Vi som försökt ett tag utan plus
Ett annat boktips är "Jorden vi äter" som beställs genom Naturskyddsföreningen. Har inte läst den men ska definitivt beställa!
Skrämmande med paprika-infon Försöker! Jag köper inte konventionell paprika från Holland längre pga energislöseriet, men när det finns spansk konventionell paprika eller holländs ekologisk väljer jag ibland den spanska. Ska nog sluta med paprika helt istället, så viktig är den inte för mig.
Gällande tomater har jag läst, och hört på en eko-odlar-föreläsning, att det används stora mängder NPK (konstgödsel) vid all konventionell odling, som i sin tur övergöder hav mm. Så ur miljösynpunkt är ju all konventionell odling sämre, fast det kanske inte innebär så mycket bekämpningsmedel för alla grödor. Tomater på vintern är ju överlag inte så bra, oavsett om de är elologiska eller ej, eftersom de odlas i uppvärmda växthus. Men ibland fuskar jag och köper tomater mitt i vintern ändå, hur ska man variera alla rotfrukter tillslut liksom...
Intressant att höra om din utbildning Försöker! Jag ser fram emot när jag kan köpa grejer som du på något sätt varit med och drivit fram. :)
Och vad bra att de i restaurangen har en profil på närodlat och att de bjuder på enbart grönlistad fisk osv! Nu känns det som om jag är köpt av dom :-S