Inlägg från: Punkster |Visa alla inlägg
  • Punkster

Ska det vara förbjudet med julavslutning i kyrkan?

Jag håller med Hägglund, förutom att jag inte tycker att en präst nödvändigt måste läsa välsignelsen eller be böner på avslutningen. Kan man ha en avslutning i kyrkan utan böner och prat om Gud så varför inte. Avslutning i kyrkan är en fin tradition som jag tycker att alla borde få uppleva. Då blir ju kyrkobesöket just ett studiebesök.

För övrigt så tycker jag det är konstigt att antireligion-ivrarna ännu inte klagat på att vi öht har jul och påsklov. Anledningen till dem är ju kristna högtider. Huvaligen vad hemskt!  

• Punkster
    Veladis skrev 2011-12-21 18:29:30 följande:
    FEL med stort F! Jag tycker det är skrämmande att så många inte vet att de flesta av våra högtider i grunden främst är årstidsbundna, inte kristna. Jul är inte ens ett kristet ord!
    Även fast vi firar jul samtidigt som vikingarna firade midvinterblot så tycker jag att det är mindre viktigt. Det kvittar ju om man firar jul eller midvinterblot, eller döper om lovet från jullov till blotlov. Det är ju fortfarande en religiös helg och ett skollov.

Jag undrar i mitt stilla sinne hur många muslimer/judar/buddhister/osv som tar illa upp av att vi i Sverige firar jul och påsk samt har skollov i anslutning till det, och hur många svenskar (alltså etniska svenskar, om man kan kalla det så) som skulle ta illa upp av röda dagar och skollov i samband med ramadan, hannuka osv. 
Svar på tråden Ska det vara förbjudet med julavslutning i kyrkan?