• Maramina

Vi som försökt ett tag utan plus

BaPumba skrev 2013-01-24 18:27:06 följande:
    Roligt att det är flera som är intresserade av odling och miljö, nu ser jag ännu mer fram emot att träffa er! :D

Ett annat boktips är "Jorden vi äter" som beställs genom Naturskyddsföreningen. Har inte läst den men ska definitivt beställa!

Skrämmande med paprika-infon Försöker! Jag köper inte konventionell paprika från Holland längre pga energislöseriet, men när det finns spansk konventionell paprika eller holländs ekologisk väljer jag ibland den spanska. Ska nog sluta med paprika helt istället, så viktig är den inte för mig.

Gällande tomater har jag läst, och hört på en eko-odlar-föreläsning, att det används stora mängder NPK (konstgödsel) vid all konventionell odling, som i sin tur övergöder hav mm. Så ur miljösynpunkt är ju all konventionell odling sämre, fast det kanske inte innebär så mycket bekämpningsmedel för alla grödor. Tomater på vintern är ju överlag inte så bra, oavsett om de är elologiska eller ej, eftersom de odlas i uppvärmda växthus. Men ibland fuskar jag och köper tomater mitt i vintern ändå, hur ska man variera alla rotfrukter tillslut liksom...

Intressant att höra om din utbildning Försöker! Jag ser fram emot när jag kan köpa grejer som du på något sätt varit med och drivit fram. :)

Och vad bra att de i restaurangen har en profil på närodlat och att de bjuder på enbart grönlistad fisk osv! Nu känns det som om jag är köpt av dom :-S
  • Maramina

Jag kan erkänna att jag inte slaviskt kör med ekologiskt även om min examen är inom bla miljö och miljökemi. Och vi har två bilar varav bara den ena är klassad som miljöbil. Och det är inte min bil... Ändå är det jag som alltid sagt att ska jag ha en bil så är det för att jag måste ha bil. Ska jag ha bil så måste den vara en miljöbil. Ska jag ha bil så ska den inte vara röd och den ska inte vara någon typisk tjejbil. Jag höll inte något av mina krav när jag köpte bilen... Men jag skyller mitt köp på försenad 30 års kris Om jag inte hade blivit arbetslös skulle jag med hög sannolikhet bytt bil nu till våren. Och blir det så att vi lyckas få ett barn till så måste jag byta bil för i min lilla cab finns det bara två säten... Men då blir det garanterat en miljöbil! Frågan är bara vilken sort och med vilken drivmedel. Det är ju inte så enkelt som att man bara ska kolla på utsläppen när bilen körs utan vill man vara riktigt miljömedveten bör man se till bilens hela livscykel, från att den tillverkas till att den är skutanavänd och hur den då hanteras

Nu hamnade jag lute utanför det jag hade tänkt skriva. Jag tänkte kolla nu mär det ändå är så mycket prat om just gifter, miljö och påverkan på människan och djur och narur, hur ser ni på användningen av olika p-medel som p-piller och andra hormonpreparat? och den hormonbehandling som genomförs i många fall vid fertilitetsbehandlingar? Jag syftar på att det som vi stoppar i oss även kommer ut ur oss och hamnar i grundvatten, hav och sjöar och påverkar därmed djur och natur oå olika sätt. Och vilket vilket väljer ni först om ni har att välja på ekologiskt odlat eller närodlat?

• Maramina

Det där med odling... Mannen bara suckar numera när jag kommer hemsläpandes med fröpåsar och jord och undrar om jag aldrig lär mig. Jag lyckas helt enkelt inte med mina odlingar. Jag börjar så bra med att plantera fröna, men sedan så blir det bara ytterst få av dom som det verkligen blir något av. Mycket beror nog på att med heltidsjobb och småbarn så har det helt enkelt inte funnits tid till sådant. Vi har en stor tomt på bortåt 1700kvm men det finns inte så mycket på den. Men bara klippningen tar 1,5 timme åt gången och så är det sluttningstomt så det är ett bra motionspass! Jag drömmer om ett växthus, men inte ens den klarar sig ju av sig självt. Jag förstår helt enkelt inte hur folk hinner med allt!

