag tycker att det är viktigt att skolan är neutral" läste ju jag ....
  • Veladis
    Tow2Mater skrev 2011-12-21 16:57:07 följande:

Jag läste det som att det är vad personen i fråga tycker. Sen vet vi ju alla att skolan ofta inte lever upp till det.
  • Tow2Mater
    Karl Pilkington skrev 2011-12-21 16:34:45 följande:
    För mig handlar "den svenska modellen" om hur arbetsmarknadens parter förhandlar med varandra. Vad menar du?
    Den Svenska Modellen, bl a: "...och den av socialdemokrater och socialliberaler drivna socialpolitiska utjämningssträvanden..."
    Skolan är, och har alltid varit, medvetet och unermedvetet stödjare av typiska socilademokratiska ideal och mål.
  • knisse
    Tow2Mater skrev 2011-12-21 16:57:07 följande:
    ja. det är det jag tycker är viktigt. jag skriver inte att skolan är neutral
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Punkster

Jag håller med Hägglund, förutom att jag inte tycker att en präst nödvändigt måste läsa välsignelsen eller be böner på avslutningen. Kan man ha en avslutning i kyrkan utan böner och prat om Gud så varför inte. Avslutning i kyrkan är en fin tradition som jag tycker att alla borde få uppleva. Då blir ju kyrkobesöket just ett studiebesök.

För övrigt så tycker jag det är konstigt att antireligion-ivrarna ännu inte klagat på att vi öht har jul och påsklov. Anledningen till dem är ju kristna högtider. Huvaligen vad hemskt!  

• Veladis
    Punkster skrev 2011-12-21 18:24:53 följande:
    För övrigt så tycker jag det är konstigt att antireligion-ivrarna ännu inte klagat på att vi öht har jul och påsklov. Anledningen till dem är ju kristna högtider. Huvaligen vad hemskt!  

FEL med stort F! Jag tycker det är skrämmande att så många inte vet att de flesta av våra högtider i grunden främst är årstidsbundna, inte kristna. Jul är inte ens ett kristet ord!
  • knisse
    Punkster skrev 2011-12-21 18:24:53 följande:
    Jag håller med Hägglund, förutom att jag inte tycker att en präst nödvändigt måste läsa välsignelsen eller be böner på avslutningen. Kan man ha en avslutning i kyrkan utan böner och prat om Gud så varför inte. Avslutning i kyrkan är en fin tradition som jag tycker att alla borde få uppleva. Då blir ju kyrkobesöket just ett studiebesök.

loven är i grunden för att man ska kunna hjälpa till med skörd och liknade och har inte med högtiderna att göra.
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • pigglet
    knisse skrev 2011-12-21 18:39:29 följande:
    loven är i grunden för att man ska kunna hjälpa till med skörd och liknade och har inte med högtiderna att göra.
    Oj, vilka lov talar vi om nu? Skaolan börjar ju när skördetiden är igång som bäst? Vad skördas vid årsskiftet? Påsk? Sportlov? Jag synar...

Nej, ska vi inte ta och avskaffa alla kristna helger då - så vi inte kränker någon? Vi kan ju jobba alla dagar utom första maj, midsommar och nyår, känns ok? 
Svar på tråden Ska det vara förbjudet med julavslutning i kyrkan?