Inlägg från: Solrosen 83 |Visa alla inlägg
  • Solrosen 83

Vi som försökt ett tag utan plus

Malin: VUL och hormonprover av olika slag kan nog vara en bra början. Om du har äl av dig själv tror jag inte det är någon bra idé med något som stimulerar äl för då kan det ju bli att kroppen blir överstimulerad och släpper för många ägg på en gång vilket ju inte alltid är helt lyckat. Det som du kan be dem göra är ju att du får remiss för blodprover runt dag 21 för att se om äl verkligen har inträffat. På så sätt kan du ju få klarhet i att du verkligen har äl när äl-testen ger utslag.

• Solrosen 83

Är på cd 11 här nu så nu tänkte jag dra igång med äl-testen för att se om det blir någon äl denna månaden. Magkänslan säger att det inte kommer bli det men testar väl för säkerhetsskull så jag vet om äl-stickorna visar något om blodproven jag ska ta runt cd 21 sen visar att jag faktiskt haft äl denna cykeln.

Känns som jag bara vill få den här provomgången avklarad och få resultaten så jag förhoppningsvis kan få pergotime utskrivet sen så det börjar hända något och chanserna för att jag ska bli gravid ökar. Känns jobbigt att kämpa och försöka och hoppas när man vet att chansen att jag får äl är väldigt liten med min PCO. Rynkar på näsan

Tror dessutom jag håller på och bli förkyld så humöret är inte direkt på topp här. Rynkar på näsan

• Solrosen 83
    Pastell skrev 2012-09-08 11:58:04 följande:
    Solrosen 83: Vet precis hur du känner dig eftersom jag också har pco och sällan äl. Det känns ju lönlöst att kämpa varje månad och hoppas när man kanske inte ens har äl. Har bara känt av äl EN gång under detta år vi kämpat.
    Tror också jag haft en äl. Hade grymt ont i livmodern och äggstockarna och mådde illa under ett par dagar i början på sommaren precis vid tiden då äl borde komma. Fick dessutom ont i brösten då och det höll i sig till mensen kom vilket jag aldrig fått annars utan det brukar komma precis innan mensen kommer. Den månaden fick jag också en cykel på 28 dagar vilket är extremt ovanligt för mig. Hade inga äl-test hemma då så jag kunde inte kolla.
  • Solrosen 83

Cd 14 här nu och för tillfället känns allt helt hopplöst. Mitt humör åker bergodalbana för tillfället och stackars sambon får stå ut med mycket av mitt dåliga humör för tillfället. Blir irriterad och ledsen för minsta lilla för tillfället vilket är otroligt frustrerande. Börjar nog komma ikapp mig lite nu också att vi försökt i drygt 13 månader nu utan att något hänt annat än att jag fått veta att jag har PCO. Känns för tillfället som att det aldrig kommer att bli något. Rynkar på näsan Vet ju egentligen att vi har ganska goda chanser nu när vi har påbörjat utredningen och får hjälp. Men allt känns bara så jobbigt nu. Gråter Försöker tänka positivt men det är inte så lätt när humöret pendlar hela tiden.

Håller på och testar med äl test för fullt nu men än så länge har jag inte fått något utslag. Har dock haft molande värk på högra sidan i några dagar nu och igår mådde jag illa och hade värk i magen. Kände ju likadant för 2 månader sen och då misstänker jag ju att jag hade äl så kanske det kan bli något nu. Det hade ju varit trevligt om man kunde få ett positivt test för omväxlings skull. Kommer ju oavsett vilket få veta om jag haft någon äl om ett par veckor då jag ska och ta blodprover i nästa vecka.

Nä nu har jag gnällt färdigt och ska ta tag i dagens sysslor och försöka vara positiv.    

• Solrosen 83

Har inte varit så aktiv här inne på sistone då det inte händer så mycket för tillfället. Är på cd 19 nu och körde på med äl-tester 2 gånger per dag fram till i fredags men sen har jag inte orkat greja med det längre då jag inte fått något som helst utslag på testen. Detta trotts att jag hade sån värk i äggstockarna och livmodern och mådde illa i förra veckan. Tempar också och har inte heller på det sett någon som helst antydan till tempökning än. Så jag misstänker att jag inte heller denna månaden fått någon äl. Rynkar på näsan Har inte heller de minst känningar för att det skulle vara på gång nu heller.

Men nu börjar det åtminstone hända lite grejer igen för i morgon är det dags för första blodprovet för att kontrollera om jag haft äl och sen blir det prover igen på onsdag och fredag. Jag håller tummarna att läkaren är snabb igen så jag hör av henne igen under veckan därpå så jag får veta hur vi ska gå vidare. Antar att det blir en ny kur med Provera igen och sen antagligen pergotime. Ska bli väldigt skönt att det börjar röra på sig och jag kanske får äl så vi har åtminstone en chans att bli gravida vilket det inte känns som vi har nu.

Enda fördelen jag kan se med att det inte verkar ta sig den här månaden heller är att vi antagligen kan komma iväg på den Thailandssemester som vi bokade in för att par veckor sedan i slutet på mars. Var iväg i november förra året och älskade det och vill gärna åka tillbaka igen. Har dock velat lite fram och tillbaka om vi skulle boka eller ta sista minuten men bestämde oss till slut för att boka då man ju inte kan pausa hela livet för bebisverkstan. Vi har ju faktiskt ingen som helst aning om hur länge till det dröjer till vi får vårt efterlängtade barn. Tog en avbeställningsförsäkring så skulle jag vara för långt gången eller ha för mycket besvär av graviditeten så kan vi alltid boka om resan till något senare tillfälle. Känns skönt att ha den resan att se fram emot om det nu blir att det dröjer med bebisen. Då har man åtminstone något annat positivt att se fram emot under tiden.

• Solrosen 83

Ja visst kan det vara så Pastell men jag har ju inte allt för höga förhoppningar med tanke på att varken stickorna eller tempningen visat på något. Men det ska bli skönt att få det bekräftat hur det ligger till med blodprovet. Har ju sett till att försöka få till det varannan dag är sen efter mensen så vi säkert inte skulle missa äl om testen inte visade något så vi har ju gjort vad vi kunnat iaf så nu är det bara och vänta och se igen. Är en evig väntan den här bebisverkstan...

• Solrosen 83

Nu har jag varit och tagit mitt första blodprov så nu är det igång igen.

JZ79: Känner mig lite kluven kring om jag hoppas att jag missat stegringen och haft äl eller inte. Självklart vill jag ju att kroppen ska fungera normalt och ge mig äl så att det finns en chans att det blir något denna månaden. Men samtidigt är jag lite orolig för vad läkaren ska säga och vilken hjälp jag får om det visar sig att jag nu haft äl men det ändå inte blir något. Med tanke på min PCO är det ju antagligen sällan jag får äl så jag vill gärna få hjälp med pergotime eller så för att få äl varje cykel istället för lite då och då. Är så frustrerande och gå och vänta och vänta och så händer ingenting. Utan äl är ju chansen att bli gravid noll oavsett om man ser till att få till det varannan dag eller inte.  

• Solrosen 83
    Nellin: Skönt att höra att besöket gick bra och du kände dig väl bemött. Härligt att ni äntligen kommit igång ordentligt med er utredning och du får hjälp att få fart på äl.
  • Solrosen 83
    Em me skrev 2012-09-20 06:30:30 följande:
    Jag plussade ! Skakar i hela kroppen, efter nästan 1 och ett halvt år påläsande blev jag som en nybörjare, vad ska jag äta/dricka/göra och inte? Unnade mig sushi i söndags:s de är dessutom i samma månad som mitt mf för ett år sedan:s de får inte hända igen!! Gaaah jag som skulle ringa för hjälp att bli gravid!!!:)

Stort grattis! Vad kul för dig. Skönt att slippa ringa om hjälp.
Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus