• BaPumba

Vi som försökt ett tag utan plus

Pastell: Du ska räkna dag ett när mensen startar ordentligt. Det var läkaren noga med att poängtera för mig (började ju med pergo denna cykeln).

• BaPumba

Så himla kul med studien JZ!! Vilken grupp ni än hamnar i blir det ju av snart, såååå spännande! Äntligen händer det något :) Hur känns det att berätta för din pappa om IVF-planerna?

• BaPumba
    Pastell skrev 2012-11-30 12:09:05 följande:
    Är det dag 21 man tar blodprov? Isåfall blir det blodprov den 20-21:a haha. Precis att jag hinner förmodligen.

Ja klart man känner om brösten växt så mycket hihi Härligt!

Du tar progesteronprovet ca en vecka efter ÄL, så om du får ÄL cd 14 blir det blodprov ca cd 21. Jag fick ÄL igår på dag 17, så mitt blodprov blir ca cd 24. Jag känner mig helt säker på att jag hade ÄL igår (ont i äggstocken och max utslag på fertilitetsmonitorn), så ur det perspektivet känns det egentligen onödigt med ett blodprov.

Men jag misstänker att jag ändå har för lågt progesteronvärde (med tanke på mina spottings) så jag vill ändå kolla. Det är det enda de faktiskt inte har kollat hos mig och den starkaste orsaken jag kan komma på till att vi fortfarande är barnlösa! Det blir ett spännande december! :)
  • BaPumba
    Försöker skrev 2012-11-30 15:42:40 följande:
    Samma här faktiskt... Ju mer jag läser om det desto mer känns det rimligt att det är progesteronet. Har ju klockrena äl varje mån. Men vår läkare tar inte det provet, endast på cd 3. Men vi ska bli kallade nästa vecka, då kan jag fråga mer om det.  Har din läkare tagit upp det här med progesteron alltså?

För progesteronbrist är väl vanligt även med fungerande äl om jag förstått det rätt?

Jag tog upp med läkaren att jag har problem med spottings, och hon sa att dem kan bero på att gulkroppen inte funkar riktigt, och att det i sin tur KANSKE kan påverka att jag inte blivit gravid. Hon sa att man kan ge extra gulkroppshormon, men att det är syntetiskt och att forskning inte har kunnat visa att det har hjälpt för att uppnå graviditet. Samtidigt borde det ju inte vara helt värdelöst eftersom det är det man får vid IVF. Hon pratade bara om gulekroppen, jag vet att det hänger ihop med progesteron men vet inte riktigt hur?

Hur som helst, jag är villig att testa oavsett forskningen!

Nellin: Jag vill göra progesterontestet nästa vecka sen testar jag krämen. Eftersom det är första gången de testar detta på mig vill jag veta hur jag ligger till utan att mixtra. (Mer än pergon då!)
  • BaPumba

Maramina: Jag var där förra julen och käkade julbord med jobbet, massa god mat! Trevligt ställe också. Vi var där på kvällen dock och hade sista sittningen, och det kändes lite stressigt för de började duka undan buffén innan vi kände oss helt nöjda. Till veckan ska vi på julbord på Älvsborgs fästning, det ska bli lite spännande faktiskt. :)

Har du jobbat din sista dag på företaget idag? Har du hört nåt från intervjuerna?

• BaPumba

Försöker: Egentligen vet jag inte vad det är för vits för mig heller att äta pergo, jag har oxå ÄL varje månad. Men läkaren sa att ÄL kanske blir bättre och att jag får bättre koll på när den kommer. Fast det var ingen skillnad med pergo jämfört med vanlig ÄL, jag får alltid jättetydliga känningar i ena äggstocken när det är dags så det är ingen risk att jag missar den! Men det känns fortfarande bättre att prova med pergo än att inte prova något, för inte prova något är ju det vi gjort hela tiden och det har ju uppenbarligen inte fungerat!

• BaPumba

Nellin: Ett alternativ till stickor kan ju vara fertilitetsmonitor. En sån har jag, hur smidigt som helst och inga tveksamheter. Den visar en symbol när det är dags att ta ett test och visar fertiliteten som en stapel, när stapeln är på max är det ÄL. Den kostar runt 1200 kronor iofs och sen kostar stickorna närmare 300 (räcker 1-2 månader). Så ganska dyrt men otroligt smidigt!

• BaPumba

Hej tjejer! Nu är ÄL-tider över för denna månaden, för några dagar sedan. Och det känns så SKÖNT! Det har blivit mer ligga än vi är "vana" vid, så nu kör vi nog celibat ett tag! ;)

• BaPumba

Hehe, skavsår e ju inte så nice, det vill vi gärna undvika!

Men det är som att mitt underliv verkligen inte vill ha sex, oavsett vad hjärnan och resten av kroppen vill. Nästan halva månaden ska det ju krånglas med mens och spottings, och största delen av den kvarvarande halva månaden ska det krånglas med att vara sköra och lättirriterade slemhinnor. Max en vecka i månaden funkar det utan allt detta krångel, vid ÄL som tur är! Men då blir det alltid strul med obalans och obehaglig doft istället pga spermierna. Så underlivet verkar vilja ha celibat hela tiden...! Men det går jag inte med på! ;)

Jag hoppas verkligen att illamåendet lugnar ner sig för dig snart Stegen!

• BaPumba

Klart du kan gnälla Stegen, nu har ni gått in i ett nytt läge. Nytt läge = andra omständigheter = annat gnäll. :)

Min sambo är inte heller så brydd av spottings mm, men mina slemhinnor e så sköra även den tiden så det blir lite jobbigt för mig. Bränner och svider efteråt. Fast ibland struntar jag i det och kör ändå. Men det gäller att vara försiktig och samtidigt lyssna noga på kroppen, jag hade vestibulit när jag var yngre och det vill jag INTE ha tillbaka. (Eller tja, man blir aldrig av med vestibulit egentligen, man lär sig hantera den. Och den kan blossa upp igen om man inte lyssnar på och respekterar sin kropp.)

Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus