Jag lyckas inte hålla mig borta från er tjejer......
Jayt skrev 2013-01-11 09:54:37 följande:
Hej på er! Har inte varit så aktiv på senaste tiden men jag har läst lite då och då. Men nu kände jag att jag måste skriva lite till dig Maramina. Ett amh-värde på 0,6 är väl inte så lågt? Jag vet dock att man kan mäta på två olika sätt, men minns tyvärr inte vad de två olika heter. Iaf, mitt värde ligger på mindre än 0,2 så mitt är betydligt lägre än ditt men ändå så har mitt hopp blivit större och större. Jag har läst om flertalet tjejer som har blivit gravida, på naturlig väg, trots lågt amh. Troligtvis har ditt värde sett likadant ut hela tiden och ni har ju lyckats få ett barn, eller hur? Jag tycker absolut inte att ni ska ge upp! Se till att mannen börjar äta vitaminer så simmarna bli starkare sen fortsätter försöka! Om du vill läsa finns det en tråd som jag skriver i, det är för tjejer med lågt amh värde. Återkommer om namnet på tråden. Kram på dig!
Nej, 0,6 är inte helt kört men med tanke på mannens dåliga, ja, till och med mycket dåliga spermiekvalitet så är chansen att vi ska lyckas själva mer eller mindre obefintlig. Hade det bara varit låg AMH hade det varit en sak, men nu.... Mitt förhållandevis låga AMH var egentligen inte helt oväntad med tanke på att min mamma fick sina första tecken på klimakteriet när hon var 35-36 och vid 39 var det konstaterat, men att få det svart på vitt. Och jag är nu 36. Så hos oss är det "fel" hos oss både. Att jag deppade ihop har flera orsaker:
1) Mannens totala brist på visad intresse för hela vår situation
2) Pressad situation i allmänhet med en jobbig mamma som går och pratar vitt och brett om att jag ska vara gravid då min dotter sagt det (dotter inte ens tre år, och hennes bästa kompis på dagis har precis blivit storasyster)
3) i och med att vi har barn sedan tidigare måste vi bekosta all eventuell behandling själva. Med mitt låga AMH innebär det 29000 kr/försök. I alla fall på den klinik vi går på. De har psketerbjudanden med tre försök för 57000 men då måste kvinnans AMH ligga på 0,7 eller mer. Så enligt deras regler så är paketerbjudandet något som vi inte är berättigade till. Med tanke på att jag numera är arbetslös så är det ju inte direkt det lättaste att få fram några pengar. Visst, vi har en buffert vi skulle kunna tömma, men med tanke på att vi lärt oss dem hårda vägen att hus kan medföra stora, oväntade utgifter och vi vill gärna kunna bo kvar i vårt hus även om jag är arbetslös och trots att en sådan oväntad uppgift dök upp. Visst, det vore en sak om vi var själva men nu har vi ett barn som vi måste ta hänsyn till och som vi inte vill dra upp från den miljö hon är uppvuxen i
4)Vetskapen om våra minimala chanser att lyckas på egen hand. Även om jag visste att det fanns en risk för att det skulle vara så hade man ju hoppats att orsaken till att vi inte lyckats enbart berodde på mannen. Men nu är ju felet som sagt var hos oss både. Plus att min ämnesomsättning tycks variera väldigt efter att ha legat stabilt i 10 år(TSH som pendlat från 0,005 till 3,2 och nu senast 2,1 under loppet av sju månader och med endast en mindre ändring i doseringen av medicinen och den gjordes precis efter första provet).
Sedan kan jag väl tillägga att jag hela tiden har sagt att jag inte vill ge mig in på IVF av flera olika orsaker och att då få veta att det är troligtvis det enda sättet för att lyckas...