• kanske 4a

Vi som försökt ett tag utan plus

MissLoo86 skrev 2012-10-10 10:05:13 följande:
    Pastell: Skönt att undersökningen gick bra Glad
    Kanske 4a: Lycka till då Flört
    Lillnosen och Nellin: Lycka till!

Här har tanten precis tagit slut så förhoppningsvis ÄL om typ 10 dar.
    Det kanske bara är jag men tycker dagarna innan ÄL är rätt sköna, man är mer avslappnad och tänker inte så mkt på bebisverkstad. Dagarna efter ÄL går iaf jag och tänker mkt på om det har tagit sig denna gång lr inte..

Hoppas ni alla får en fin dag!{#emotions_dlg.flower}

Tack för det och välkommen hit :)
    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort. MA juni-12
  • kanske 4a
    cindy03 skrev 2012-10-10 11:54:21 följande:
    Jag mår helt utmärktSkrattande är i v 6 nu enligt FL kalendernGlad

Hoppas att det inte gör något om jag följer er här. Tycker man hängt med ett tag och det skulle vara roligt och veta hur det blir för er....

men säg gärna till om det blir för tokigtFlört 

Det är klart du ska hänga med oss!
    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort. MA juni-12
  • kanske 4a
    72dagar skrev 2012-10-10 13:56:18 följande:
    Kanske 4a, kanon med äl!

Spolning imorrn. Nervös.

Hua jag förstår det, hade jag också varit. Men snart är det gjort!
  • kanske 4a

Härligt med lite positiva besked i tråden, spolningar som gått bra, prover som är bra osv. Nu kör vi tjejer!!

• kanske 4a
    72dagar skrev 2012-10-11 11:51:12 följande:
    Tillbaka. Gjorde inte ont alls. Bara lätt obehagligt. Blöder inget. Har fått antibiotika.

Skönt att det gick bra! Det kanske inte är så farligt som alla säger då :)
  • kanske 4a
    Försöker skrev 2012-10-12 08:34:24 följande:
    Neeej! Det verkar som det var mensen som gick igång! Fan... Skrikandes Förstår inte hur, det är ju exakt mittemellan äl-dagen och BIM. En hel v för tidigt. Det har aldrig hänt förr, min lutealfas är alltid 16 dagar. Skit, skit, skit...Gråter

Nu blir det iaf utredning om några veckor.  
    Nej! Men vad konstigt, varför ska det alltid krångla när man börjar få upp hoppet. Kram!
  • kanske 4a
    Ciccie86 skrev 2012-10-12 11:14:35 följande:
    Nu åker jag vidare, behövde nog lite luft.. Hoppas jag lyckas ta mig fram till mamma :) Ska svepa några glas vatten.. Hatar att må illa. Kram

Ja fy det är inget roligt, det är det som toppar min lista över positiva saker med att jag inte blev gravid den här gången heller. Några veckor till utan illamående!! :)
  • kanske 4a
    Nellin skrev 2012-10-12 22:57:35 följande:
    Jag och min sambo är båda heltidsstudenter, och vår läkare sa, "ja, tänk så passande i tiden, för då har ni ju verkligen möjlighet att styra hur ni fördelar timmarna själva". Nu jobbar jag förvisso samtidigt och får in lite extra pengar, men min poäng är att du inte ska oroa dig över sådant som vad personalen tycker och tänker. Inte över någon annans åsikter heller för den delen. För det första så tror jag inte att de bryr sig om vad ni gör, för det andra så är det fler än jag (jag tänker då främst på andra föräldrar som jag känner) som anser att studietiden är den mest fördelaktiga tiden att skaffa barn, just för att man har så stor möjlighet att styra över veckans timmar själv. :)

Det finns så många barn som föds in i hem där heltidsjobb och höga inkomster finns, men där det också är det enda. Jag tror på kärleken, omtanken och FAMILJEN. Jag tror på tid. Om vi har tid med våra barn, tid att visa dem att vi älskar dem mer än något annat här på jorden, då har vi kommit långt. Det kan aldrig ett heltidsjobb knäcka! Det är såklart viktigt att kunna erbjuda trygghet i form av ekonomi, men det är långt ifrån allt. Pengar löser sig alltid, för det finns alltid sätt att få pengar på. Jag tror att tid och kärlek är det primära.

Så släpp hjärnspökena. Du längtar ju efter det här barnet och du älskar det redan innan det blivit till. Mycket vackrare present än så kan man väl inte önska sig? 
    Jag blir alldeles tårögd av detta inlägget!! Vi fick vårt första barn när vi var 22 år och båda pluggade på högskola. vi hade då varit gifta i två år redan. Andra barnet kom när vi var 25 och tredje när vi var 27. Strax innan trean föddes blev jag klar med sista kursen på min utbildning (magisterexamen i företagsekonomi). Efter det var det svårt att få jobb och jag tog timvik inom vården. Insåg att det är det här jag vill göra och efter många år sadlade jag om till undersköterska. Jag älskar mitt jobb och är helt säker på att jag gjort rätt val.

Ni kan ju tänka er hur många olyckskorpar som har kraxat under den tiden, hur ska det gå med skolan, du slänger bort din karriär, hur kan du byta ett välbetalt ekonomijobb mot undersköterska osv. Vi har kunnat vara hemma mycket med våra barn och visst, vi har haft knapert med pengar emellanåt och barnen har fått beganade kläder, inte senaste leksakerna och inte åkt på resa så mycket. Men de har fått precis det du skriver, omtanke, tid och kärlek och vi får ofta höra hur fina och trygga våra barn är. Så stå på er tjejer och låt inte rådande normer i samhället styra er, ni kommer bli underbara föräldrar allihopa!  
  • kanske 4a
    Maramina skrev 2012-10-14 13:12:39 följande:

Skönt att läsa at du ändå tycker att det är ok att skaffa barn först efter det man pluggat färdigt. Känner ibland att man som 30+ ses ned på, särskilt om man just valt att skaffa barn först efter avslutade studier och med ett fast, bra, hyfsat välbetalt jobb (eller om man är tex lärare eller jobbar inom vården eller liknande bra, men dåligt betalt jobb). Eller valt och valt... Inte varit mogen kanske man snarare ska söga och för oss har det inte varit rätt tidigare. Vi har känt att vi har velat känna oss trygga i vardagsbekymren (som tex ekonomi) innan vi skaffade barn. Och det har ju varit fördel att vi bodde i samma stad, och det inte bara på helgerna (jag veckopendlade till mitt jobb under några år) när vi sedan fick dottern.

Detta är ju något som varit rätt för oss, att andra gör annorlunda är upp till dom. Jag tycker att alla ska få göra som de vill, utan att bli dömda. Vi prioriterar alla olika, vi ser olika saker som viktiga. Och så länge var och en sedan gör sitt bästa för att acceptera även de negativa sidorna som ens val kan medföra i form av tex ekonomi, möjlighet att skaffa flera barn, eller vad det nu kan vara så får de göra som de vill. Vi vet ju tex att tiden inte räcker till att få så många barn till. Kanske blir det inga fler öht. Men vi är ändå nöjda med vårt val att vänta. Inte bara på grund av ekonomi, även om det känns skönt att veta att vi tycker om vårt boende, ett hus, som är vårt. Att vi bor i en kommun med lite bättre ekonomi och att barnomsorg och skolor i området är bra. Att vi bor i ett område som vi kan känna oss trygga att släppa ut vårt barn i och att vi kan känna oss trygga även ekonomiskt om en av oss skulle bli arbetslös och den andre lpngtidssjukskriven och inkomsterna skulle sjunka drastiskt.

Så tack för att du verkar förstå även oss som har välbetalda jobb efter studier, och förstår att även vi kan ge barn kärlek

Stor kram till er alla, oavsett ålder, kön eller annat oväsentligt! Alla gör vi vårt allra bästa efter våra egna förutsättningar! Och alla är vi värda att få små bebisar inom kort!
    Det är klart att det är helt ok att välja en annan väg, att göra klart studier och ha en stabil inkomst innan. Nackdelen är ju som du skriver att tiden rinner ifrån en. Men man kan inte skaffa barn innan man känner sig trygg och redo heller och det är olika när vi gör det. Men ibland tror jag att vissa väntar för länge, att man aldrig känner sig helt säker på att det är rätt tid, jag ska bara... och när man väl bestämmer sig kanske det är försent. Det finns som du säger för och nackdelar med båda och ingen ska behöva känna sig dömd för sitt val.

Det jag däremot vänder mig emot, och jag hoppas jag inte trampar på någons tår nu, är när båda föräldrarna "måste" jobba heltid för man har absolut inte råd med annat och man lämnar sin ettåring från 7-17 på dagis varje dag. Då gör det ont i mitt hjärta och då anser jag att man har prioriterat fel. Man kan alltid göra ändringar i sin livsstil och fördela om pengarna så man kan gå ner i tid, eller vara hemma lite till med sitt barn. Det är min fasta övertygelse. När vi fick vårt första barn hade jag 60 kr om dagen före skatt och min man hade studielån på 7000 kr 10 månader om året. Visserligen hade vi inga lån och inga dyra vanor och vi fick ta en del sparpengar, men vi klarade det. Jag förstår att det är en annan sak när man siter fast med huslån, bilån och andra fasta kostnader, men det finns alltid något man kan spara in på. Mat, kläder, saker osv. hm, nu blev jag visst lite upprörd men det här är något som har stört mig länge. Förmodligen för att jag vet hur lite pengar man kan klara sig på och det stör mig när man säger att man inte har råd att vara hemma när båda tjänar 25-30 var. Så nu ska jag sluta tjata om det :)
  • kanske 4a
    Nellin skrev 2012-10-14 19:21:22 följande:
    Hörrni, jag börjar bli lite nojjig här. Jag har så vansinnigt ont i magen. Hela livmodern verkligen värker, det känns som om den ska gå sönder. Någon här som blivit överstimulerad av pergo förut och fått flera ägg samtidigt? Gjorde det pissont och hur lång tid tog det innan det släppte?

41 minuters kö till 1177!!! 
    aj det låter inte så bra. jag kan ju ingenting om pergo och överstimulering, hoppas du kommer fram till 1177 snart.
Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus