• JZ79

Vi som försökt ett tag utan plus

kanske 4a skrev 2015-01-07 19:21:03 följande:

JZ: Trist att du inte vann mer än 180kr men jag hoppas ni snart vinner högvinsten och får erat efterlängtade lilla ?. Kram

Den 4/2 kommer en handläggare från kommunen hem till oss. Ett första steg för att bli godkända som kontaktfamilj. Roligt men nervöst :)

Det kommer gå jättebra när kommunen gör hembesök Du är en supermorsa och de inser såklart att ett barn skulle få det toppen hos erHjärta
    Tack fina du och alla de andra tjejerna som fixade lotterna. Ni är så omtänksamma Ligger 120 kr plus just nu, funderar på att spela på hästar istället för att ta triss igen. Får se Tungan ute
  • JZ79
    Jenso...Visst har du koll på det där med PICSI? och vad är IMSI? snubblade över det på Serums hemsida... Kollar möjligheterna på andra ställen nu..Tankarna går på högvarv här..Vi har telefonsamtal med läkaren i Åbo imorgon ang våra chanser att köra med makens spermier. Han vill avvakta spermadonation. Han vill så gärna ge det en chans till. Jag är mer redo för det steget än han..Han känner att det är annorlunda eftersom jag trots äggdonation ändå får känna barnet i min magen, men utan hans spermier så finns ju ingen del i barnet.. Måste respektera att han vill ge det en chans till, men vet nu inte om vi ska satsa på Åbo och isf kanske få ersättning från FK eller ta ett annat land med mer avancerad teknik typ PICSI och hoppas bli gravida och vara så glada för det att vi struntar i att det kostat oss massor med pengar...

Alla tankar och beslut gör att jag känner mig helt matt, samtidigt stressad till tusen..

Ringde dessutom SU idag, i hopp om att de betat av kön, men nejdå..vi har fortfarande ca 1 år kvar i kön + att det tar några månader innan behandlingsstart från att de ringer och säger vi kommit fram i kön.

Hjälp mig att sortera mina tankar..

Bumbii, spontant tänker jag att mensens första dag är den dag som blödningen startar ordentligt. Fråga din klinik/gyn hur de exakt menar med cd1. Lycka till!
  • JZ79
    Jenso, tack fina du Hjärta  Ja du...det är som du säger både bra och dåligt att vara två i detta. Svårt att vara på samma plan och tycka lika i allt samtidigt. Maken är för spermiedonation, men inte än...Han vill inte ge upp sina egna simmare riktigt än. Därför funderar jag nu (ja..mest jag..gogglar och kollar runt som en galning och tänkte snacka ihop mig med maken när han jobbat klart ;.) ) på om vi ska välja en helt annan klinik nu (Serum känns just nu som det absolut bästa kliniken..men hittar ingen prislista på deras hemsida) eller köra på Åbo en gång till.
    DNA fragmentering..hmm...känns som om det gjorts? Får kolla i våra papper till imorgon, om det inte är gjort kan jag fråga vår läkare i Åbo om det imorgon. Vet att de iaf gjort nån kromosom analys på maken, men det kanske inte är samma..

Snurriga tankar..trött..och lär fundera en å två gånger till på detta, minst, innan något mer bestäms.. Sen är det ju den där lilla detaljen också att vi måste spara ihop mer pengar.

Glömsk och förvirrad av mitt eget så har jag glömt hur planen ser ut för er nu Jenso..när görs nästa försök?
  • JZ79

Vet inte hur jag ska börja.. Nu känns det på riktigt som att jag snart inte orkar mer... Fast att ge upp är ju inget alternativ, men jag tycker vi varit med om tillräckligt snart..Gråter

Vi är väl typ färdiga med Fertinova i Åbo nu. Samtalet med läkaren idag gick inte riktigt som förväntat. Hon tycker inte att vi ska göra en behandling till med bara makens spermier. Chansen är sååå liten att det ska fungera och det är ju slöseri med många fina donerade ägg som inte får chans att befruktas (hon uttryckte inte att det är slöseri, men jag känner att det är ju så...). Medicinskt kan de inte göra något för att förbättra makens simmare, han äter alla vitaminer som kan tänkas vara bra. Det du skrev wonders om att gå inte i testikeln och plocka ut simmare med nål frågade jag läkaren om (griper efter halmstrån) men eftersom de har så dålig kvalité så är de lika dåliga om de plockas ut eller kommer ut via utlösning. Åbo kan tänkas ge oss en ÄD-behandling, men då måste vi köra 50/50 med makens spermier och spermadonator. Där är ju inte maken redo.. Så det är ju inget alternativ.

På ett vis är jag tacksam att kliniken inte bara försöker dra in pengar och ger oss förhoppningar bara för att få betalt. Samtidigt gör det ju väldigt ont att höra sanningen....

Har inte ens pratat med min man än om dagens samtal eftersom han är på jobbet. Så vår fredagskväll lär ju inte bli så munter precis.

JAg håller uppriktigt på att bli knäpp av ångesten. Har mått uselt sen telefonsamtalet i morse. Vet inte hur jag ska stå ut. Kan inte gråta..men inombords gör det så ont att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Vet inte om jag kan ringa SU´s psykolog och prata..känns dumt att ta upp behandlingen i Finland med henne..å tänk om donationsteamet får veta nått om våra usla chanser...då kanske våra gratis försök försvinner?

När jag orkar och kan koncentrera mig vill jag maila Serum i Aten, några kliniker i Tjeckien och de två klinikerna i Riga som jag vet många åker till. Wonders, var du på ivf-Riga eller Ava Riga?

Om jag hade trott på Gud hade jag nu bett om styrka..och pengar......

• JZ79
    Söndermarken, gött å se dig! Tänkt på dig och hoppas valpen gett dig lite annat att tänka på Skönt att höra du är sugen på att hoppa på nästa behandling. Kram

hallonbacken, heeeeej! *saknat dig* Härligt att läsa att även ni är på G med ny behandling.

Jenso, vid en sån behandling plockas typ 1-2 ägg ut varje gång och befruktas för att sedan frysas. Är det den metoden som kallas japansk? Har för mig jag läst om det.. Hoppas, hoppas din make med på noterna Kanske vi ses framöver i Aten då? Förvånad Vi har nästan bestämt oss för att det blir dit vi vänder oss nu. Håller på att skriva vår fertilitetshistoria på engelska som jag bifogas Serums "questionnaire". Inte helt lätt att komma på vad allt heter på engelska. Om jag mailar dig, kan du ta en koll ifall det är något ord som är helt galet?? Har även mailat en annan grekisk klinik idag, Genesis.. En kollega tipsade om den, hennes syster har gjort ivf där, fast hon bor i Grekland.Däremot tror inte att den kliniken gör PICSI och sperm DNA fragmentering, fanns inget om det på hemsidan men jag mailade och frågade om de hade det iaf..

Om ni läste det jag skrev till Jenso så är det alltså Serum kliniken i Aten som känns bäst just nu. Eftersom vi är ett ganska komplicerat fall vet jag inte om jag vill chansa på Riga..känns som Peny har koll på läget.. Tjeckien är säkert också bra, men har läst mycket mer om Serum i Aten och klinikerna i Riga. Serum känns som rätt ställe när det är stora problem med fertiliteten... Får se när vi får ihop allt på engelska och skickar iväg till Serum.

När jag inte försöker skriva ner allt som har med medicner, prover, fertilitetsbehandlingar mm på engelska så gråter jag mycket. Känner mig såååå trött och lipfärdig hela tiden. Å lite grinig... och kroppen värker. Allt känns skit helt enkelt. Svårt att fokusera.. Ska besöka en god vän i helgen, det gör nog susen. Hon tyckte jag skulle komma till henne och älta allt och diskutera för- och nackdelar med olika kliniker..Guld värt att ha fina vänner. Att hon dessutom har två små bebisar just nu gör bara saken bättre. Gillar att slösa min kärlek på andras små mirakel nu när jag inte har några egna än.
  • JZ79
    wonders skrev 2015-01-14 21:00:07 följande:

Känns bra att läsa att så många är på gång igen.

Tror att du är inne på rätt spår JZ. Kolla Rigatråden efter en deltagare som har nick Redan som provat nya metoder vad gäller slemhinnan. Hon är väl bevandrad i vad Serum kan i övrigt utöver immunförsvar. Du har ju Jennso här plus det hon möjligen kan ge dig svar på där.. Ge inte upp utan grip strået som hålls fram till dig. Kram

Har redan fått lite respons av "Redan" Flört Hon är aktiv i en annan äd-tråd också, så hon tipsade om serum där. Har även läst om hennes resa i både Riga- och Atentråden. Smyger i kulisserna i båda trådarna, allt för att suga åt mig kunskap jag kan komma att behöva...å nu visar det sig att det va bra att jag läst där och snappat upp ett och annat.

Hur är det med dig Wonders?
  • JZ79
    Gweny, har ni varit på första besöket på SU än? Hoppas ni får köra igång snart!

Hallonbacken, skönt att koppla bort lite när kliniken ändå är stängd så är det lite lättare kanske.  Ingen embryodonation/dubbeldonation. Maken vill testa en gång till med sina spermier, så vi kör äd och förhoppningsvis PICSI som ska vara lite mer avancerat sätt att hitta de bästa spermierna på istället för ICSI som vi gjort tidigare.. Har inte fått iväg förfrågan än till Serum, håller på att gå igenom journaler och skriva om på engelska det som är viktigt. Vi hoppas de vill träffa oss på Serum för en konsultation och göra DNA fragmentering på sperman. Känner mig helt utmattad av allt det här. För mycket att tänka på och oroar mig för allt möjligt. Framförallt pengar såklart...

Jenso, åhh va spännande!!! Så glad att din man är med på noterna att köra snart istället för att vänta till sommaren. Hoppas att du och jag får våra mirakel i Aten i vår Hjärta Varför måste ni vara där nere så länge som upp till två veckor? För mig jag läste du skrivit det någonstans. Var ni nere på första consultationen eller tog ni det via telefon? Vi vill åka ner, makens sperma måste undersökas ordentligt och jag vill se kliniken. Har du hört om en klinik som heter Genesis? Dr Pantos arbetar där, tydligen otroligt duktig.. Har mailat dit med frågan om de har PICSI och DNA fragmentering.. Såg inget om det på hemsidan.. Skickar ett mail till dig senare om du kan se ifall det är nått som är helt galet, det svåraste att översätta är ju alla medicinska termer..

Jag oroar mig just nu för allt och inget och en sak är hur jag ska få hjälp med nödvändig provtagning. Werlabs finns, men då måste jag åka hela vägen till Gbg för blodprov. Pratade med en läkarkollega idag (hon som tipsade om dr Pantos på kliniken Genesis) och hon sa att jag skulle säga till om jag behövde hjälp med nått. Så då frågade jag..kan hon ordinera nödvändiga prover och ge mig svaren så jag kan skicka vidare dom till kliniken? Inga problem. Frågade även chefen om det var ok och det var det. Jag betalar proverna själv och min kollega ordinerar. Mycket billigare än werlabs och ännu billigare än om jag hade fått min gyn att ordinera. Ett vul kostar ju 1200:- hos henne så nu sparar jag lite pengar. Så nu har jag det fixat, känns bra att inte behöva oroa sig för det den dagen tex Serum säger de måste ha vissa prover.

Denna stress alltså.. Jag blir helt matt av att tänka på detta..
  • JZ79
    Jennso skrev 2015-01-15 16:51:47 följande:

Spannade att manga ar pa gang, jag hoppas pa manga plus I var.

JZ - skicka over det till mig nar du inte kanner att du kan gora nat mer. Vi var dar I ungefar tva veckor sist for det tar oftast sa lang tid nar ,an kor vanlig ivf (man aker over dag 8 ungefar och sen stannar till transfer dag). Men nu sa begover det inte overvakas lika mycket och man behover ju bara stanna till efter EC sa det blir ju bara nagra dagar vilket gor det enklare.

Wonders: Harligt att det ganska snart ar dax

Tack vännen :) Maken ska kolla engelskan på det jag skrivit hittills och sen ska jag skriva i vilka prover vi tagit osv. Ska försöka göra klart hela formuläret i helgen. Just nu kan jag inte koncentrera mig, galet trött.
    Aha, du åkte ner såpass tidigt som dag 8, det förklarar saken. Skönt om det är varm där nere, men inte så skoj kanske vid denna årstiden, rätt kallt där nu tror jag.
    wonders skrev 2015-01-15 14:16:02 följande:

Underbart att ni har tagit det steget JZ då rör det ju på sig lite iaf. Jo här är det fet mage som heter duga så börjar inse att det bara är 10v kvar till BF. Börjar bli aktuellt att kolla på vad jag vill ha för smärtlindring och det är inte enkelt den delen heller. Ska på UL nu den 29:e för att kolla om moderkakan ligger för och då kan jag ta ställning till hur jag vill ha det..

Härligt med stor mage även om den kanske är i vägen då och då Helt otroligt att det bara är 10 veckor kvar ungefär.. Du är min förebild, det kommer gå..förr eller senare :) Hoppas på förr för oss alla. 2015 måste bli året det feta pluset och/eller bebis kommer. Spännande tid du har framför dig nu. Hur länge jobbar du? Läste (i Riga-tråden säkert) att du jobbar lite mindre nu? Hoppas det känns bättre. Kram!

Själv ska jag gå och sova snart. Som sagt...galet trött. Mycket på jobbet + bassängträning efter. Å så alla känslor och orostankar..det gör mig trött, alltihop. Kram på er {#emotions_dlg.flower}

• JZ79
    Gweny skrev 2015-01-16 13:46:06 följande:

JZ79>> Nä, det är 1a besöket vi går och väntar på, är så lång väntetid nu, upp till 5 mån, så känns otroligt segt. Har pergokurer att ta så länge, men tagit 4 st och inte blivit något, men kommer väl ta 2 till, sen får det räcka, inte roligt få i sig massa hormoner och det ändå inte går.

Ivf går ingår i vårdgarantin och nybesök ska man få komma på inom 3 mån. Ring!! Om du hävdar vårdgarantin måste skicka dig till annan klinik eftersom de inte håller 3 månadersgränsen.
  • JZ79
    wonders skrev 2015-01-16 18:47:57 följande:

JZ det låter som om du har läst på bra och vet vad ni vill göra. Tror att 2015 kommer vara vändpunkt för er. Kram

HjärtaHjärta Hoppas! Inte fått iväg formuläret till Serum än bara.. har inte ork att ta tag i det sista. Luften har gått ur mig och jag känner mig sliten både psykiskt och fysiskt. Kropp och själ gör ont. På jobbet har flera undrat hur jag mår...är så trött, blek och sliten..börjar få lite inflammationer igen också, som knappast gör allt bättre. Väntar på MR och sedan nya sprutor i ryggen. Ingen brådska på ett vis med Serum, om vi väntar några extra dagar med att skicka in alla uppgifter, vi har inte pengar än till att göra ny behandling..Fast det vore skönt att få en konsultation gjord..eller iaf bokad. Jaja..kanske vi får iväg vårt formulär i helgen. Kanske själen åtminstone mår lite bättre om vi tar kontakt med Peny..
    Kram på dig vännen {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus