• Melie

HJÄLP! Behöver tips!

Har en liten tös på 6,5 månad som fortfarande verkligen HATAR att ligga på mage! Hon sträcker armarna bakåt, lägger ansiktet rakt ner och bara gallskriker efter en minut. Försöker och försöker, tar fram armarna, lägger leksaker, spegel, ligger på mage mittimot och uppmuntrar men hon vill verkligen inte. Så fort man tar upp henne och sätter henne upp (hon sitter jättebra utan stöd) så blir hon glad och nöjd och leker vidare.. Hur ska hon kunna träna på att rulla över, krypa/hasa/åla? Någon som har varit med om samma och har tips på hur jag kan uppmuntar magläge ännu mer?

• Svar på tråden HJÄLP! Behöver tips!
  • Natulcien

Vill hon inte ligga på mage, så låt henne slippa!
    Hon lär sig allt hon behöver ändå, tids nog. Man behöver inte lära en bebis att rulla, krypa etc.

• Flickan och kråkan

Låter som min äldsta. Han rullade första gången strax före 7 månader och satt fastcementerad på sin rumpa tills han var 9 månader då han en dag plötsligt kröp iväg från sittande. Han hade aldrig försökt att ta sig framåt på något vis innan, aldrig stått i krypställning heller. Att hon sitter stadigt utan stöd så är det ju uppenbart att hon är stark i såvälrygg som nacke. Ett tips vad gäller magläge är att du lägger henne på mage, sedan för in hennes armar under hennes bröstkorg och haka så att hon så att säga får hjälp med att komma upp lite. Inledningsvis kan du även själv hålla hennes armar under henne och lyfta upp lite. Fick tipset från sjukgymnast. Vi gick där med vår äldsta mellan 3-8 månader för att han var lite svag i nacken på 2-månaderskontrollen. De sa att han var en nöjd kille och nöjda barn har inte bråttom någonstans. Han har varit lite små"sen" med det grovmotoriska. Började gå när han var 15½ månad, men då gick han rätt bra direkt. Han är inte typen som tränar och försöker med något. Han väntar och observerar tills han är helt säker på att helt behärskar....då gör han. Är så fortfarande och han fyller 4 år på torsdag .

• Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2011-12-16 19:59:50 följande:
    Låter som min äldsta. Han rullade första gången strax före 7 månader och satt fastcementerad på sin rumpa tills han var 9 månader då han en dag plötsligt kröp iväg från sittande. Han hade aldrig försökt att ta sig framåt på något vis innan, aldrig stått i krypställning heller. Att hon sitter stadigt utan stöd så är det ju uppenbart att hon är stark i såvälrygg som nacke. Ett tips vad gäller magläge är att du lägger henne på mage, sedan för in hennes armar under hennes bröstkorg och haka så att hon så att säga får hjälp med att komma upp lite. Inledningsvis kan du även själv hålla hennes armar under henne och lyfta upp lite. Fick tipset från sjukgymnast. Vi gick där med vår äldsta mellan 3-8 månader för att han var lite svag i nacken på 2-månaderskontrollen. De sa att han var en nöjd kille och nöjda barn har inte bråttom någonstans. Han har varit lite små"sen" med det grovmotoriska. Började gå när han var 15½ månad, men då gick han rätt bra direkt. Han är inte typen som tränar och försöker med något. Han väntar och observerar tills han är helt säker på att helt behärskar....då gör han. Är så fortfarande och han fyller 4 år på torsdag .
    Oj, vad likt min (också mycket nöjda) son!
    Han satt, och satt, och satt. Menvar helt nöjd med det. På 10-månaderskontrollen noterade de att han var "lite sen" eftersom han varken kröp eller drog sig upp. Kunde inte ens sätta sig upp från liggande då...
    Vid 11 månader satte han sig från liggande och drog sig upp till stående. Från ena dagen till den andra. Två veckor senare kröp han iväg. Nu är han 13,5 månader och rör sig blixtsnabbt runt i huset, både krypande och gående längs möbler. Han har även börjat gå korta sträckor utan stöd. Men är väldigt försiktig... Glad
  • Thursday

Äh, vad glad för det du... den här gången hade jag beställt en sådan där nöjd och glad unge som sitter där man satt den till cirka året... det är praktiskt det! (Hon behöver inte träna, det kommer alldeles av sig själv, som de andra skriver.)

I reject your reality and substitute my own.
  • Flickan och kråkan
    Thursday skrev 2011-12-16 20:07:44 följande:
    Äh, vad glad för det du... den här gången hade jag beställt en sådan där nöjd och glad unge som sitter där man satt den till cirka året... det är praktiskt det! (Hon behöver inte träna, det kommer alldeles av sig själv, som de andra skriver.)
    Tror du något annat barn än just 1:an kan vara "sådan"? Lillebrors lott i livet är ju liksom "A!!! Vänta på MIIIIG!! . Känns som om det är så för de flesta småsyskon.....de vill ju hänga med .

Han har ju liksom försökt hänga på storebror sedan han blev medveten om att han fanns . Eftersom lillebror är mycket mer motorisk än storebror så är han ju egentligen ifatt på den fronten, men nu är ju storebror hästlängder före i tanken .
  • skånegås

Bara ett av mina barn har gillat att ligga på mage korta stunder. De andra har ALDRIG gjort det som små. De har däremot älskat att sitta. Tre av dem har krupit iväg från sittande. Ingen har varit direkt sen med det, men inte heller tidig... (men alla har varit tidiga med att sitta) 6 månaders behöver verkligen inte krypa... min sista son började försöka då han var 7,5 mån och då han var 8 klarade han det... 

Sen har de varit mellan knappt 11 och 15 månader när de lärt sig gå.

Är själv sjukgymnast och förstår inte denna ligga på magenhysteri. Har man med barnen i famnen, i sele eller sjal så tränar de alldeles tillräckligt (i de allra, allra flesta fall). Tror det är någon kvarleva från när barnen låg på rygg i sina sängar/vagnar hela dagarna. Och gör de det behöver de nog träna...

• Jkpg Deluxe

Vår son hatade också magläge, så han fick sitta upp mycket istället (vi provade magläge nån gång ibland men det var rätt så meningslöst eftersom han verkligen hatade det!) så vi övade på att gå och ställa sig upp mot möbler istället, vilket han njöt av och gillade mycket! så när han var 9,5 mån stod han själv stadigt mot möbler och gick 10-15 steg innan han dunsade ner på rumpan igen och blev sur! tog ett tag till efter det...sen vid ca 10 mån gick han obehindrat för egen maskin och var väldigt nöjd! men då han hamnade på mage såg han ut som en strandad val....han drog sig mödosamt fram med EN arm (säg väldigt osmidigt och jobbigt ut!) och kunde inte krypa!

vi övade väl lite då och då på detta med krypandet, jag kröp runt å "visade" och sedan hjälpte jag honom lite då och då (väldigt korta stunder och inte regelbundet varje dag) hur han kunde stå på alla fyra och krypa framåt! höll min ena arm under hans mage som stöd....men som sagt, bara då han för övrigt var pigg/utvilad och mätt och glad, annars var det ingen idé öht!

sen tänkte jag att näe....han kommer nog ALDRIG att kunna krypa (och varför skulle han ens vilja det då han redan kunde GÅ?!)...men en dag då han var 11 mån kom han helt plötsligt inkrypandes i köket och sken som en sol, helt överlycklig över vad han kunde och visade! Han hade inte krypit en millimeter innan detta....!

så ta det med ro... ;) 

• Melie

Åh tack så mycket för era svar! Jag får helt enkelt sluta läsa :D Man blir ju livrädd! Läste t.ex att om barn har problem med grovmotoriken i början av livet kommer de ha svårt med motoriken senare och hjärnhalvorna inte kan samarbeta och det kan leda till adhd och liknande, blablabla! Ja ni vet...

Hon blir nog en sån som hoppar över och krypa då, för hon älskar nämligen och stå! Hon står lite halv vingligt emot saker utan att vi håller i (fast då såklart har vi händerna några cm ifrån redo att fånga). och hon lyfter benen om vi håller henne i händerna (fast mest höger ben, hehe) och då är hon stolt som en tupp och leendet går från ena örat till andra :).

Därför känts så hemskt och träna magläge, men inte gått mer än typ en minut för hon blir vansinig och då får hon såklart komma upp. Men fått detta rådet av så många och finns träningstips i tidningar! Ja jag säger då det..men nu gav ni mig iaf lite lugn :) Tack igen!

• Jkpg Deluxe

det där läste jag med å tänkte samma sak! men huvudsaken är att de lär sig krypa NÅNGÅNG å det kommer din dotter med största sannorlikhet säkert åxå att göra då hon vill! :)

om det är max 1 min hon pallar så försök inte längre, utan nöj dig/er med den korta stunden å gör sen nått som hon tycker är roligt efter "träningen"... typ, att hon får komma upp å gå istället...vet själv att det dock är påfrestande för mammaryggen då de är så korta...så var extra rädd om din rygg är mitt tips då du nu har ett barn som hellre står och går!!!

kram 

• Melie

Jasså? :O Det läste inte jag! Jag fick lite "halvt" panik. Ja men då så, att hon kryper någongång det är jag absolut säker på att hon gör :).

Jo det känns i ryggen efter några vändor i hallen :D. Då får hon stå mot ryggstödet i soffan o hoppa i stället och det är ju väldigt roligt det med (och skonsamare mot min rygg) :)

• Flickan och kråkan
    Melie skrev 2011-12-16 21:21:36 följande:

Åh tack så mycket för era svar! Jag får helt enkelt sluta läsa :D Man blir ju livrädd! Läste t.ex att om barn har problem med grovmotoriken i början av livet kommer de ha svårt med motoriken senare och hjärnhalvorna inte kan samarbeta och det kan leda till adhd och liknande, blablabla! Ja ni vet...

Min äldsta är fortfarande ingen motorisk gigant, ligger inte riktigt för honom, noll bollsinne t.ex. , men däremot oerhört långt från diagnoser av typ ADHD. Han är en reflekterande och stillsam snart 4-åring, som är mycket social och som knäckte läskoden när han var 3 år + 3 månader. Han läser korta nybörjarböcker nu, har bra koll på klockan, full koll på vårt solsystem, räknar över 100 och kan även hantera enkel räkning, hade jättetidigt full koll på färgnyanser, former etc. Men nej, någon elitidrottare kommer han nog aldrig att bli . Barn är olika. Lillebror har en helt annan personlighet .  
  • ELLEoClara

Min tjej hatade också magläge.

Rullade runt någon enstaka gång från 6 mån. Ex. hon låg på rygg såg en leksak la sig på sidan och sprattlade för att nå leksaken och kom av "misstag" över på mage, gallskrek tills vi vände henne eller någon enstaka gång vände tillbaka i ren ilska.

Satt stadigt från 7 mån och var nöjd med det.

Kröp från sittande ställning vid 11 mån och lärde sig strax efter det att sätta sig upp från liggande.

• Melie
    Flickan och kråkan skrev 2011-12-17 08:12:14 följande:
    Min äldsta är fortfarande ingen motorisk gigant, ligger inte riktigt för honom, noll bollsinne t.ex. , men däremot oerhört långt från diagnoser av typ ADHD. Han är en reflekterande och stillsam snart 4-åring, som är mycket social och som knäckte läskoden när han var 3 år + 3 månader. Han läser korta nybörjarböcker nu, har bra koll på klockan, full koll på vårt solsystem, räknar över 100 och kan även hantera enkel räkning, hade jättetidigt full koll på färgnyanser, former etc. Men nej, någon elitidrottare kommer han nog aldrig att bli . Barn är olika. Lillebror har en helt annan personlighet .  
    Men finns det något samband? När kröp din son? Bara intressant att veta. Smart kille du har :)
  • Jkpg Deluxe
    Flickan och kråkan skrev 2011-12-17 08:12:14 följande:
    vår kille ÄR en motorisk kille i allra högsta grad, han kan hoppa jämfota (gjorde det redan vid 16 mån) springa och gå baklänges m.m. (är 22 mån nu och har väl gått/sprungit baklänges sedan iaf 18 mån) men kröp INTE förrän vid 11 mån! Han hatade att bli lagd på mage och satt eller gick hellre...
    Melie skrev 2011-12-18 21:25:36 följande:
    Men finns det något samband? När kröp din son? Bara intressant att veta. Smart kille du har :)
    jag ser inget samband utifrån vår son iaf...men allt är ju högst individuellt!!! :) du får utgå från din dotters personlighet/intresse/stil helt enkelt! :) kram

Svar på tråden HJÄLP! Behöver tips!