Vi som försökt ett tag utan plus
Men vadå ? Jz sa att jag kunde samla urin i en burk. Jag blir kissnödig mellan 2 - 3 gånger ibland om nätterna....tänker testa imorgon. Orkar inte se mer minus idag.
Men vadå ? Jz sa att jag kunde samla urin i en burk. Jag blir kissnödig mellan 2 - 3 gånger ibland om nätterna....tänker testa imorgon. Orkar inte se mer minus idag.
Okej, vad exakt menas med att man odlar blastocyster? När jag var på SU för embryoåterförening så sa dem ju att de 2 inte mognat ordentligt men att de skulle odlas o ifall de klarade sig så skulle de till frysen. Nu blev det inte så....
Känner mig löjligt nog så lurad under ruvartiden nu. Även om du haft mkt tuffare resa JZ så måste du väl också känna lite så? Att ni var så himla nära liksom? Jag kan ibland stanna upp och tänka "men alltså...vad fan, nog fick vi väl embryo tillbaka? Varför ville den inte trivas i livmodern?" Oroar du dig också mkt för att själva livmodern ska ha något fel på sig? O jag har aldrig, aldrig fått ett positivt graviditetstest, att jag skulle få ha ett sådant i min hand känns just nu lika troligt som att vinna högsta vinsten på trav eller nåt. Såklart vill man ha allt, -postivit test, graviditet och sedan få se sitt barn...men just nu känns den där tanken på ett positivt test mest lockande.
Även om det blir en paus nu, välbehövlig, innan nästa behandling drar igång så har jag tänkt lite ( som vanligt då...)..jag funderar på att testa akupunktur. Och då inte bara pga detta med IVF utan för att kanske få lite mer harmoni i mig...jag har varit så sjukt stressad ända sedan i somras...det påstås ju kunna släppa på spänningar osv...
Jag är så trött och trög idag ...men spara kisset? Om jag vaknar på natten så är jag ofta olidligt kissnödig och tanken på att hålla mig känns omöjlig. Kisset stod i en engångsplastmugg på handfatet......stod väl där ett par timmar. Jag ska ta extra test imorgon för mannens skull iaf....kör på sånt clearblue test....
Sen angående livmodern så tycker jag också att du ska försöka sluta tänka att det är fel på den. Tvärtom gör den förmodligen helt rätt! Jag pratade med en läkare som forskat mycket inom ivf/barnlöshet och han sa att de funnit att det väldigt sällan är livmodern som är problemet, utan det är embryona i de allra flesta fall. Han sa att många kvinnor förebrår sig själva och tar på sig skulden så fort mannen visat sig ha spermier som är good enough för att befrukta. Men så enkelt är det inte - även bland dem som har många och högkvalitativa spermier (som min man) eller som är lättstimulerad och får ut många ägg som lätt befruktas (som för mig) så kan det mycket väl dölja sig arvsanlag etc som gör att de flesta av embryona inte överlever eller inte är riktigt friska, och dessa SKA livmodern stöta ut.
Jag har en kompis vars livmoder verkar acceptera det mesta, sållar liksom inte ut det som är fel. Hon blir alltid gravid på första försöket och har visserligen fått ett friskt barn, men hon har också fått flera sena missfall (v.8-14) och så har hon TVÅ gånger tvingats göra abort i vecka 22 (dvs föda ut ett dött barn) pga att barnet haft svåra missbildningar eller kromosomfel som gör att det inte skulle överleva särskilt många månader. (For the record så lever hon exemplariskt som gravid, inget hon gör kan ha påverkat.)
Det är ju inte alls omöjligt att flera av oss hade upplevt samma sak som henne om vår livmoder varit lika generös som hennes. Jag har nog hellre en lite överskeptisk livmoder som bara släpper igenom embryon som blir friska barn, än tvingas genomlida det min kompis gjort. Hon är inte ett dugg glad att hon "kan bli gravid" och ett plus på testet för henne ger mer oro än lycka.
Läkaren sa också att hos dem som får många dåliga embryon så bör man ändå hålla hoppet vid liv - förr eller senare kommer det ett friskt embryo. Eftersom man själv lever och är frisk så måste det finnas friska anlag också. Det gäller "bara" att orka vänta på det.
Slutligen Wittra så tycker jag det låter som en jättebra idé att börja med akupunktur! Själv har jag gått regelbundet på massage och meditation sen 2 år, inte för att det skulle vara nån "mirakelmedicin" utan för att det hjälpt mig att vara mer avslappnad och få en bättre inställning till situationen. Dvs må bättre under tiden man kämpar. Tycker det har varit värt varenda krona, kan inte ens föreställa mig vilket vrak jag skulle varit utan deras hjälp.
Berättade för min bästa vän i bilen innan vi körde på färjan hemifrån. 1 timme senare började jag blöda :(
Söndermarken, så ledsen för din skull
Hur många mf har du haft? Hag har hört att man har rätt till missfallsutredning efter 3 st. En del får efter det blodförtunnande medicin vid nästa försök. Beroende på vart du bor.. Inte alla läkare som vill testa, men vet en del som fått hjälp med det i Sverige. Kram!!
God jul tjejer! Nästa år SKA vi fira med bebis i magen eller i famnen
Söndermarken..vilken liten gosing!!
Idag kom ett brev på posten, ett brev som jag öppnade redan i hallen..blev nyfiken och kunde inte ens vänta på att klä av mig jacka och gå upp. När jag öppnade och läste brast jag i gråt.. Glädjetårar, för att NI är så fantastiskt fina tjejer!!! Vet inte om alla ni som var med på "arken-träffen" var med, men TACK till er som på detta vis försöker få oss att snart kunna göra ny behandling. Puss på er, ni underbara Tomtenissor 18 (!!!) lotter var det och vi vann 180 :- Ska byta in dom mot nya lotter senare idag..återkommer om det blir storvinst
Ps: Välkomna ni nya tjejer, i denna tråd stöttar vi verkligen varandra, på ALLA vis som ni ser Ds