• Maramina
    Solrosen 83 skrev 2013-01-25 14:18:40 följande:
    Var inne och kollade på tågpriser till Göteborg nu för helgen för spa-träffen och priserna var betydligt lägre nu. Kostade inte mer än ett par hundra per resa istället för 600-700 när jag tittade sist. Kom på här nu att om man söker mer än 90 dagar framåt så är det alltid mycket dyrare. Så skulle kanske inte bli så fruktansvärt dyrt att hänga på i alla fall om det nu blir något av.

Vad roligt om du kommer! Inboxa mig i så fall ditt namn och om du vill ha hela paketet eller bara delar av den så bokar jag åt dig! Om du kommer så blir vi i alla fall sex personer Är det fler som är intresserade så gäller samma sak, inboxa ditt namn och vilken/vilka delar av paketet som du vill anmäla dig till. Hittills har alla valt hela paketet. För info om priser och vad de olika delarna bestod av så sortera inläggen på sidan så att endast mina kommer upp, så finns all information där

Jenso: Underbart med positivt tänkande! Det är ju lite så högpresterande elitidrottsmän tänker. Jag var via Trygghetsrådet på en föreläsning om positivt tänkande igår och där tryckte föreläsaren på just det där att man ska våga drömma och våga sätta sina mål högt. En annan sak som han sa, och som var så bra, var att det alltid finns något positivt i alla motgångar och att det ska man alltid leta fram. Då blir även motgångar lättare att hantera. Jag har själv med stigande ålder och mognad allt mer börjat tänka så, och det är banne mig sant! Visst, jag deppar ihop, men rätt snart så skakar jag av det värsta och går sedan framåt istället för att stanna och älta det hela. Och så lyckas jag så gott som alltid hitta något som var positivt med det hela.

Verkligen jättetråkigt att du inte kan komma på träffen! Annars så har Ryanair rätt billiga flygbiljetter om du skulle ångra dig Arken ligger på Hissingen precis som Säve flygplats
  • Maramina
    Försöker skrev 2013-01-25 16:35:20 följande:
    Vad kul att vi blir en skara iaf, ska bli så roligt att träffa er! Och ser fram att få unna mig lite lyx.

Fina maken har köpt biobiljetter till oss ikväll!  Så nu ska vi först ut och ta ett glas vin på nån bar, sen Les Miserables!

Vad mysigt! Det är bra att passa på med sådant och andra impuls saker, vi försöker få till biobesök, restaurangbesök och annat mys allt emellanåt men numera kräver det mer planering som tex att barnvakten är ledig och villig att ta hand om dottern. Visst gör vi en del impulssaker och restaurangbesök med dottern, men det blir inte direkt samma sak som när vi gör något på tuman hand. Dessutom blir det ju av någon anledning lite annan typ av restaurang när vi har med dottern...

Men om två veckor så åker vi, hela familjen på en miniweekend till Köpenhamn! Åh, vad jag längtar!
  • Maramina

Tack för alla tips! Är det inte konstigt det där, det är JAG som försöker få fram information, inte han?!

Vad kul att provköra bil JZ! Vi provkörde Ceed i höstas och jag gillade den, det blir spännande att se vad ni tycker.

Våra helgplaner är näst intill obefintliga. Jag håller på och målar om vardagsrummet och har nu fått en del av den klar, så nu ska vi flytta på möblemanget och maskera återstående del av rummet så att jag kan fortsätta målandet i nästa vecka. Annars så finns det inte mycket inplanerat. Kanske att jag och en kompis ses imorgon och åker och simmar några längder. Vi brukar göra det på söndagsmorgnarna men nu har det kommit annat emellan några veckor. Det kan nog bli någon tur i pulkabacken med dottern om det slutar blåsa så rysligt kallt. Fördelen med sluttande tomt är just att man inte behöver ta sig någonstans för pulkaåkning, utan att det räcker med att komma ut på tomten! Och då är det ju också en fördel om man inte har så mycket på tomten som man behöver vara rädd om, så som träd och rabatter

• Maramina

Grattis Thotis på din födelsedag! Hoppas att du haft en fin födelsedag!

Emmaduh, om du går bakåt i tråden så ser du att det är ett ämne som hanterats flera gånger i tråden. Det är naturligt att känna så. Vet din bekantskapskrets om att ni försöker? Att gå och prata med någon låter som en bra idé, så har du möjligheten, passa på att göra det.

• Maramina
    Emmaduh skrev 2013-01-26 22:25:26 följande:
    Maramina; tack för svaret! Ganska ny i denna tråd och har inte grävt jätte långt bak, får göra det :) mina vänner vet men inte vår familj/släkt. Ska till fertilitetsenheten i början av feb, ska se över möjligheten till samtal då. Vore skönt att lätta hjärtat :)

Hur länge var det nu ni hade försökt?
  • Maramina
    kanske 4a skrev 2013-01-27 06:27:08 följande:
    Jahapp då är det äl-tider igen, känner blandade känslor denna gången. Glad att det är dags igen, snart har vi en ny chans, men ledsen för jag orkar inte med ett minus till. Men jag hade ett snack med maken i går och sa precis hur jag känner just nu. Att alla samlade känslor börjar bli förmycket, det trycker på liksom. Jag är på gränsen till tårar ofta, trött och irriterad. Ledsen över att vi skulle haft vår bebis här nu typ. Jag kommer inte ihåg exakt vilket BF jag hade men jag tror att det skulle ha varit 2-3 veckor kvar och jag skulle ha blivit snittad lite tidigare. Ledsen över att barnen så gärna vill ha syskon. Så det känns bra att han vet precis. Man går runt och tänker att han vet ju redan, men vi fungerar ju olika. Det är klart han vet att jag inte tycker det känns roligt, men han visste inte att jag går och känner mig ledsen nästan hela tiden. Han frågade om han kan hjälpa mig på något sätt, men det är ju inte mycket han kan göra förutom att finnas där.

Så med detta vill jag säga till er andra som mår dåligt, det underlättar väldigt mycket mer än man tror att prata med någon om det. Kram på er nu ska jag åka och jobba :) 

Stor kram till dig! Och all styrka! Jag håller tummar och tår för att du nu ska få ditt efterlängtade plus!

Precis som du har jag inte riktigt koll på när BF skulle varit om jag inte hade fått mitt mf. Det första missfallet var BF någon gång i oktober och det andra i december tror jag. Det kan verka konstigt att inte ha koll på det men vid både tillfällena så kändes det inte rätt. Och det visade det sig rätt snart att inte vara. Men jag antar att det var någon slags skyddsmekanism som kom in och gjorde att jag inte direkt gick och väntade mig missfall, men jag gick inte heller och väntade barn. När min chef fick veta att jag hade fått det första missfallet (den berättade jag om för de misstänkte X och jag var tvungen att ställa in en tjänsteresa till Polen, den andre berättade jag inget om) så kollade hon konstigt på mig och frågade om jag inte ville vara hemma ett tag. Jag kände inget behov på det. Bekräftelsen på missfallet kändes snarare som en lättnad då det visade bara att jag inte hade inbillat mig något, att jag var inte knäpp. Och i efterhand så känner jag mig hemsk för att jag inte sörjt det mer och för att jag inte har haft bättre koll på när BF skulle varit. Och så har jag känt mig hjärtlös.

De roliga i det hels är att nu känns det som om att om jag lyckas bli gravid igen, så känns det inte som om det kommer att bli några fler missfall! Så vi får verkligen hoppas att det blir så!
Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus